MILLIONINDUSTRI: Kvinner over hele den vestlige verden bruker penger på kremer og behandlinger for å bli kvitt cellulitter. Vektreduksjon og styrketrening er likevel det beste botemiddelet. Foto: Dummy Art, Microstock, NTB Scanpix

Slik kan du bli kvitt cellulittene

Med riktig trening og et sunt kosthold, kan du si farvel til mange av smilehullene på rumpa.

 

Treningsekspert Silje Mariela Westby.

85 prosent av alle kvinner har det, selv supermodeller som Kate Moss. Cellulitter er ufarlige, men likevel noe de fleste kvinner helst skulle vært foruten.

– Du kan bli kvitt cellulitter, men det krever hard disiplin og riktige valg over lengre tid, sier Silje Mariela Westby.

Hun er utdannet personlig trener og driver sitt eget treningsstudio hvor hun jobber spesifikt med styrketrening for jenter.

Raskt resultater

– Jeg er veldig opptatt av å lære jenter å trene styrke skikkelig slik at de forstår bevegelsene, og hvordan man skal spise og trene for å oppnå optimale resultater, sier hun.

– Cellulitter er fett og må behandles deretter. Du må ned i fettprosent og øke muskelmassen for at de skal forsvinne, oppsummerer Westby.

Årsakene til at vi får cellulitter er mange. Mangel på trening, dårlige matvalg, og forskjeller i bindevev og genetikk kan spille inn.

For å få et strammere utseende, må du prioritere styrketrening.

– Det som er så kult med styrketrening er at det gir nesten umiddelbar effekt. Musklene trekker til seg vann, de fylles ut og da ser du bedre trent ut, allerede fra den andre, tredje økten, lover hun.

Spis nok og naturlig

– Et hardt treningsregime danker ikke ut et dårlig kosthold, sier Silje Mariela. En av de viktigste tingene hun lærer mange jenter, er å spise nok og riktig mat.

– Ren og næringsrik mat er det beste for kroppen, sier hun.

– Har du en aktiv livsstil, bør du spise karbohydrater, gjerne i forbindelse med treningsøkten.

Hun bruker mye tid på å ufarliggjøre karbohydrater blant jenter.

– Mange av lavkarbo-anbefalingene er beregnet på folk som er i ferd med å få eller har fått diabetes, som er stillesittende eller har andre sykdommer som krever omlegging av kosten. Å overføre en slik filosofi til en veldig aktiv person, blir feil, mener hun.

6 øvelser som strammer opp

Bulgarsk utfall

 

Gjør 12–15 repetisjoner, 2 runder på hvert ben.

Slik gjør du det: Sett den bakerste foten på en benk og den fremste på en stepkasse eller lignende. Ha en manual i hver hånd. Hev deg opp i stående posisjon. Hofteleddet skal være nærmere gulvet enn kneleddet i bunnposisjon.
 

Markløft

 

Gjør 4 repetisjoner i 4 sett.

Slik gjør du det: Stå med hoftebreddes avstand mellom bena. Hendene skal gripe om stangen på utsiden av føttene. Tyngdepunktet skal være på midten og bakre del av foten. Det kan hjelpe å løfte litt på stortåa for å finne riktig tyngdepunkt. Hold brystet opp og ha en lett svai i ryggen. Før stangen langs bena, i en rett linje, til du står oppreist. Gå rolig ned samme vei.

Knebøy

 

Gjør 8–10 repetisjoner i 3 sett.

Slik gjør du det: Stå med bena litt bredere enn skulderbreddes avstand. Tærne kan peke litt ut. Tyngdepunktet skal være på midten og bakre del av foten. Det kan hjelpe å løfte litt på stortåa. Press knærne ut når du går ned, hold brystet opp. Sørg for at mage/rygg har et godt spenn. Sett rumpa ut og senk deg kontrollert ned. Sett fra siden skal hofteleddet være nærmere gulvet enn kneleddet er.
 

Planken

 

Hold i 10–20 sekunder. Gjenta 3 ganger.

Slik gjør du det: Stå på albuene og tærne med armene godt fra hverandre. Skyt brystet litt opp, knip magemusklene og rumpa sammen. Stram hele kroppen alt du kan, og hold.
 

Hoftehev

 

Gjenta 10–12 ganger i 2–3 sett.

Slik gjør du det: Legg overkroppen på en benk og sett gjerne føttene på en stepkasse. Slapp av i overkroppen, trekk det ene kneet inn til magen. Derfra presser du hoften opp mot taket. Knip rumpa hardt sammen på toppen av løftet.
 

 

Kettlebell sving

Gjør så mange repetisjoner du klarer på 2 minutter.

Slik gjør du det: Stram magen og løft brystet. Ha tyngden på hælene, stram rumpa og sving kettlebellen opp og frem. Det er kun hoften som skal gjøre bevegelsen.

Marielas råd: Gjennomfør programmet tre ganger i uken. To ganger i uken avslutter du styrkeøkten med kortintervaller på tredemølle. Løp 30 sek, før du har 1 minutt aktiv hvile. Gjenta 6–10 ganger.

De dagene du ikke trener kortintervaller, kan du ta en rolig gåtur på 10–20 minutter etter styrkeøkten. Foretrekker du å trene styrke og kondisjon separat, så gjør du det.

Tre kostbare metoder

Kosmetiske klinikker, og hud- og kroppspleiesalonger tilbyr ulike behandlinger for å fjerne cellulitter. VG har ikke testet noe av dem, og kan derfor ikke si om de virker eller ikke.

1. Madonnas metode

En av de aller nyeste metodene mot cellulitter er såkalt acoustic wave therapy, AWT.

Behandlingen ble opprinnelig brukt til å knuse nyrestein og til behandling av muskel- og leddskader på sykehus. Trykkbølger bryter opp bindevevet mellom fettcellene, slik at disse ikke lenger skal bule ut gjennom huden. Hudens elastisitet og blodgjennomstrømning skal da, ifølge reklamen, øke.

Flere klinikker tilbyr AWT, som koster 1250 kr pr. behandling. 6-8 behandlinger anbefales.

Metoden blir ofte kalt for «Madonna-behandlingen», da superstjernen visstnok skal ha blitt så begeistret for effekten at hun skal ha kjøpt sin egen maskin.

2. Vakum-massasje

Massasjemetoden endermologi utføres ved hjelp av et vakumsug som masserer hele kroppen. Skal etter sigende hjelpe lymfene med å bli kvitt avfallsstoffer, samt gripe fatt i og løfte huden, og dermed stimulere sirkulasjonen. Stoffskiftet skal øke og dermed stimulere kroppens fettforbrenning. En kur på 10-14 behandlinger anbefales for å oppnå best mulig effekt.

En behandling koster fra cirka 600 kroner. Tilbys ved flere klinikker i Norge.

3. Fettsugeren

Laserbehandlingen I-Lipo omtales som fettsuging uten kirurgi og er blitt populært i USA. Behandlingen skal trigge frigjøring av innholdet i fettcellene. En serie på 8 behandlinger a 20 minutter er anbefalt. Hver behandling koster ca 1690 kroner ved klinikk i Oslo.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

- Dette gjør deg ikke slank

Slankere med mindful spising

Bedre helse med 20 sekunders intervaller