Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
På ferie spiser vi gjerne mye på restaurant. Det kan blir dyrt, både for lommeboka og kaloribudsjettet. Foto: Øyvind Nordahl Næss/VG

Spis sunt på restaurant

Vi har samlet noen gode råd som hjelper deg å holde vekten også ved restaurantbordet.

Før måltidet

  • Spis gjerne noe sunt rett før du går, så du ikke er skrubbsulten når du setter deg til bords. For eksempel et eple, en banan eller lignende.
  • Brød inneholder mange kalorier, og kommer gjerne fort på bordet. Noen steder fylles brødkurven opp underveis i måltidet. Be om at brødet serveres til maten, ikke før. Da blir du ikke fristet til å småspise brød og smør før måltidet.
Brød med tilbehør før maten kan fort bety mange hundre kalorier ekstra. FOTO: KRISTER SØRBØ/VG
  • Om du skal ha forrett, så velg gjerne en salat, eller en forrett som er liten i størrelse.
  • Spør kelneren om hvordan hovedretten er tilberedt, for å forsikre deg om at den ikke er badet i fett.
  • Husk at også salater kan være fettbomber. Tacosalat, gresk salat og Caesarsalat inneholder for eksempel ofte mye fett. Spør kelneren hva salaten inneholder før du bestiller.
Den ser sunn ut, men inneholder svært mye kalorier. FOTO: PETTER OFTEDAL

Menyen - hva skal du velge?

  • Mat som er bakt eller grillet, inneholder som regel mindre fett enn stekt mat.
  • Unngå matvarer med beskrivelser som «sprøstekt», «kremet», «gratinert», «panert», «sautert», «karamellisert» og «frityrstekt».
  • Se etter beskrivelser som «dampet i egen kraft (au jus)», «grillet», «ovnsbakt», «forvellet (blanchert)» og «pochert».
Mat badet i olje som inneholder opp mot 1000 kcal per 100 gram. FOTO: MAGNAR KIRKNES / VG

Unngå dette

  • Om du velger pasta til hovedrett, så styr unna krembaserte sauser og sauser med mye fett. Tomatbaserte sauser inneholder gjerne mindre fett og kalorier.
  • Ikke spis for store porsjoner. Noen restauranter serverer enormt store porsjoner. Det er ikke uhøflig å la være å spise opp alt. Du bestemmer selv!
  • Frityrstekt mat er fet mat. Frityrstekt mat er f eks løkringer og pommes frites.
  • Potetsalat med majones er også fet mat selv om fettet ikke er av den usunne typen, inneholder potetsalat mye energi.
  • Styr unna restauranter som tilbyr buffeter av typen "så mye du orker".
  • Unngå mat som er badet i kremete sauser.
Pass på porsjonsstørrelsene i ferien, du trenger ikke spise opp alt på tallerkenen. FOTO: KNUT ERIK KNUDSEN/VG

Smarte tips og triks

  • Bakte eller kokte poteter er mye sunnere enn pommes frites, ovnsbakte poteter og pannestekte poteter. Om du bestiller bakt potet, så be om å få rømme og evt smør ved siden av og ikke spis alt.
  • Be om å få dressingen eller sausen i en egen skål ved siden av. Dette er ikke så vanlig i Norge ennå, men helt vanlig i mange andre land. På denne måten får du bedre kontroll over hvor mye du spiser.
Ikke glem de flytende kaloriene, som for eksempel vinglasset. FOTO: MAGNAR KIRKNES/VG
  • Skjær bort alt synlig fett på kjøttet, og fjern skinnet fra kalkun eller kylling.
  • Velg frukt, sorbet eller yoghurtbasert is til dessert.
  • Husk at alkohol inneholder mange kalorier. Drikk mye vann.
  • Spis sakte! Legg ned gaffelen med jevne mellomrom, og ta pauser. Husk at det tar cirka tyve minutter før magen føler seg mett.

Kilder: Vektklubb.no, Lommelegen.no, Sparkpeople.com.

Les også: