Pølse i lompe = 240 kcal. Spis for all del pølse, men det holder med én. Foto: Line Møller / VG

Opptatt av vekten? Kos deg på 17. mai likevel

Rent kalorimessig kan nasjonaldagen bli en stor utfordring for deg som vil passe vekten. Vet du kaloriinnholdet i festfavorittene er det lettere å holde kontroll.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Fortvil ikke, det gjør ingenting om du skeier ut én dag, bare du ikke lar det skli helt ut. Tenk moderasjon og sørg for å være tilbake på det sunne sporet igjen på 18. mai.

Fokuser på livsstilsendring, ikke slanking. Da blir det lettere å holde motet oppe, og unngå å tenke at alt er tapt selv om det blir en festdag med større energiinntak.

17. mai er den store spisedagen. Fellesfrokost, pølser og is, grilling, festmiddag, kaker og brus. Her er en oversikt over kaloriinnholdet i festfavorittene:

Kronesis = 215 kcal

 

Gå for jordbærvarianten fremfor kronesis med sjokolade, da sparer du bittelitt kalorier. Foto: Tore Berntsen / VG


Spekeskinke, 1 skive = ca 20 kcal
Eggerøre, 100 gram = 158 kcal

 

Spekemat er slettes ikke det verste du kan spise! Velg skinkene med minst synlig fett. Velger du salami, fårepølse, chioriza eller morr er kaloriinnholdet høyere enn for eksempel strandaskinke og westfalafer. Foto: Göran Bohlin / VG

Kotelett, med fett skåret bort = ca 105 - 150 kcal

 

Rent kjøtt er magert i seg selv. Derfor har du mye å spare på å skjære vekk det synlige fettet. Prosessert kjøtt har mye fett blandet i seg. En burger gir til sammenligning 205 kcal. Foto: Magnar Kirknes / VG

Potetsalat, en porsjon på 100 gram = 255 kcal

 

Majones og dressing er fete saker og fåt kaloriinnholdet til å stige til himmels. En vanlig potet derimot inneholder ca 60 kcal. Foto: Frode Hansen / VG

Bløtkake, et lite stykke på 100 gram = 315 kcal

 

Spis mer av de friske bærene enn den mektige kremen, så kan du likevel kose deg med bløtkake. Foto: Frode Hansen / VG

Sjokoladekake, stykke på 100 gram = 374 kcal

 

Gå for kaker som er små og som ikke er for tunge eller kremaktige. Alternativt kan du velge deg ut én favoritt og stoppe etter ett stykke. Foto: Trond Solberg/VG

Kransekake, 100 g = 477 kcal

 

Velger du et stykke som er like stor som finger vil du slippe unna med ca 150-200 kcal. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix

Øl, en halvliter = 200 kcal

 

Velger du LITE øl med redusert mengde karbohydrater inneholder en halvliter 140 kcal. Et glass rødvin eller hvitvin gir ca 110-125 kcal avhengig av alkoholprosent og hvor søt vinene er. Jo søtere, jo mer kalorier. Foto: Krister Sørbø / VG


Jorbær, 10 stk = 24 kcal
Melon, 4 skiver = ca 45 kcal

 

Fråts i frukt! Er det noe du kan kose deg (nesten) ubegrenset med på festdagen så er det frukt og grønnsaker. De fyller mage på svært få kalorier. Foto: Bjørn Djupvik / VG


I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Slik unngår du festkiloene i mai

Smarte tips for å holde deg mett

Spis etter klokka - bli slank

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.