Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
 

Treningsekspert i Vektklubb er mer glad i lek og moro enn ensformig jogging. – Jeg har konsekvent unngått å løpe med andre, jeg har blitt avhengig av pulsklokke og jeg har kun fire sanger på øret når jeg løper. Hvorfor? Fordi det funker for meg, forteller hun. Foto: Helena Krekling

Slik motiverer du deg gjennom løpeturen!

Treningsekspert Camilla Lorentzen er god på mye, men løping har hun aldri likt. Hun har likevel bestemt seg for å gjennomføre et motbakkeløp i høst. Det krever opptrening. Her er hennes fem suksesskriterier for å en bedre løpetur.

Det er nå tre gode uker siden jeg startet med løping, og jeg tror det er meningen at jeg skal begynne å like det hele. Men det gjør jeg ikke.

Misforstå meg rett, det er helt ok, men det er fremdeles ikke gøy, og jeg har ennå tilgode å møte på en såkalt «runners high». Sistnevnte er visst noe som ofte dukker opp i det man har løpt noen kilometer, man får følelsen av å kunne løpe for alltid, at tiden flyr forbi og at ingenting annet har noen betydning. Spør du meg føles det fremdeles som om klokken står stille og at jeg ikke kommer meg fremover.

 

Løper du for fort? Prøv å senke farten et hakk. En lang løpetur trenger ikke være bånn gass fra start til slutt. Kanskje blir løpingen litt mer lystbetont i samme slengen.

Hvorfor løper Camilla? Se utfordringen her!

Jeg må likevel innrømme at jeg har gjort meg noen gode erfaringer gjennom disse tre første ukene. Selv om jeg på en måte skulle ønske at jeg snart var ferdig, er det tross alt ganske artig å tenke på at jeg har hele sommeren på meg til å bli ordentlig god. For det å bli god på løping, vel, jeg synes ikke det er så lett!

Motivasjonscoachens råd: Slik blir du glad i løping

Det beste valget jeg har gjort hittil har nok vært å ta kontakt med noen som jeg vet har kompetanse på området. Simen Rise Åslund styrer absolutt hele løpeprogrammet mitt, og uten dette hadde jeg nok gitt opp for lenge siden. Jeg er rett og slett avhengig av å ha noen på sidelinjen som kan gi meg konstruktive tilbakemeldinger og visshet om at det jeg gjør er bra nok! Uten dette hadde jeg betvilt alle løpeturer, kommet opp med unnskyldninger om at det ikke er nødvendig å løpe så lenge og garantert sluntret unna på hver eneste oppvarming.

Lena gikk ned over 50 kilo: Trening ble til varig slankemotivasjon

Jeg har funnet ut at disse fem punktene under har hjulpet meg gjennom løpeturene. Så dersom løpebasillen heller ikke har bitt deg som en blodtørst mygg, kan kanskje disse rådene gjøre løpingen litt mer attraktiv, eller litt lettere å gjennomføre:

1) Løp alene

Dette er kanskje det merkeligste tipset du noen gang har fått, men jeg står for det jeg sier: har du ikke løpt mye tidligere bør du løpe alene. Dersom du legger ut på tur med noen andre vil du relativt naturlig tilpasse deg vedkommendes hastighet, og mest sannsynlig ende opp med å hive etter pusten før de første 200 metrene er lagt bak deg. Følelsen av at du «må holde følge» dukker opp, og når turen endelig er over frister det ikke akkurat for gjentagelse. Løper du alene kan du tilpasse farten helt og holdent etter deg selv og du vil fort merke at det ikke er så innmari ille å løpe så lenge man holder riktig tempo!

2) Spill musikk som har riktig tempo

På min spilleliste er det som sagt 4 sanger. Jeg har ikke funnet flere som har riktig beat og oppbygning. Dersom sangene er for «gira» ender det jo rett og slett med at jeg forsøker meg på en spurt fra A til Å, og ender opp et eller annet sted rundt C i stedenfor.

 

Du må ikke tøye ut, men det kjennes veldig godt for kroppen etter en gjennomført løpetur! Foto: Helena Krekling

Camillas løpesanger:
Bastille – Of the night
Frank Ocean – Novacane
Claptone – No Eyes
Claptone – Wrong

Hør Camillas spilleliste på spotify

3) Gå til innkjøp av en pulsklokke

Det å ligge i riktig pulssone er alfa-omega for å komme seg helskinnet hjem fra en løpetur. Det som alt for ofte skjer er likevel at den rolige langturen ender opp med en puls som tilsvarer et intervalldrag (skyldig!), noe som hverken er bra for motivasjonen eller treningseffekten. For å øke utholdenheten er man nemlig avhengig av de rolige, lange turene hvor det å puste gjennom nesa gir nok oksygen! Det er selvsagt mulig å stole på sin egen opplevelse av hvor tungt noe er også, men min erfaring er at dette fort blir veldig feil.

4) Sett på deg riktige klær og sko!

Ingenting gjør turen verre enn å ha en tights som glir ned, en topp som sklir opp og et par sko som sender ilinger langt oppi leggen. Få deg et par gode løpesko (jo mindre du har løpt tidligere, jo bedre bør de være) med skikkelig demping og bruk de klærne som sitter best på der du humper av gårde langs grusveien (det er i alle fall slik jeg føler meg). Dette vil gjøre at du kan fokusere mer på det som faktisk betyr noe: å bli skikkelig god til å løpe!

Vondt av å løpe? Disse rådene kan hjelpe!

5) Vit at du kommer til å synes det er forferdelig

...men at det ikke tar så innmari lang tid før det blir litt bedre. Følelsen jeg satt igjen med da jeg for første gang jogget 45 minutter sammenhengene kan nesten ikke beskrives, men jeg håper virkelig at du får oppleve den. For tro meg: du kan. Uansett utgangspunkt, uansett mål - du kan. Så lenge du tar det i ditt tempo, og gir blanke i å sammenlikne deg med alle de som løper forbi deg når du er ute, så har du faktisk muligheten til å komme i ditt livs løpeform!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Hvor lite trening er nok?

De 5 beste styrkeøvelsene med maks utbytte

Slik lager du ditt eget hjemmegym på budsjett