lena_closer
 

LENA GIKK NED 51 KILO: Lena Næss Adcock (31) har innsett at livsstilsendring og vektnedgang ikke bare handler om å spise mindre eller trene mer. Det er en daglig kamp mot fristelser og utskeielser på jobb, i butikken, kiosken og etter middag. Foto t.v. pivat, t.h.: Ole Martin Halvorsen

Gikk ned 51 kilo:

Lena vant hverdagskampen mot fristelsene

Hun hadde vel sagt det hundre ganger før: «Nå skal jeg bli sunn», men motivasjonen varte sjelden mer enn en dag eller to før fristelsene ble for stor. Helt til Lena innså at hun måtte droppe tanken om ja- eller nei-mat.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Lena Næss Adcock (31) beskriver sitt gamle jeg som en person som bare var veldig glad i mat, helst retter med mye fett og salt, som pizza og lasagne. Lena spiste ikke til hun var mett, hun spiste til det var tomt.

Vektklubb besøker Lena på hjemmebane i Kristiansand.

Et vanlig fenomen blant mange som går ned i vekt, er at hodet ikke helt henger med på kroppsendringene. Mange beskriver at de fremdeles ser den overvektige utgaven av seg selv i speilet. For Lena var det motsatt. På veien mot hennes tyngste vekt, så hun fremdeles en slank person i speilet.

– Jeg har alltid vært det man kan kalle en «sterk» person, alltid gjort det bra på studier og jobb, og jeg tåler mye. Likevel lot jeg vekten min øke helt til 126 kg. Det er som om viljestyrken bare fungerer på deler av livet mitt.

 

Selv om Lena er mye hjemme alene mens samboeren reiser i jobben, prioriterer hun å lage ordentlig middag til seg selv hver dag. Restaurantmiddagene som var daglig kost i tiden hun bodde i Oslo er redusert kraftig etter hun flyttet til Kristiansand. På kjøkkenet har hun full kontroll over hva hun får i seg. Foto: Ole Martin Halvorsen

Når klærne ble trange skyldte Lena på at det måtte være noe galt med akkurat det klesmerket, eller at størrelsene bare ble mindre og mindre. Når hun så bilder av seg selv avfeide hun størrelsen med at det måtte være en uheldig vinkel som gjorde at hun så stor ut. Badevekten hadde hun for lengst ryddet vekk.

Les også: Slik håndterer du kjærestekiloene

Vendepunktet kom for to år siden. Lena var lei av å bli utslitt av hver minste fysiske anstrengelse.

 

LOT SEG IKKE STOPPE: Vekten var aldri vært til hinder for Lena tidligere. Hun har alltid hatt selvtillit og vært utadvendt, selv om hun var «hun store». Det eneste hun helst ikke ville gjøre var å dra på stranda. Før-foto: Privat

– Jeg kontaktet en personlig trener fordi jeg trengte noen som kunne tvinge meg på trening, legger hun til.

Adcock trente jevnlig med PT i ett år. Men selv om hun kom i bedre form, ble ikke hun slankere. Badevekten som hun hadde funnet frem igjen, viste det samme tallet.

Hun skjønte at noe måtte gjøres med kostholdet.

Tidligere slankeforsøk inneholdt ofte en svært restriktiv liste med ja- og nei-mat. Det minste lille feilskjær, altså en liten smakebit på den «forbudte maten», fikk Lena til å kjøre hele slankeprosjektet i grøften. For hadde hun tatt en bit kunne hun like gjerne sluke hele sjokoladeplaten og en pose chips i tillegg. Et velkjent fenomen blant erfarne jojo-slankere, også kalt «what the hell»-effekten.

Hva er best? Rask eller langsom vektnedgang?

Lena meldte seg inn i Vektklubb og med regelmessig bruk av kaloridagboken forsto hun raskt hvor skoen trykket.

– Det har aldri vært den «vanlige» hverdagsmaten som jeg lager hjemme, men de store, fete helgemiddagene, alkohol, restaurantbesøk og potetgullet.

Småspising, fristelser på jobb, bursdagsfeiringer og fester som innebar alkohol. Med litt promille i blodet har det også vært vanskelig å unngå nattmaten. På veien hjem fra byen har hamburgeren vunnet, forteller Lena.

