Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-

- Spis blåbær og mørk sjokolade

Vil du ned i vekt, så kos deg med mørk sjokolade og blåbær. Godsakene motvirker nemlig overvekt, viser ny forskning.
blabar1web.jpgFoto: Espen Braata

Du må plukke bærene selv for å få den gode effekten, viser forskning. Dyrkede bær har ikke like høyt innhold av de godgjørende antioksidantene. Men ved å plukke selv, får man også god trim.

Nettopp disse to matvarene viser seg å være spesielt bra for blodsukkeret ditt.
Du kan med fordel nyte dem mens du jobber med vekten, viser en ny svensk studie utført i samarbeid mellom forskere ved Karolinska Institutet og Örebro universitet.
- Studien har gitt oss mange spennende resultater, sier ansvarlig for studien, Kerstin Brismar til VG. Hun er professor og forsker ved Karolinska Institutet.
- Mørk sjokolade og blåbær kan anbefales både til overvektige og diabetikere. Risikoen for å gå opp i vekt reduseres hvis man spiser det, konkluderer Brismar.
I tillegg til å hjelpe deg på rett vei med vekten, bidrar mørk sjokolade og blåbær til å beskytte mot diabetes og hjerte- og karsykdommer, viser studien.
Det er kjent at både blåbær og mørk sjokolade inneholder antioksidanter som er bra for hjernen, synet og hjertet.
Det nye funnet i denne studien er konkrete helsefordeler også for dem som sliter med for mange kilo.

Beviselig effekt
I studien fikk testpersonene prøvesmake tre ulike typer sjokolade: Hvit sjokolade, mørk sjokolade med kakaoinnhold på 85 prosent, og vanlig melkesjokolade.
- Vi oppdaget at mørk sjokolade nesten ikke påvirker blodsukkeret eller insulinet i det hele tatt, mens hvit sjokolade og melkesjokolade fører til en femdobling av insulinet, sier Kerstin Brismar.
Høyt blodsukker gjør at du lettere går opp i vekt. I studien spiste testpersonene 50 gram mørk sjokolade, som er en ganske god bit, uten at dette påvirket blodsukkeret.
Mørk sjokolade inneholder dobbelt så mye antioksidanter som vanlig sjokolade. I tillegg til at antioksidanter hjelper til med å senke insulinnivået i kroppen, fører det også til økt fettforbrenning.
Testene ved Karolinska viser også at det er en forskjell på hvordan kvinner og menn reagerer på de ulike sjokoladene.
Menn viste seg å være mer følsomme for den hvite sjokoladen, mens kvinner tålte melkesjokoladen dårligst. Sjokoladesortene har et ulikt innhold av fett og sukker, og håndteringen av fett i leveren er ulik hos menn og kvinner.
Parallelt med studien av sjokoladens påvirkning på kroppen, studerte forskerne effekten blåbær har på blodsukkeret.
Tyve testpersoner - ti friske og ti med diabetes - drakk blåbærekstrakt uten tilsetningsstoffer eller sukker. Ifølge studien har blåbær beviselig en god effekt på blodsukkeret.

Ikke «oppdrettsblåbær»
Uansett om du lider av diabetes eller ei, så påvirkes du positivt av blåbær, viser studien.
Brismar påpeker at de såkalte kloke konene i gamle dager altså gjorde rett i å gi blåbærte til folk som strevde med sukkersyke. Og nettopp blåbærenes høye status i folkemedisinen var bakgrunnen for at Brismar ville studere dette nærmere.
Hun understreker at det gjelder å få tak i blåbærene som vokser vilt i skogene, og ikke «oppdrettsblåbær» fra store plantasjer.
- De naturlige blåbærene inneholder en mengde nyttige antioksidanter og mye fiber. Og siden det ikke gir forhøyet insulinnivå, så bidrar blåbær positivt også i forhold til å gå ned i vekt, på samme måte som med mørk sjokolade, sier Kerstin Brismar.
Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky mener kos hører med både for dem som skal ned i vekt og for dem som har diabetes.
- Blåbær er sunne fra ende til annen, i tillegg til at de smaker godt, sier hun.
Å legge blåbær inn i kosten og gjerne fjerne noe annet som ikke er sunt, mener hun er et veldig godt valg.
- I tillegg får man jo også trim ved å komme seg ut i skogen og hente bærene, sier hun.

  • brismar.jpg

    Inntak av blåbær og mørk sjokolade med kakaoinnhold på minst sytti prosent kan redusere risikoen for vektøkning, forteller professor og ansvarlig for studien, Kerstin Brismar.

    Foto: Karolinska Institutet

  • Blåbær mot fedme

    En studie av blåbærekstrakt, gjengitt i Food Chemistry, viste at blåbær kan få oss til å spise mindre, og på den måten også bidra til vektnedgang.
    Rotter som fikk ekstrakt av blåbær i tillegg til den vanlige kosten, la på seg 10 prosent mindre enn de rottene som ikke fikk blåbær, konkluderte forskerne med.
    I studien pekes det på blåbær og annen kost med høyt innhold av antioksidanter som våpen mot fedmeepidemien.