kjoleskap_front
 

FARGERIKT: Hvem av Vektklubbs slankeeksperter tror du eier disse kjøleksapene? Heldigvis er ernæringsfysiologer bare mennesker og spiser helt vanlig mat, de også. Foto: ekspertene selv.

Slik spiser slankeekspertene

Har du lurt på hvordan det ser ut på innsiden av kjøleskapet til Vektklubbs egne eksperter? Her får du svaret.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

De vet bedre enn de fleste hvordan middagen kan gjøres sunnere. De vet hvilket pålegg som gir mest mat for kaloriene og nøyaktig hvor mye godteri som kan inntas på lørdagskvelden, uten at buksene strammer rundt livet den påfølgende uken.

Men heldigvis er Vektklubbs kost- og treningseksperter bare mennesker de også. De elsker god mat og søtsaker, akkurat som oss andre. Hør bare her:

– Sjokolade er min guilty pleasure

Eli Anne Myrvoll Blomkvist, klinisk ernæringsfysiolog

kjoleskap_elianne_art
 

FINNES IKKE NEI-MAT: – Mange er nok overrasket over hvor mye «godsaker» jeg som ernæringsfysiolog faktisk spiser, men jeg nøyer meg med relativt små mengder av godsakene, og kostholdet som ligger i bunnen er relativt sunt, variert og næringsrikt, sier Myrvoll Blomkvist som er matspaner i Vektklubb. Foto: Petter Emil Wikøren (t.v.) og Eli Anne Myrvoll Blomkvist (t.h.)

Hvordan ser kjøleskapet ditt ut på en gjennomsnittlig uke?

En vanlig matdag:

 

Frokost: Brødskiver eller knekkebrød med italiensk salat, ulike oster og namdalsgomme eller peanøttsmør.

Lunsj: Har jeg noen middagsrester spiser jeg gjerne dette til lunsj, enten det er fiskegrateng eller pizza. Hvis ikke blir lunsjen gjerne lik frokosten.

Middag: Den består stort sett av fisk eller vegetarmat i ulike varianter Jeg spiser ikke kjøtt.

Kvelds: Det kan være alt fra middagsrester til knekkebrød og yoghurt. I løpet av dagen har jeg gjerne også et mellommåltid eller to, for eksempel frukt og nøtter, et knekkebrød med peanøttsmør eller et par ruter mørk sjokolade.

– Jeg har to kjøleskap som stort sett er fulle av mat. Ett er til drikke og langtidsholdbare ting som soyasaus, sennep, ketchup, sylteagurk, løk, gulrøtter etc. Det andre er til hverdagsmaten, som frukt, pålegg, melk, yoghurt, egg og smør.

Hva er din største last?

– Det er nok sjokolade. Heldigvis liker jeg mørk sjokolade i ulike varianter, aller best.

Får du dårlig samvittighet for noe du har spist?

– Nja, nei, egentlig ikke. Det har jeg sluttet med. Da jeg var yngre hendte det at jeg fikk dårlig samvittighet etter å ha tømt hele chipsbollen eller godteskålen. Med årene har mine smakspreferanser endret seg. Det frister ikke lenger å tømme hele godteskålen, jeg nyter heller «lovlige» mengder av noe som jeg virkelig synes er godt. Jeg har nok oftere dårlig samvittighet for at jeg ikke får trent som planlagt.

Hvor ofte trøstespiser du?

– Jeg spiser gjerne sjokolade hver dag, men nøyer meg stort sett med et par ruter til kaffen etter lunsj. Det kan nok ikke kalles trøstespising, heller en «guilty pleasure»!

– Ingen lettprodukter, kun ekte vare

Roger Holmedal, treningsekspert

kjoleskap_roger_art copy
 

PÅ FARTEN: Roger er mye på reisefot og spiser mange måltider borte fra hjemme. Det er likevel én ting han alltid må ha uansett hvor han er; sort kaffe. Foto: Jan Petter Lynau / VG (t.v.) og Roger Holmedal (t.h.)

Typisk matdag:

 

Frokost: Ett stort glass vann med en halv presset lime og litt Himalaya-salt. En omelett og en håndfull nøtter.

Mellommåltid: Knekkebrød med makrell i tomat eller sardiner. Bær eller en frukt.

Lunsj: Sushi eller to kyllinglår med litt grønnsaker og en frukt.

