167577659
 

SMARTE VALG: Du kan fint spise ute, så lenge du er bevisst på hva du spiser. Foto: Shutterstock

Slik tar du smarte valg på restaurant

Unngå kalorismell på restaurant. Dette bør du være obs på når du spiser ute. 

tbd28871
 

VEKTKLUBB-EKSPERT: Silje Bjørnstad. Foto: Tiril Guttorm

Å spise ute kan fort bli en kaloririk opplevelse, kanskje spesielt nå som det er ferie. Da kan det være utfordrende å holde kontroll over kaloriinntaket. Vi har tipsene for deg som ønsker å nyte et godt måltid uten at det går ut over vekta.

Unødvendige ekstrakalorier

På mange restauranter og kaféer er det ikke uvanlig at det blir plassert en brødkurv på bordet når man får menyen. I tillegg blir det gjerne satt frem både smør, aioli og oljedressinger. Denne småspisingen før selve hovedretten kan fort føre til at restaurantmåltidet blir mer kaloririkt enn du hadde planlagt.

Et stykke «ventebrød» med litt smør eller dyppet i aioli eller olje kan fort bidra med 150-200 kalorier ekstra.

Best og verst: Take away

Huskeliste på restaurant

 

- Spis alltid salat eller grønnsaker som forrett eller sammen med hovedretten.
- Det er lov å si nei takk hvis kelneren setter en brødkurv på bordet.
- Kokte eller grillede ingredienser er et sunnere valg enn frityrstekt mat.
- Spør om du kan få servert saus i en liten skål ved siden av.
- Desserter med sorbet og frukt er et bedre valg enn fløteiskrem og kakestykker.
- Drikk alltid vann sammen med måltidet.

Tilpasset servering

Når det gjelder hovedretter så bruker kokkene ofte mindre fett hvis du bestiller grillet kjøtt og fisk i stedet for stekt eller fritert. Kokt eller bakt potet vil være et smartere alternativ enn stekte potetvarianter.

Husk at de fleste restauranter vil gi deg en god matopplevelse og tilpasser seg ofte dine behov! Bestill gjerne ekstra grønnsaker, og hør om du kan få salat i stedet for pommes frites og lignende. Det er alltid lov til å spørre om å få en annen saus eller at sausen blir servert ved siden av hovedretten.

Smarte valg på buffet 

På middagsbuffet er mulighetene mange, og det kan være vanskelig å begrense seg. Med så mange fristende retter og desserter er det lurt å ha en plan på forhånd. Bli enig med deg selv at du skal spise et godt måltid uten å gå helt bananas.

Forsyn deg av grønnsaker og salat før du går videre til hovedrettene. Velg kjøtt- og fiskestykker som er bakt eller grillet. Ulike eggeretter er også næringsrikt og mettende. Ønsker du litt brød, så velg de grove variantene og skjær bevisst tynne skiver – smaken får du jo uansett.

Pass deg for: Sushi-fella

Du kan smake på noe fra dessertbordet, men du trenger ikke å velge de mest kaloririke alternativene for å tilfredsstille behovet for noe søtt. Husk at også frukt og litt yoghurt er en søt og frisk avslutning på måltidet. Hvis du vet du har vanskeligheter med å begrense deg, så unngår du enkelt og greit å gå bort til dessertbordet i det hele tatt.

Saken fortsetter under bildet

buffet-2251676_1920
 

BUFFET: Forsyn deg først av sunne, mettende grønnsaker, og velg små porsjoner av det andre du planlegger å forsyne deg av. Foto: Pixabay

Drikkevarer

Hva du velger å drikke kan utgjøre store forskjeller i kaloriregnskapet. Det beste alternativet er vann, men hvis du ønsker å drikke noe med mer smak så velg farris eller sukkerfritt mineralvann.

Hvis du ønsker å drikke øl, cider eller vin til maten så bestill de minste enhetene fremfor hele flasker og halvlitere. En halvliter pils bidrar med cirka 205 kalorier, mens en hel vinflaske inneholder 550-650 kcal avhengig av alkoholprosent. Husk også at det er mange flytende kalorier i drinker. Én drink alene kan fort tilsvare en middagsporsjon i energi!

Kalorioversikt: Øl, vin, sprit og drinker

Her kan du spare mange kalorier ved å velge alkoholfrie varianter. Be bartenderen om å bruke lightbrus og club soda som blandevann. Del gjerne drinken, og dermed kaloriene, sammen med kjæresten eller en venn.

Hva med dessert?

buffet1
 

SØTT: Dessert-buffet er ikke det mest kalorivennlige. Velg en moderat porsjon, eller veldig små biter av noen få desserter. Foto Pixabay

Å velge kalorismarte og sunne alternativer på restaurant trenger ikke å bety at du må droppe desserter. Det er det totale kaloriinntaket i kombinasjon med energiforbruk over tid som avgjør om du når dine vektmål eller ei.

Generelt vil desserter med frukt eller en frisk sorbet være et mer kalorivennlig valg enn store kakestykker og fløteiskrem. Spiselig pynt som karamelltråder, sjokoladeflak og lignende kan fort bidra med mange unødvendige ekstrakalorier, så dropp å spise dette.

Ønsker du kaffe til desserten, bestill svart kaffe eller en liten espresso fremfor kaffedrikker med masse fløte, siruper og krem.

Et annet lurt tips er å dele desserten med en annen. Da får du tilfredsstilt søtbehovet uten at du kanskje overspiser. I tillegg blir regningen mindre for dere begge!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

5 minutters sirketrening alle har tid til

Sunn og fristenden helgemeny

4 sunne desserter med plommer