Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
sofaøvelse
 

RASK OG EFFEKTIV: Knebøy er en av styrkeøvelsene som gir mest utbytte. I hovedsak er det de store muskelgruppene i bena som aktiviseres, men også muskler i mage og rygg. Foto: Helena Krekling

Kjapp påskeøkt med én øvelse

Legg fra deg påskeegget og bruk noen minutter på en kjapp og effektiv styrkeøvelse i sofaen.

Noen tilbringer påsken i skiløypa med appelsin og nistepakke i sekken, mens andre bruker fridagene til å slappe av i sofakroken med påskekrim og stappfullt påskeegg. Det er absolutt lov å ta det litt med ro, men det kjennes enda bedre å strekke seg ut på sofaen om samvittigheten er intakt.

Sjekk også: Fem tøyeøvelser i sofaen

Ta deg en tur i det nydelige påskeværet og sett av noen minutter til en kjapp sofaøkt – og kan du fortsette med påskekrimmen og ta noen flere godbiter fra påskeegget!

– Det blir fort til at vi sitter litt for mye stille i høytiden og kombinerer man dette med et velfyllt påskeegg vet man selv at resultatet ikke nødvendigvis blir like heldig. Ved å bare øke aktiviteten litt hver dag kan du derimot hente ekstremt mye! Reis deg opp fra sofaen så ofte du kan og kjør gjennom denne øvelsen, så skal du se at mye er gjort, sier personlig trener og blogger Camilla Lorentzen og legger til:

– Klarer du å komme deg en tur ut i det flotte været som har tatt over store deler av landet, og i tillegg avslutte med tre runder med denne øvelsen på sofaen, så kan du nyte de resterende timene på sofaen med mye bedre samvittighet.

Les også: Tren deg sterkere med trenerens to favorittøvelser

Camilla Lorentzen viser deg hvordan du gjør knebøy mot sofaen – en øvelse som ikke bare aktiviserer ben, men også mage- og ryggmusklene. Kjør minst tre serier med 10-12 repetisjoner, og legg gjerne på litt motstand. Har du ingen vekter hjemme kan du for eksempel la minstemann sitte på ryggen.

Knebøy mot sofa

_DSC3500
 

1. Still deg med skulderbredde avstand mellom bena inntil sofakanten.

_DSC3526
 

2. Tenk at du skal sette deg ned og bak, ned mot sofaen.

_DSC3531
 

3. Ikke bli sittende, men reis deg opp igjen når du kjenner at setet treffer putene.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Slik orker du å trene selv om du er sliten og trøtt
Fine familieaktiviteter til påsken
Fem treningsøvelser som gir maks utbytte