Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
fool-791504_1920
 

SMARTE VALG TIL GRILLFESTEN: Gourmetpølser inneholder ofte mer kjøtt enn vanlige grillpølser, men pølser er uansett ikke sunn hverdagsmat. Vi har fått matspaneren til å sjekke hvilke pølser som er sunnest. Foto: Pixabay

Test av gourmetpølser: De sunneste pølsene til grillsesongen

Mer kjøtt, mer smak og færre kalorier – her er pølsene du bør velge til grillfesten.

Vektklubbs matspaner:
Vektklubbs matspaner:

Klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist, tester sunnhetsgraden av ulike matvarer i artikkelserien «Matspaneren». Foto: Jan Petter Lynau / VG

Ikke for å sette griller i hodet på deg, men med sol og sommervarme i luften hører også pølser, hamburgere, fett tilbehør og alkohol med. Grilling i parken eller på terrassen kan være utfordrende for den som ønsker å passe vekten, men grillfesten trenger ikke sabotere for vektnedgangen. Smarte valg i kjøttdisken og lett tilbehør kan gjøre festmåltidet så å si bekymringsfritt.

Sjekk også: Slik lager du sunn og lett potetsalat

Du visste sikkert at gourmetpølser, som gjerne er større og mer krydret enn de vanlige grillpølsene, som regel inneholder mye mer kjøtt enn vanlige pølser. Og jo høyere andel kjøtt, jo lenger kommer de unna de kjedelige grillpølsene både i smak og næringsinnhold.

Vi har fått Vektklubbs matspaner, klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist, til å ta en grundig titt på innholdet i sesongens gourmetpølser.

Fra utvalget på til sammen 41 ulike gourmetpølser kjøpt i dagligvarebutikker i Oslo sentrum, har vi kåret tre testvinnere.

Vurderer du å bytte ut pølsene? Sjekk disse lekre vegetariske grillrettene

Mettet fett:

 

* Fett er det mest energigivende næringsstoffet. Vi deler fett grovt sett i mettet og umettet fett. Flerumettet er den sunneste fettsyren, mens mettet fett er den usunne dersom mengdene blir store.

* Over halvparten av de mettede fettsyrene kommer fra meieri- og kjøttprodukter.

* Både mettede fettsyrer og transfettsyrer har ugunstig effekt på blodlipidene.

* Mettede fettsyrer og transfettsyrer bidrar med energi ellers trenger vi dem ikke

* Innholdet av mettet fett bør begrenses til cirka10 energiprosent. Transfett bør begrenses mest mulig og ikke overstige 1 energiprosent.

Kilde: HelseNorge.no

Dette bør du se etter

Myrvoll Blomkvist understreker at pølser uansett er festmat – og ikke sunn hverdagsmat. Spiser du pølser en sjelden gang, kan du godt kose deg med de pølsene du liker aller best, men du kan gjøre noen smarte pølsevalg også.

Dette kjennetegner de sunneste pølsene, ifølge matspaneren:

– Høyt kjøttinnhold og samtidig lavt fettinnhold, og lavt innhold av mettet fett. Det hjelper lite om kjøttinnholdet er 80-90 prosent dersom kjøttet de har valgt er så fettrikt at pølsene får rundt 25 prosent fettinnhold hvorav en stor del er mettet fett. Et lavere fettinnhold sammen med et relativt høyt proteininnhold vitner om at det er valgt nokså rent kjøtt i pølsene, sier Myrvoll Blomkvist.

Det er mange som kan la seg lure av markedsføringen av høyt kjøttinnhold på fremsiden av emballasjen. Når man spiser et kjøttsykke er det stor forskjell i fettinnhold og fettmarmoreringen avhengig hva hvor på dyret kjøttet er kuttet fra. Bare tenk deg forskjellen på en indrefilet og en kotelett med fettrand.

I tillegg påpeker hun at pølser med hvitt kjøtt (kalkun og kylling) er sunnere enn pølser av rødt kjøtt (storfe, lam og svin) – og at «versting-pølsene» ofte har et ekstra høyt saltinnhold.