Middag: Kjøtt med grønnsaker og potet, søtpotet eller ris. Spiser jeg noe utover dette blir det frukt eller knekkebrød, pluss sjokolade.

Hvordan ser kjøleskapet ditt ut på en gjennomsnittlig uke?

– Jeg har alltid egg, kjøtt, frukt og grønnsaker på plass. Smør må jeg også ha og det skal være ekte smør, jeg er ikke tilhenger av lettprodukter. Jo mindre behandlet maten er, jo bedre er det for kroppen. Røkt laks er en annen favoritt som jeg ofte har i kjøleskapet. Jeg har en tendens til å hamstre litt for mye mat og ting går ofte ut på dato. Jeg er av den typen som kjøper to bunter brokkoli, men bare rekker å spise en. Dessverre.

Hva er din største last?

– Det er helt klart is. Skikkelig is, jeg leter aldri etter sukkerredusert is eller sjokolade. Ben & Jerrys is med cookie dough er den største favoritten.

Hvor ofte trøstespiser du?

– Aldri, jeg har heldigvis ikke et sånt forhold til mat.

Får du dårlig samvittighet for noe du har spist?

– Jeg kan tidvis være litt for glad i sjokolade, men jeg forsvarer inntaket med at jeg trener så mye. Holder jeg meg unna sjokolade, så får jeg heller ikke lyst på det. Det er så enkelt.

Er det noe du tvinger deg til å spise, bare fordi det er sunt?

– Jeg er ikke så glad i brokkoli og blomkål, men jeg spiser det fordi det er fantastisk bra for kroppen.

– Jeg må minne meg selv på å handle nok grønnsaker

Anette Skarpaas Ramm, klinisk ernæringsfysiolog:

kjoleskap_anette_art
 

SUNNE SØTSAKER: Klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm har alltid ekstra lett melk og Biola i kjøleskapet, sånn at familien kan lage smoothie. Foto: Frode Hansen / VG (t.v.) og Anette Skarpaas Ramm (t.h.)

Typisk matdag:

 

Frokost: Jeg starter ofte med havregryn med ekstra lett melk med vitamin D og banan.

Lunsj: Grove brødskiver med vita leverpostei og paprika eller en salat med avokado, kylling, paprika og en god oljebasert dressing.

Mellommåltid: Jeg spiser en frukt, nøtter eller en grønnsak før jeg drar fra jobb. En gulrot og en neve mandler er sunt og gjør at jeg ikke blir for sulten før middag.

Middag: Det er dette måltidet som varierer mest, men en typisk, rask middag som går igjen er stekt laks og brokkolipuré. Da spiser jeg litt mer enn en laksefilet og en stor porsjon med brokkolipuré. Jeg liker veldig godt å ha stekt sopp, paprika og løk ved siden av.

Kvelds: Knekkebrød med skinke og paprika eller en frukt og en kopp te.

Hvordan ser kjøleskapet ditt ut på en vanlig uke?

– Vi har alltid egg, sånn at vi kan lage omelett dersom vi ikke har fått planlagt middag. Pålegget varierer litt ettersom jeg har to barn, men ofte har vi skinke, ost, syltetøy, makrell i tomat, paprika, agurk og sukkererter om jeg er skikkelig heldig. Vi har alltid grønnsaker, det går mye i gulrøtter, brokkoli og blomkål, som passer til de fleste middager. Juice drikker vi kun i helgene.

Hva er din største last?

– Jeg har egentlig ikke noe jeg ser på som en last, jeg spiser det meste jeg har lyst på. Sjokolade og snacks spiser jeg dog sjelden og i små mengder. Jeg liker det, men det er ikke en del av mitt daglige kosthold.

Får du dårlig samvittighet for noe du har spist?

– Jeg har aldri dårlig samvittighet for noe jeg har spist, men jeg har nok en bjelle der inne som minner meg på å planlegge sunne innkjøp dersom kostholdet har vært lite planlagt og ikke så gunstig som jeg ønsker i en periode.

Er det noe du tvinger deg til å spise, bare fordi det er sunt?

– Jeg spiser ikke noe jeg ikke liker, men jeg må innimellom minne meg selv på å handle inn nok grønnsaker, for å få i meg nok grønnsaker. Et godt triks er å bruke lang tid i frukt og grøntavdelingen. Ikke gå derfra før du har handlet frukt og bær til mellommåltid og tilbehør til to-tre middager fremover.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.