Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

TIPS OG TRIKS: Treningsekspert Roger Holmedal gir sine beste råd for hvordan du skal klare å trene i sommerheten. Foto: Simen Øyen

Slik takler du trening i varmen

Tipsene til å gjennomføre korte sommerøkter i varmen, når alt annet enn trening frister.

På sommeren blir ikke alltid trening prioritert. Løping, sykling, jogging og til og med gåing kan bli et strev når temperaturen er høy. Er det høy luftfuktighet kan det oppleves enda verre.

Selv om bassengkant eller aircondition er behagelig, finnes det råd slik at du slipper å pådra deg heteslag under treningsøkten.

ANNONSE: Sjekk når du kan nå din idealvekt med Vektklubb

Push deg, men ikke over grensen

Er du vant til å trene regelmessig og har gjort dette over tid, kjenner du gjerne kroppen din godt. Da har du god kontroll på hva som er trening innenfor komfortsonen og når du pusher deg selv litt ekstra. Selv i varmen.

Har du derimot lite treningserfaring, eller har hatt et avbrekk fra treningsrutinene, kan du gjøre klokt i å holde igjen. Legg lista litt lavere. For nybegynnere kan det være smart å oppsøke en profesjonell som kan hjelpe deg å teste formen innenfor trygge rammer.

Det er lurt å ha respekt for varmen og holde seg på den trygge siden av hva man får til, så tren med litt lavere intensitet enn du er kapabel til.

tb63688e
 

HUSK VANN: Bruk isbiter og sitron for å gjøre vannet litt ekstra delikat. 

Hydrer, ikke bare på trening

Du skal alltid drikke vann, men det er ekstra viktig i varmen. Ikke bøtt nedpå før og etter trening, men ha en plan for å drikke gode mengder gjennom hele dagen, og gjennom hele treningsøkten.

Finn ut: Drikker du nok vann?

Mange er flinke til å drikke nok vann underveis i en treningsøkt og er nesten helt avhengig av vannflasken, men det er faktisk viktigere at du har drukket nok i timene før treningsøkten slik at du ikke starter med væskeunderskudd.

Typiske symptomer på å ha drukket for lite kan være svimmelhet og/eller hodepine. Drikk helst før du blir tørst.

Jobb deg rundt varmen

Utfør gå-, jogge- eller sykkelturen tidlig på morgenen, helst før solen står høyt på himmelen. Det er enda viktigere i sydligere strøk hvor det er enda varmere enn i Norge. Løp gjerne med caps slik at du beskytter hodet for solen.

Om du er redd for lite søvn kan du dra lærdom av våre spanske venner og deres siesta, bytt en time ekstra søvn om morgenen med en time søvn midt på dagen når sola steker som mest.

Ha en reserveplan

Ok, så klarte du ikke å stå opp tidlig. Blir dagen for varm så bytt det du hadde planlagt med noe som passer bedre. Om det ikke passer med en løpetur, erstatt den med en bevegelighetsøkt i stedet. Du kan tøye på badehåndkle ved stranden, og ta deg en dukkert hver gang temperaturen blir litt for høy.

Ta en kald dusj

Start løpeturen med avkjøling, i form av å stikke hodet inn i dusjen eller kast en bøtte kaldt vann over hodet. Slik har du litt kaldt vann dryppende ned fra hodet i hele starten av turen. Passer nok best for de virkelige varme dagene.
Trenger du mer av samme medisin tar du med deg en liten flaske kaldt vann, slik kan du helle litt kaldt vann over hode ved behov underveis.

 

TREN SAMMEN: Bruk ferien til å gjøre nye økter sammen med de du er sammen med. Foto: Tiril Guttorm

Kort ned eller splitt opp treningen

Har du mulighet å dele opp treningen din kan dette være en super løsning. Bytt en lengre økt med flere små som dette:

• Formiddag: 15 min joggetur rett før frokost.
• Lunsj: 12 min styrketrening: Ett minutt utfall, ett minutt push up med skuldertouch og ett minut planke. Kjør øvelsene etter hverandre i 12 minutter. 
• Kveld: 15 min bevegelsestrening på stuegulv/balkong/terrasse.

Tren innendørs

Etter mye tid ute i sol og varme kan det være godt med et avbrekk og komme seg inn i skyggen. Om du er på ferie i sydlige strøk vil de fleste treningssenter ha god aircondition, hvor du kan trene i sval temperatur. Flere treningssenter tilbyr drop-in trening, så om du er på et feriested i Norge vil det sikkert være en mulighet i nærheten for å ta seg en treningsøkt.

 

SOLPAUSE: Ta treningen inne når du trenger å kjøles ned etter stranden. Foto: Ole Martin Halvorsen

Invester i nytt treningstøy

Kjøp treningstøy som både hjelper å holde deg avkjølt og transporterer svette effektivt bort fra kroppen, gjerne i lyse farger. Dette trenger ikke være kostbart og det finnes et hav av leverandører som tilbyr slikt tøy, dette kan gjøre en stor forskjell for opplevelsen av treningsøkten.

ANNONSE: Ønsker du å endre livsstilen din? Bli medlem av Vektklubb (kommersiell lenke)

Les også:

Her er sommerøkten alle har tid til

Trening 101: Treningsguide for nybegynnere

Ferietreningen du får unna på ti minutter

Derfor bør du starte dagen med en smoothie

Gode alternativer til flytende kaloribomber