De sunneste gourmetpølsene

Eli Anne har kun vurdert pølsene ut fra et ernæringsperspektiv. Smak, pris og andre egenskaper er ikke tatt med i vurderingen. Kun kalorier, fettinnhold, hva slags type fett og saltinnhold. Næringsinnholdet er oppgitt per 100 gram.

1. plass: Finsbråten kyllingknäcker

IMG_8381
 

DET BESTE VALGET: Kylling knäcker fra Finsbråten har høy andel kjøtt, relativt høyt proteininnhold og lite fett. Foto av produktene: Line Blokhus / VG

Energi: 703 kJ (168 kcal)
Kjøtt: 90 %
Fett: 9,8 (hvorav mettet fett 3 g)
Salt: 1,8 g
Proteiner:18 g
Karbohydrater: 1,9 g (hvorav sukkerarter 0,4 g)

En pølse (95 gram) gir 160 kcal.

– Den pølsa med sunnest profil hva angår kjøttinnhold og fordeling av næringsstoffer er Finsbråten kylling knäcker. Den har hvitt kjøtt fra kylling, og sammenlignet med mange av de andre pølsene har den høy andel kjøtt (90%) lite fett (under 10 prosent), lavt innhold av mettet fett og relativt høy proteinandel (som da kan fortelle oss noe om at andelen rent kjøtt i produktet er høy). Denne pølsa har også et lavt kaloriinnhold sammenlignet med mange av de andre pølsene, sier Myrvoll Blomkvist om testens vinner.

IMG_8405
 

GOD NUMMER TO: Prior sine gourmetpølser av kylling og kalkun er et godt alternativ i kjøttdisken, selv om kjøttandelen er litt lavere enn noen av de andre pølsene.

2. plass: Prior paprika- og chilipølse

Energi: 676 kJ (162 kcal)
Kjøtt: 79 %
Fett: 10 g (hvorav mettet fett 3,1 g)
Salt: 1,8 g
Proteiner:15 g
Karbohydrater: 3 g (hvorav sukkerarter 0,6 g)

En pølse (75 gram) gir 122 kcal.

– En god nummer to er Prior paprika og chilipølse som har en noe lavere kjøttandel, men denne har også lavt innhold av fett og kalorier og lavt innhold av mettet fett og er dessuten fra hvitt kjøtt.

IMG_8407
 

FET MEN GOD: Fettandelen i chorizo-pølsene fra Grøstad er litt høyere enn andre pølser, men kjøttandelen er høy.

3. plass: Grøstad chorizo

Energi: 803 kJ (192 kcal)
Kjøtt: 81,8 %
Fett: 13,7 g (hvorav mettet fett 5,3 g)
Salt: 1,7 g
Proteiner: 13,6 g
Karbohydrater: 3,7 g (hvorav sukkerarter 1,3 g)

En pølse (82 gram) gir 157 kcal.

– På tredjeplass kommer Grøstad chorizo som har høy kjøttandel, noe høyere andel fett og mettet fett enn de to første, men likevel lavere enn de fleste andre pølser, sier matspaner om tredjeplassen.

IMG_8370
 

«DÅRLIG» KJØTT? Paprika- og chilipølsen fra Nordfjord inneholder mange kalorier og mye fett, i tillegg til et høyt saltinnhold.

Testens taper: Nordfjord paprika- og chilipølse

Energi: 1232 kJ (294 kcal)
Kjøtt: 93 %
Fett: 26 g (hvorav mettet fett 10 g)
Salt: 2,4 g
Proteiner: 15 g
Karbohydrater: 0,1 g (hvorav sukkerarter 0,1 g)

En pølse (100 gram) gir 294 kcal!

– Verstingen på lista er absolutt Nordfjord paprika- og chilipølse. Den har et svært høyt innhold av kalorier, fett og mettet fett til tross for 93 prosent kjøttandel («dårlig» fett kjøtt?). I tillegg har den testens høyeste saltandel på hele 2,4 prosent (!). De fleste andre pølsene ligger på 1,7-1,8 prosent salt, sier Myrvoll Blomkvist om taperen av gourmetpølsene.