 

- Dette er butikken jeg kan drømme om kvalitetsklærne som skal vare. Det skal jeg kjøpe når jeg er helt i mål, forteller Lena og viser oss rundt i Olivias Hus på kjøpesenteret i Kristiansand sentrum. Hun minnes fremdeles gleden da hun første gang på lenge passet inn i normale klesstørrelser. Foto: Ole Martin Halvorsen

Det er veldig vanlig å overvurdere kaloriforbruket under trening og undervurdere kaloriinnholdet i mat. Mange håper at kiloene bare vil renne av, mens man kan spise som før, bare man begynner å trene. Lena forsto fort at vekten ikke ville rikke seg før hun tok tak i kostholdet.

– Det skal ikke mer til enn en liten bolle med chips, før alt jeg hadde forbrent på en times trening var spist opp igjen.

– Med økt kunnskap og forståelse for hva maten inneholder kunne jeg lage deilige og sunne retter som fortsatt smakte godt og ga meg den samme tilfredsstillelsen som den fete maten jeg var vant med. Nå satser jeg heller på magert kjøtt med sunt tilbehør i normale porsjoner, wok eller supper til middag, forteller hun.

 

Lena har fått mye støtte fra kjæresten, venner og familie underveis i prosessen. På venninnekvelder har det stått druer og gulrøtter på bordet i stedet for chips. Når hun og samboeren har filmkveld, koser de seg meg frukt og bær eller litt popcorn og lettbrus. Foto: Ole Martin Halvorsen

Tidlig i prosessen la hun også en plan for hvordan hun skulle forholde seg til fristelser og mat som hun tidligere har vært svært glad i. Lena har også innsett at livsstilsendring og vektnedgang ikke bare handler om å spise mindre eller trene mer. Det er en daglig kamp mot fristelser og utskeielser på jobb, i butikken, kiosken og etter middag.

Les også: Slik unngår du de verste utskeielsene i helgen

– Jeg valgte å ikke være for streng mot meg selv, og det er grunnen til at jeg har brukt to år på å gå ned over 50 kilo. Jeg vet av erfaring at jeg ikke klarer å holde meg helt unna fristelser i lengden, da ender det bare med en skikkelig smell og jeg glemmer alt som heter sunn mat.

Lena har nå én dag i uken hvor hun kan spise og kose seg litt ekstra.

– Jeg spiser fremdeles potetgull, men kun én dag i uken. Da er det lettere å stå imot fristelsen i ukedagene når jeg vet at jeg kan kose meg med det i helgen.

Godteri og chips utenom «kosedagen» er erstattet med frukt og bær, gjerne i følge med lettyogurt, kesam eller cottage cheese. Sukkerfrie drops kan også gjøre nytten om hun bare må ha noe, for eksempel når hun kjører bil.

Les også: Slik tar du kontroll over kveldskaloriene

Det letteste er å legge til rette slik at hun kan hindre utskeielsene før de skjer. Lena passer på å fylle kjøkkenet med masse grønnsaker, frukt, bær, magert kjøtt, cottage cheese, kesam, lettyoghurt, knekkebrød, grovt brød, lomper og urter.

Synes du alt sunt er godt?

– Nei, tomat er noe jeg aldri har klart å like.

Lena tror løsningen på slankegåten ligger i å gjøre litt sunnere valg, som å spise en fjerdedel av lasagnen i stedet for halve, eller redusere litt av pasta og ris og erstatte det med mer grønnsaker. Hun har også kuttet kraftig ned på alkohol og andre drikker med kalorier.

– Jeg er blitt veldig glad i å lage forskjellige typer mos av grønnsaker som tilbehør til middagen. Det har et lavt kaloriinnhold og en konsistens som gjør at jeg ikke savner saus til maten.

 

Her er Lena stylet av stylist Christina Fensbekk og hår- og make up artist Marthe Hesvik. Hun har på seg en blå kjole fra Kenzo (2.995 kr), smykke fra J Dauphin (2.300 kr) og skoletter fra Tory Burch (2.599 kr). Foto: Ole Martin Halvorsen

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Anita og Stian gikk ned 40 kilo sammen

La 2016 bli året du endelig lykkes med vektnedgangen

Slik holder Romina vekten ni måneder etter Biggest Loser

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

718,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

548,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

438,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.