candyheaven
 

STOPP I TIDE: Det kan være vanskelig å beregne passe mengde av godteri, spesielt når du står foran smågodthyllene og søtsuget river i kroppen. Alle foto: Eskil Wie Furunes / VG

Så mange kcal er det i smågodtposen din

En gjennomsnittlig godteripose på 300 gram inneholder hele 1253 kcal!

De seneste årene har godteposene ekspandert i størrelse. De største papirposene fra Candy King kan romme over 3 kilo godteri. Ja, du leste riktig - hele 3 kilo! Kaloriene dette utgjør kan få enhver til å hikste.

– Om man forsøker å gå ned i vekt kan en stor smågodtpose rett og slett spolere for vektnedgangen den uken, fordi den inneholder så mange ekstra kalorier, ifølge klinisk ernæringsfysiolog og matspaner i Vektklubb.no, Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Dette uttalte hun til Vektklubb da vi spurte om hvordan man kan unngå kalorismell på kino.

Den enkleste måten å spare godiskalorier er selvsagt å la være å spise godteri, men hvem klarer et liv uten smågodt eller sjokolade? For de fleste av oss blir det med tanken og de gode intensjonene, før man til slutt faller for fristelsene.

Faller du ofte for fristelsen? Slik kan du trene opp viljestyrken din!

Vi har regnet ut snittverdiene for typiske smågodtbiter som sjokolade, vingummi, fudge, lakris og karamell, og brukt det for å anslå kaloriinnholdet. Her ser du hvor mye en 100 gram, 300 gram og 700 gram smågodtpose ser ut. For ordens skyld, velg den minste om du vil passe vekten!

 

«SMALL»: Har du et forhold til hva «100 gram smågodt» er? Det er godteri nok til å så vidt dekke bunnen i posen, og det gir cirka 417 kcal.

 

«MEDIUM»: Denne posen veier 300 gram, som ofte er den størrelsen flest folk kjøper, ifølge kioskansatte på Colosseum kino. Den gir ca 1253 kcal.

 

«LARGE»: Alarm! Denne store posen veier 700 gram og gir utrolige 2919 kcal. Fremdeles er det mer plass i posen. Plastposene er dessuten mye mindre enn papirposene som kan romme 3 kilo godteri.

Tidligere Vektklubb-medlemmer: Slik klarer de å holde på de gode vanene

For å unngå de verste utskeielsene der du går bananas i godteskålen, her er noen enkle råd til lørdagskvelden:

• Innfør én godtedag. Tillat deg selv litt fredags- eller lørdagsgodt, avhengig av hvilken dag som passer deg best, og nyt en tilmålt mengde snop eller snacks med god samvittighet. Hvis du kan spise litt godteri i helgen er det lettere å si nei i ukedagene.

• Gå for favorittene. Velg deg ut en eller et par biter av ditt favorittgodteri, dropp godteriet som du bare synes er halvgodt.

• Liten porsjon. Det aller beste er om du kan lære deg å bli fornøyd med en mindre mengde godteri enn før. Velg små poser om mulig, eller regn på kaloriene for å finne en passe porsjonsstørrelse for deg. Kanskje er 100-200 gram det du bør gå for. Har du en tendens til å fylle smågodtposen langt mer enn du burde, kan det være en idé å velge en ferdigfylt pose i stedet.

• Lur øynene. Legg smågodtet eller snacksen i en liten skål når du skal spise det, så lurer du øynene til å tro at mengden er større enn den er.

• Best og verst. Lær deg hvilen type smågodt som inneholder mest eller minst kalorier, men ikke velg den minst kaloririke hvis det ikke er favoritten. Sjokolade og karamell inneholder litt mer kalorier enn vingummi og lakris.

• Mett i butikken. Unngå å handle smågodt når du er sulten.

• Spis først. Ikke la godteriet være et eget måltid. Sørg for å prioritere de nyttige næringsstoffene ordentlig mat gir kroppen din. Det er også lettere å begrense seg når du har spist et ordentlig måltid i forkant.

• Erstatninger. Kan noe av godteriet byttes ut med sukkerfrie pastiller? Det finnes mange gode typer og smaker å velge mellom.

• Tren litt ekstra. Minimer «skaden» ved å legge inn en ekstra treningsøkt før eller etter godisstunden. En ekstra gåtur eller noen styrkeøvelser, det er ikke så nøye hva du gjør så lenge du blir andpusten. Dog skal det veldig mye trening til før du har «trent bort» godiskaloriene. For eksempel må en kvinne på 70 kilo, i teorien, løpe i 30 minutter ved middels intensitet (utenom oppvarming og nedtrapping) for å forbrenne cirka 300 kcal.

Tips til sunnere snack: Sunn lørdagssnacks du kan lage i kveld

godterihoved
 

STOPP I TIDE: Med slike «sluser» er det vanskelig å hindre at posen fylles for mye. Plukk heller smågodt fra bokser der du selv kan bestemme mengden.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Bak proteinrike rundstykker på 20 minutter

Det sunne tilbehøret som passer til alt

Gå ned i vekt uten å bli en «diettslave»