Dette sier Nordfjord:

«Paprika og Chilipølse ble lansert til grillsesongen 2016 med et ønske om en smakfull og saftig pølse perfekt for grilling. Dette er en meget god pløse som vi ønsker å beholde i vårt sortement, men vi vil vurdere å fremheve det forholdsvis høye energi- og salt-innholdet i merkingen og informere om at det kan være skadelig med daglig inntak over lengre tid.

Nordfjord Kjøtt har et stort fokus på saltreduksjon i produktene våre. Når det gjelder pølser har vi siden 2013 redusert saltinnholdet med mellom 5 og 28 % i de ulike variantene. Vi har derfor flere sunnere alternativ for de som ønsker det».

«Midt-på-treet»-pølsene:

• Brødr Ringstad løkpølse
• Coop: bratwurst, ost- og baconpølse, hvitløkspølser, argentinske pølser, tasty klobása
• Finsbråten: Matador, Brooklyn, Zorba, La parisienne, ost knäcker, bratwurst knäcker, berliner knäcker, chorizo knäcker
• First price bratwurst
• Gilde: pepperoni og ost, chilidog, pølsefest (chorizo, chistorra, krakower)
• Grøstad: bacopølse, engelsk frokostpølse
• Jacobs utvalgte: angus dijon, chorizo, klassisk chorizo, bratwurst, klassisk bratwurst, Kielbasa, currywürst, ostepølse, salsiccia, siciliana picante, fransk urtepølse
• Nordfjord baconpølse med ost
• Solvinge Craigs spice dogs kylling- og kalkunpølser
• Stange: kyllingpølse chorizo, kyllingpølse provence, urtekrydret andepølse

Matspaneren påpeker at det er små marginer som skiller pølsene som ligger mellom testvinnerne og «verstingen» i testen, og det er derfor lite hensiktsmessig å rangere dem. De er tatt med i artikkelen for å vise hvilke gourmetpølser vi har vurdert i testen.

Kalorier på pølsefesten:

Pass på saltet

 

* Gjennomsnittsnordmannen spiser 10 gram salt daglig. Anbefalt inntak er maks 5 gram om dagen. En teskje rommer 7 gram salt.

* Kroppen trenger natrium, men kun 0,6 gram natrium som tilsvarer 1,5 gram salt daglig.

* Inntak av salt øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer hos både kvinner og menn.

* Inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker risikoen for kreft i magesekken.

* Inntak av bearbeidet kjøtt (f.eks pølser) er en viktig kilde til salt i kostholdet. Mye bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm.

* De matvaregruppene som bidrar med mest salt, er bearbeidede kjøttprodukter og brød- og kornvarer. Andre kilder til salt er spisefett, fiskeprodukter, ost og enkelte typer kjøttpålegg, samt varer som kaker, snacks og sjokolade. Spekemat har et svært høyt saltinnhold.

Kilde: HelseNorge.no

Wienerpølse = ca 150 kcal
Wienerpølse av kylling og kalkun = ca 90 kcal
Mager wienerpølse = ca 95 kcal

Vanlig grillpølse = ca 150 kcal
Grillpølse av kylling og kalkun = ca 115 kcal
Mager grillpølse = ca 90 kcal

Ostegrill = ca 190 kcal
Ostegrill av kylling og kalkun = ca 105 kcal

Lompe = ca 50 kcal
Pølsebrød = ca 75 kcal
Stort pølsebrød = ca 185 kcal

2 ss sprøstekt løk = ca 90 kcal
2 ss rekesalat = ca 150 kcal
1 skive bacon = ca 30 kcal
2 ss agurkmiks = ca 30 kcal

En wienerpølse i lompe med ketchup og sennep gir rundt 180-230 kcal.

En vanlig grillpølse i brød med ketchup og sennep gir rundt 270 kcal.

En ostegrill surret i bacon, med rekesalat, sprøstekt løk og stort pølsebrød gir rundt 660 kcal.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Test av sommerens isnyheter: Fra kaloribombe til slanke-is

Kan spicy saus gjøre middagen sunnere?

Er det mulig å lage sunn nugatti?

Søtpotetfries med god samvittighet?