Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
Anne Mette Rustaden og Katarina Flatland på joggetur i det fine vårværet.

Kom i gang med vårtreningen

Vil du begynne å trene, men er usikker på hvilken aktivitet som passer for deg?

Våren kommer med lange og lyse dager, frisk vårluft og bare veier.

Kondisjonstrening er den sikreste veien til en slank og smekker kropp, fordi du brenner fett når du får opp pulsen. Om du er overvektig rundt midjen og ønsker deg en flat mage, bør du prioritere kondisjonstrening fremfor situps eller andre mageøvelser.

La deg inspirere av disse treningsentusiastene til å komme i gang!

Katarina Flatland

Programleder TV2, studerer ernæringsfysiologi ved Universitetet i Oslo

Favorittaktivitet: Løping
– Jeg er og blir en løpeentusiast, og etter en vinter med mye ski og løping på tredemølle, er jeg mer en klar nok for å endelig kunne løpe ute igjen.

Hvorfor løping er best:
– Etter flere år med ulike former for trening, har jeg funnet ut at løping er den treningsformen jeg liker aller best. Det gir meg en mestringsfølelse, og jeg elsker både energien og selvfølelsen løpingen gir meg i hverdagen.

Hvor ofte løper du?
– De siste årene har jeg løpt opptil seks ganger i uken. Har for øvrig blitt mer bevisst på å trene mer variert, og kommer derfor til å løpe fire ganger i uken, og ellers prøve å sykle eller trene styrke de andre dagene.

Tre tips til dem som vil begynne å løpe:

  1. Begynn med kortere løpeturer, og forleng distansen litt etter litt.
  2. Løp både intervaller og langkjøringsøkter. Mitt viktigste tips for å unngå skader og oppnå resultater er å variere godt mellom intensiteten, på intervaller og langkjøring. De dagene man løper langt, må man passe på faktisk å løpe rolig.
  3. Utfordre deg selv, meld deg på et løp. Om det er fem kilometer, ti kilometer eller lengre distanser er ikke så viktig, det gir super motivasjon!

Her kan du få Vektklubb.nos joggeprogram for nybegynnere

Mads Kaggestad

Tidligere proffsyklist

Favorittaktivitet: Sykling
- Som tidligere syklist er jeg fremdeles veldig glad i å sykle. Men jeg løper stadig mer, fordi det krever mindre tid.

Hvorfor sykling er best:
- Sykkel er fint fordi en kan tilbakelegge store avstander på relativt kort tid. Dessuten er det en skånsom øvelse for hofter, knær og føtter. I tillegg er det sosialt.

Hvor ofte trener du:
- Jeg trener 4–6 dager i uken med variert mengde.

Tre tips til dem som vil begynne å sykle:

  1. Få hjelp til å justere sykkelen slik at du har riktig sittestilling.
  2. Lær deg å skifte slange slik at du er forberedt ved punktering.
  3. Prøv deg frem på rolig/moderat intensitet slik at du tilegner deg bevegelsen før du begynner med intens trening.

Synnøve Skarbø

Programleder i TVNorge

Favorittaktivitet: Trilletur
- Løping er vanligvis min favorittaktivitet, men siden jeg fikk barn for noen uker siden er det lange turer med barnevogn som blir hovedaktiviteten denne våren.

Hvorfor er turgåing er bra:
- Jeg er veldig lysten på å komme i form igjen, men det er fortsatt litt for tidlig å trene som normalt. Trilleturer er en perfekt start – både babyen og jeg har godt av å komme oss ut. Og bare så det er sagt: Man blir skikkelig svett av hasardiøs trilling!

Hvor ofte triller du?
- Ambisjonen er å gå en lang tur om dagen, men som fersk og småstressa førstegangsmor må jeg innrømme at jeg ikke alltid rekker å kle på meg en gang før det er blitt kveld igjen.

Tre tips til andre:

  1. I stedet for å ta ungen i barnesete i bilen og kjøre rundt og gjøre ærender, spenner du på deg joggesko og tar vognen i stedet.
  2. Legg turen til kupert terreng eller steder der du får gått en lengre strekning uten stopp. Å luske av gårde til nærmeste kafé teller ikke som trening.
  3. Stapp vognen full med utstyr, som bleier, mat, stellebag, drikke osv. Ikke bare har du alt du trenger i tilfelle turen blir lengre enn antatt, eller at ungen blir hysterisk, vognen blir også tyngre, og du får mer motstand.

Anne Mette Rustaden

Fysioterapeut, stipendiat i fitness, lærer ved Idrettshøgskolen

Favorittaktivitet: Utendørs sirkeltrening og løping
- Jeg trener nesten alltid kondisjon utendørs, og varierer derfor mellom langrenn og løping etter årstid. Våren for meg er derfor mest løping. Har også blitt flink til å trene sirkeltrening med styrkeøvelser utendørs.

Hvorfor løping og sirkeltrening er bra:
- Det er lett tilgjengelig, og med små barn må man gjøre treningen enkel og grei. Også får man masse frisk luft og avkobling fra hverdagen!

Hvor ofte trener du?
- Det blir nok 4–5 ganger per uke

Tre tips til andre:

  1. Ha først og fremst fokus på treningsopplevelsen, i stedet for bare resultatene av treningen. Nyt frisk vårluft og lange lyse dager!
  2. Vær åpen for å øke både varighet og intensitet, og ikke vær redd for å bli litt sliten.
  3. Få deg en treningspartner, slik at dere kan motivere hverandre og få mer ut av treningen.

5 opptreningsråd

Sank du litt langt ned i sofaen i påsken? Her er råd for å komme i gang.

1. Planlegg treningsøktene i forkant, da øker sjansen for å at du får det til. Sett av faste tidspunkter til trening på timeplanen, og bestem deg i god tid.

2. Finn deg en treningspartner, og motiver hverandre de dagene det butter imot.

3. Start rolig, og innarbeid gode treningsrutiner. Øk gradvis, og vær fornøyd med halvveis. Du trenger ikke trene fem ganger i uken med blodsmak i munnen for at det skal fungere, tvert imot.

4. Prøv noe nytt! Kanskje din nye favorittaktivitet er noe du aldri har prøvd?

5. «Sniktren» – legg inn fem små minutter her og der med litt styrkeøvelser, lek med barna, gå i trapper osv., det kan plutselig motivere til enda mer trening.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her

Les også: