Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

HELSEKOST? Det er fremdeles mye vi ikke vet når det kommer til ernæring og kosthold, og enkeltstudier bør ikke vektlegges for mye. Det er forskjell på studier som måler risikomarkører og det virkelig liv, forteller professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Sara Johannessen / VG

Spis sjokolade - det er godt for hjertet

Forskere har oppdaget at kakaobønner kan redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Det er stoffet flavanol i kakaobønner som ifølge en ny studie er ekstra godt for kroppen din. Men vent litt før du dytter innpå med den kaloririke herligheten, slik sjokolade lages i dag blir de helsebringende flavanolene dessverre ødelagt.

Flavanol

 

Finnes i te, rødvin, blåbær, rå kakao.

Kakaobønner er en særlig god kilde til flavanol.

Studien, som ble publisert i British Journal of Nutrition (BJN), viser at å innta flavanoler fra kakao kan redusere risikoen for å utvikle hjerte- og karsykdom, som er den dødsårsaken som tar flest liv på kloden.

Når vi blir eldre minsker elastisiteten i blodårene, og det reduserer arterienes evne til å utvide seg og lar blodet flyte normalt. Trange blodåren betyr mindre plass og det skaper høyere trykk. Høyt blodtrykk er en stor risikofaktor for utvikling av hjerte- og karsykdom.

Studien ble utført på 100 friske menn og kvinner i alder 30-65 år med lav risiko for hjerte- og karsykdom. Gruppen ble randomisert delt i to, der den ene gruppen skulle drikke en flavanolrik kakaodrikk, mens den andre kontrollgruppen fikk en placebodrikk, som skulle inntas to ganger daglig i fire uker.

Resultatene viste at gruppen som drakk flavanoldrikken fikk lavere blodtrykk, årene var blitt mer elastiske slik at blodet fløt bedre, og kolesterolet gikk i snitt ned 0,2 mmol/L.

Ut ifra disse resultatene brukte forskerne en anerkjent modell for å beregne sykdomsrisiko, kalt Framingham Risk Score, til å anslå at risikoen for å bli diagnostisert med hjerte- og karsykdom sank med 22 prosent de neste 10 årene.

 

SPENNENDE FORSKNING: – Studien viste noen små endringer i kolestol, men som med andre studier så vet vi ikke om er forbigående, eller om det har en effekt, forteller professor Jøran Hjelmesæth. Foto: Alf Øystein Støtvig / VG

– Dette er kjempeinteressant og vi gleder oss til resultatet av femårsstudien, sier professor Jøran Hjelmesæth ved Universitet i Oslo. Han leder Senter for sykelig overvekt ved Sykehuset i Vestfold.

Hjelmesæth påpeker at det er stor forskjell på korttidseffekt og langtidseffekt.

– Forskerne må først bevise at hypotesnen er gyldig på lenger sikt enn 10 uker, det er i denne studien for kort forskningsgrunnlag for å gi råd, sier han, men avviser heller ikke at flavanolene kan ha en effekt på karstivheten.

Det vi vet reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer er å ha et sunt, norsk kosthold som inneholder mye frukt og grønt, magre meieriprodukter og grove kornprodukter.

– Man trenger kanskje ikke kakao for bli sunnere, men du kan drikke kakao hvis du vil kose deg i høstkulden etter en gåtur.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Ny og forbedret tjeneste - dette får du!

Les også:

Kutt saltet - redusert blodtrykket

Magen avslører om du har helsefarlig fett

Bedre helse på 20 sekunder

Test av sunn yoghurt