«KOSER» OSS FETE: Et stort problem i dagens samfunn er muligens at vi koser oss med festmat mye oftere enn kun i høytidene Foto: Kirknes Magnar / VG

6 råd mot stappmett jul

Eksperter: Slik unngår du overspising

Vi er inne i en tid hvor fet mat og lekre kaker nærmest er umulig å komme unna. Da gjelder det å velge smart og vite når du skal takke nei. Ekspertene forteller deg hvordan.

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eline Birkeland. Foto: Robert S. Eik / VG

Å spise ett stort måltid er en ting, men når utskeielsene blir mange og tiden mellom dem blir kort, kan det være vanskelig å hente opp de gode rutinene. For å minimere overspisingen og igjen komme på rett spor, er det lurt å ha lagt en strategi for hva du skal gjøre før, under og etter de store høytidsmåltidene.

Eline Birkeland er klinisk ernæringsfysiolog og jobber i seksjon for klinisk ernæring ved Oslo universitetssykehus. Hun sier det er en uskreven regel at alle skal kose seg ved høytider, ferier og merkedager, og forklarer at det er to forhold som gjør at nordmenn skeier ut mer i høytidene:

 

Klinisk ernæringsfysiolog Camilla Andersen. Foto: Annemor Larsen / VG

– Økonomi er ikke lenger en begrensende faktor for inntak av snacks og usunn mat og dermed kan slik mat lettere snike seg inn blant hverdagsmaten. Man hører ikke så ofte «én til hver» lenger. Når man så skal ta i litt og virkelig kose seg (som ofte innebærer snacks/kosemat), må det større mengder til for å «overgå» hverdagen. I tillegg har vi en tendens til å starte jula tidligere og tidligere, sier Birkeland.

– Dersom det blir sånn at man skal kose seg HVER dag i høytiden og til alle døgnets tider, og hvis «lov til å kose seg» innebærer fritak fra alle begrensninger, blir det fort umulig å holde vekten under kontroll gjennom året. For dessverre er det sånn at ingen får kalori-amnesti uansett hvilken dag det er på året, sier hun.

 

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Foto: Petter Emil Wikøren / VG

I tillegg til Eline Birkeland deler også ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, og klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbekspert, Eli Anne Myrvoll Blomkvist, sine beste tips til å unngå overspising i høytiden:

1. Ikke «spar deg» til selskapsmaten

Om en ønsker å unngå vektoppgang er det ingen god strategi å hoppe over måltider for å «spare seg» til selskapsmaten, påpeker Birkeland.

– Spis hverdagsmåltidene tidligere på dagen som vanlig. Da blir det også lettere å begrense seg ved selskapsbordet. De kaloriene man sparer ved å hoppe over hverdagsmåltider tidligere på dagen overgås mange ganger ved å spise seg stappmett på svært kaloririk selskapsmat.

Les også: Den sunne lunsjen som metter frem til middag

2. Det er OK å takke nei

Det bør være greit å takke nei til det som serveres, men det føles ikke alltid slik.

– Til jul er det heldigvis vanlig at det også settes fram klementiner og appelsiner. Disse kan man forsyne seg av med god samvittighet. Føler man seg svært forpliktet, kan man også forsyne seg med et ørlite kakestykke eller en liten pepperkake og stoppe der. Så bør det i alle fall være helt i orden å takke nei til mer. Opplever man at noen nøder og nøder, får man bare trekke pusten, senke skuldrene og gjenta med samme rolige stemme: «Nei, tusen takk. Jeg er forsynt», sier Birkeland og legger til:

– Det kan være lurt å ha en slik plan klar FØR man setter seg til bords.

Juleskinke er et fast innslag på middagsbordet i julen. Det holder kanskje med én porsjon, spesielt hvis det kommer dessert også. Foto: Pixabay

3. Ikke «kast bort» kalorier

Klinisk ernæringsfysiolog og Vektklubbekspert, Eli Anne Myrvoll Blomkvist, minner om at vi har rik tilgang på mat hele året, og at det derfor ikke er noen grunn til å spise som om hvert måltid er det siste, selv om måltidene i høytiden kan friste til fråtsing.

– Velg dine kalorier med omhu. Det er ingen grunn til å «kaste bort» kalorier på serinakaker eller sandkaker dersom du ikke er veldig glad i det. Velg heller en bit eller et stykke av noe du virkelig synes er godt og verdt kaloriene, tipser Myrvoll Blomkvist.

Les også: 5 sorter sunnere slankebakst til jul

4. Begrens tilgjengeligheten

Om det til enhver tid står skåler med snacks, småkaker og godteri fremme, er det nødvendigvis lettere å falle for fristelsen, sier Myrvoll Blomkvist.

– Sett det bort øverst i et skap og ta det kun fram når det er meningen at det skal spises. Klementinene kan derimot gjerne stå framme.

 

JA, TAKK: Klementiner kan du nesten spise ubegrenset. En liten klementin inneholder 22 kcal. Foto: Nina Bugge Øyen / VG

5. Nyt med god samvittighet

Ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for frukt og grønt, Camilla Andersen, slår gjerne et slag for sunnere alternativer, men understreker at det er viktig å kunne nyte både mat og kaker med god samvittighet.

– Mange har nok unødvendig dårlig samvittighet i høytidene, og det er ikke noe galt med å spise litt godt! Det å nyte med god samvittighet handler jo også om å begrense mengdene, sier Andersen og legger til:

– Jeg bruker å si at det ikke finnes usunn mat, men usunne mengder.

6. Bruk tid sammen utendørs

I høytidene bruker man gjerne mye tid med familie og venner, og for mange er det naturlig å bli sittende inne. Andersen oppfordrer imidlertid til å flytte flere aktiviteter utendørs.

– Gå en deilig tur ute, og har man tenkt til å spise litt mer enn vanlig, så kan det være en god idé å også bevege seg litt mer, tipser Andersen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

8 knep for å stoppe å spise i tide

Slik velger du rett på buffét uten å telle kalorier

Øl eller vin? Går du i denne kalorifella?

Slik unngår du de verste helgeutskeielsene