Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Når usunn mat er på tilbud, kan det være ekstra vanskelig å stå i mot.

Råd for den viktige handleturen

Våre forfedre gikk på jakt i villmarka for å skaffe mat, i dag kjører vi til butikken. Og det er nettopp i butikken det gjøres mange viktige valg for hvordan kostholdet for deg og familien skal være, skriver ernæringsfysiolog i sin spalte.

Klinisk ernæringsfysiolog Line Kristin Johnson.

I min jobb som klinisk ernæringsfysiolog møter jeg mennesker som strever med for mange kilo. Mange har et brennende ønske om å gå ned i vekt, og har god teoretisk kunnskap om hva som er sunt og bra å spise. Likevel får de det ikke riktig til. Det er selvsagt mange utfordringer for den som skal ned i vekt, men justeringer i kostholdet er som regel helt nødvendig for å lykkes.

Sett at du har bestemt deg for å gå ned i vekt og gjerne vil spise sunt. Da må du øve på å få kontroll over «spontanhandlinger» og dårlige vaner blant annet når du er i butikken (eller i kiosken eller på bensinstasjonen).

For å gjøre det mulig å spise sunt må man ha sunn mat tilgjengelig, både hjemme, på skolen og arbeidsplassen.

Det er i butikken grunnlaget for et sunt kosthold for deg og familien legges.

Her er noen råd for den viktige handleturen:

* Ikke vær sulten når du handler!

* Skriv handleliste, planlegg gjerne middager for noen dager i slengen.

* Ta deg tid til å sammenligne kaloriinnhold i matvarer.

* Bruk nøkkelhullsmerkingen som veiviser.

* Bruk god tid i frukt- og grønnsaksdisken, her trenger du alltid noe, tenk farger og varier, la barna være med å velge! Frukt og grønnsaker bør alltid være tilgjengelig i hjemmet, gjerne også frosne blandinger.

* Følg gjerne med på tilbud,- velg ut de matvarene som er sunne, og fyll fryseren (med mat som egner seg for frysing): Grove brød- og kornvarer, fisk, kylling, kalkun, frukt, bær og grønnsaker (både friske og frosne) og rent kjøtt.

* Det er dumt å kjøpe usunn mat i store kvanta bare fordi de er på tilbud.

* Ikke hamstre søtsaker og la deg lure av 3 for prisen av 2-tilbud. Jo mer søtsaker og snacks som er tilgjengelig, jo mer vil du sannsynligvis spise.

* Kjøp inn god te og kaffe, eventuelt sukkerfri brus eller saft, samt sukkerfrie drops, pastiller eller tyggegummi slik at det er tilgjengelig når du bare «fyser» på noe godt.

* Velg kjøtt og kjøttprodukter med under 10 prosent fett.

* Velg brød og kornvarer med mer enn 5 gram fiber per 100 gram vare.

* Velg ost med mindre enn 20 prosent fett.

* Når helgen kommer: Kjøp inn en begrenset mengde. Øv på å kjøpe mindre mengder «kosemat» og godterier.