VALGETS KVAL: Når du har muligheten til å velge mellom ulike retter og råvarer er det greit å vite hvilke alternativer som er minst kaloririke. Foto: Marte Vike Arnesen / VG

Spar kalorier med disse smarte byttene

Alle vet at en gulrot er et bedre alternativ enn en smågodtpose, men det er jo ikke et realistisk bytte. Vi har funnet frem en rekke sunnere valg, som ikke er milevis fra originalen.

La oss være helt ærlige. Er det sjokolade du har lyst på, så er det ikke så lett å bare spise litt oppkuttete grønnsaker og frukt i stedet. Men står du i ferskvaredisken og vurderer hvilken biff du skal kjøpe, så kan det være greit å vite at du kan spare mange kalorier på å velge ytrefilet fremfor entrecote.

Derfor har vi i Vektklubb laget en oversikt som viser hvor mange kalorier du sparer når du bytter til et litt sunnere alternativ.

 

MINDRE KALORIER: Det er deilig med grillede kyllinglår, men kyllingfilet kan være vel så smakfullt - ikke minst mye mindre kaloririkt. Her er det matbloggeren Trine Sandberg som har laget kylling med wrap. Foto: Trine Sandberg/Trines matblogg

Lunsj og middag

(kcal-angivelsene i parentes er per 100 gram)

Grillet kyllinglår (240 kcal) mot kyllingfilet (95 kcal): Bytter du ut to kyllinglår mot én kyllingfilet sparer du 265 kcal.

Kjøttdeig (201 kcal) mot karbonadedeig (121 kcal): Bytter du én porsjon (150 gram) kjøttdeig med karbonadedeig sparer du 120 kcal.

Entrecote (185 kcal) mot ytrefilet (110 kcal): Bytter du en 200-grams entrecote med en ytrefilet av samme størrelse sparer du 150 kcal.

 

HAVREGRYNSGRØT: Man holder seg mett lenger og sparer kalorier om man bytter risengrynsgrøten med havregrøt. Denne er det blogger og ernæringsfysiolog Lise von Krogh som har laget. Foto: Krister Sørbø / VG

Karbonader (184 kcal) mot fiskekarbonader (112 kcal): Bytter du to små karbonader av storfekjøtt med én grov fiskekarbonade sparer du 163 kcal.

Vanlig grillpølse (246 kcal) mot mager grillpølse (149 kcal) : Bytter du vanlige grillpølser med magre grillpølser sparer du 59 kcal per pølse.

Risengrynsgrøt (88 kcal) mot havregrynsgrøt (42 kcal): Bytter du en porsjon med risengrynsgrøt med helmelk mot en porsjon havregrynsgrøt med vann sparer du 159 kcal.

Snacks og godteri

(kcal-angivelsene i parentes er per 100 gram)

Melkesjokolade (550 kcal) mot lett sjokoladeis (130 kcal): Bytter du seks ruter med melkesjokolade mot en kule lettis med sjokoladesmak sparer du 225 kcal.

Fløteis med kjeks (300 kcal) mot saftis på pinne (120 kcal): Bytter du en stor Vaffel krone-is med en lollipop-is sparer du 337 kcal.

Potetgull (535 kcal) mot popcorn (413 kcal): Bytter du en porsjon salt potetgull (100 gram) med en liten porsjon mikro-popcorn (15 gram) sparer du 476 kcal. Husk at popcorn veier mye mindre enn potetgull.

Ostekake (184 kcal) mot gelé (79 kcal): Bytter du et stykke med ostekake mot en porsjon med gelé sparer du 197 kcal.

Drikke

(kcal-angivelsene i parentes er per 100 gram)

Øl (40 kcal) mot vin (69 kcal): Bytter du en halvliter med øl mot et glass med tørr hvitvin sparer du 114 kcal.

Cola (42 kcal) mot lettbrus (0 kcal): Bytter du en flaske sukkerholdig cola med en flaske brus med kunstig søtning sparer du 210 kcal.

Kaffe latte (41 kcal) mot sort kaffe (1 kcal): Bytter du en kopp kaffe latte med lettmelk med en vanlig kopp sort kaffe sparer du 129 kcal.

Husholdningssaft (42 kcal) mot lettsaft (1 kcal): Bytter du et glass husholdningssaft med en glass med Fun light sparer du 82 kcal.

Pålegg

(kcal-angivelsene i parentes er per 100 gram)

Salami (402 kcal) mot kokt skinke (110 kcal): Bytter du ut to salamiskiver med en skive kokt skinke sparer du 43 kcal.

 

BEDRE ENN FALUKORV: Brødskiver med mager servelat er et mindre kaloririkt alternativ til for eksempel falukorv. Foto: Sara Johannessen / NTB scanpix

Falukorv (254 kcal) mot mager servelat (145 kcal): Bytter du to skiver falukorv med to skiver mager servelat sparer du 22 kcal.

Jorbærsyltetøy (168 kcal) mot jordbærsyltetøy uten tilsatt sukker (67 kcal): Bytter du to spiseskjeer med vanlig jordbærsyltetøy mot syltetøy uten tilsatt sukker sparer du 47 kcal.

Norvegia ost (351 kcal) mot Norvegia lettere ost (272 kcal): Bytter du ut to skiver vanlig Norvegia mot to skiver med lettere Norvegia sparer du 52 kcal.

Annet

(kcal-angivelsene i parentes er per 100 gram)

Pølsebrød (283 kcal) mot speltlompe (194 kcal): Bytter du ut et pølsebrød mot en speltlompe sparer du 17 kcal per stykk.

Lettrømme (188 kcal) mot gresk yoghurt (64 kcal): Bytter du ut 1 dl med lettrømme med 1 dl med gresk yoghurt sparer du 124 kcal.

Go' morgen yoghurt (137 kcal) mot Skyr (59 kcal): Bytter du ut en Go' morgen yoghurt med mango og banansmak med en Skyr med appelsin og mango sparer du 174 kcal.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

De overraskende kaloribombene

17 billige og sunne matvarer

Så mange kalorier er det i hverdagsmaten din