sz7dd578
 

AKTIV SOMMER: Bytt ut ordet trening med aktivitet i sommer og gjør lystbetonte ting, som volleyball for eksempel. Foto: Javad M. Parsa

Treningsekspertenes beste tips til en aktiv ferie

Det er lov med treningsfri om du fortsetter å bevege deg, og heller fokuserer på at du skal være i aktivitet.

Sommeren i Norge er kort, og den bør nytes. Dersom du trener flittig året rundt, er det ingen fare for verken kroppen eller formen om du gjør litt andre aktiviteter i ferien. Alle har godt av variasjon, avveksling og avkobling. Gjør de aktivitetene som gir overskudd og gjør deg glad! Kanskje ferien kan brukes til å prøve et SUP-board, spille volleyball med venner eller ta dykkersertifikat?

Å bryte mønsteret er helt greit, så lenge du ikke tilbringer alle ukene i hengekøya eller på en solseng. Da kan det bli rimelig tungt å finne tilbake til hverdagsrutinene når ferien er over.

Denne artikkelen er tidligere publisert på vektklubb.no, men er løftet til interesse for våre nye lesere og medlemmer.

Flere tips? Her er VK-medlemmenes tips for en aktiv og sunn ferie

Gjør annerledes trening i ferien!

 

Treningsekspert Silje Thorstensen. Foto: Privat.

For treningsekspert Silje Thorstensen (31) er ferie tid for å lade opp og gjøre noe annerledes enn det hun gjør til vanlig. Ikke tren fordi du må, men fordi du fortjener det, understreker hun. Det kan også være en ypperlig anledning til å få litt «me time» der du kan samle tankene, høre på favorittmusikken eller høre fuglene synge i skogen. Her er også tre konkrete forslag til ferie-treningsøkter:

1. Hurtigtrening: Trening trenger ikke ta en hel time for å være effektiv. Hva med en «tabata»-økt på totalt 12 minutter? Finn tre øvelser som involverer store muskelgrupper og skaper puls, for eksempel burpees, mountain climber og hoppende utfall. Tren én øvelse i 20 sekunder og ta 10 sekunder pause. Gjør dette i totalt fire minutter og bytt øvelse. Her kan det være bånn gass og høy intensitet. Så mange repetisjoner som mulig med god teknikk i arbeidsperiodene.

2. Hyttesirkel: Få med familien på hyttesirkeltrening. Lag fire stasjoner der en av stasjonene er å løpe rundt hytta tre ganger. Denne stasjonen avgjør tiden på de andre øvelsene slik at han/hun som løper får litt press på seg. De tre andre øvelsene kan for eksempel være knebøy med hopp, push ups og rygghev. Bytt mellom hver stasjon og kjør totalt fire runder på hver øvelse. Moro for både små og store!

3. Ta med litt enkelt treningsutstyr: Har du et strikk liggende er dette supert verktøy som kan brukes til mange ulike øvelser. Eventuelt kan du bruke fantasien og lage deg kiloer med flasker og sand, sklimatter av grytekluter eller stepkasse av en stol eller benk. Her er det bare å bruke fantasien!

Sjekk ut denne: Spar tid, prøv denne kombiøvelsen!

Trappelek i sola

 

HVOR SOM HELST: Med en trapp og et par sko, kan du få til en effektiv treningsøkt hvor som helst, og når som helst. Selv på ferie i syden. Foto: Jan Petter Lynau / VG

 

Personlig trener Tommy Lande. Foto: Privat

Osteopat, personlig trener og foreleser Tommy Lande har et godt forslag til en effektiv og hurtig økt du kan gjøre ute i sommer:

1. Trappemoro! Alt du trenger er en trapp og joggesko, her er seks ulike måter du kan komme deg til toppen, på den mest slitsomme måten, så klart!

1. gang: Løpe opp hvor du tar ett trinn om gangen.
2. gang: Løpe opp hvor du tar to trinn om gangen.
3. gang: Hoppe opp ett trinn om gangen.
4. gang: Hoppe opp to trinn om gangen.
5. gang: Hinke opp på høyre fot.
6. gang: Hinke opp på venstre fot.

Gjenta dette 1-3 ganger, alt etter hvor sliten du ønsker å bli. Svetten vil sannsynligvis stå ut av kroppen etterpå, så et avkjølende bad anbefales.

2. Lån deg et SUP- brett (stand up padling board). Utrolig moro og mer slitsomt enn man tror. Varier mellom stående og sittende. Kan også gjøres mageliggende med svømmetak om man ønsker litt kontakt med vannet.

3. Lær deg nye skills! Kanskje dette også er sommeren hvor du skal lære deg eller bli bedre på hodestående, håndstående eller noen annen form for apestreker? Legg inn dette et par ganger om dagen, der du bare leker deg litt opp/ned når du føler for det. Dette kan gjøres på stranda, i hagen, i parken, på gressletta eller innendørs, og det kreves ikke noe utstyr.

Har du smakt sommerens is-nyheter? Her er isen som inneholder under 100 kcal.

Bytt ut trening med aktivitet

 

SKAL VÆRE GØY: Hva med å benytte sommeren til å prøve ut noe nytt? Lasse Tufte kan garantere latter og morro med noe halvakrobatikk på stranden. Foto: matsgrimseth.com

Morsom «dings» i sommer: Her er fire grunner til å bruke helseapper og «wearables»

I ferien synes personlig trener, gründer av Tufteparken, forfatter og foreleser Lasse Tufte, at ordet trening byttes ut med aktivitet. Gjør heller aktiviteter som er lystbetonte. En aktiv dag i solen med volleyball, badminton eller lignende holder formen ved like i ferien. Utover dette har han to tips til økt aktivitet i ferien:

1. Halvakrobatikk på stranden: Prøv ut forskjellige halvakrobatiske turn- eller yogainspirerte øvelser. Dette skaper mye treningsglede og mestringsfølelse. En sikker vinner for mye latter og moro.

2. Førstemann uti vannet! På en solfylt dag ved vannet trenger man å avkjøle seg. Konkurrér med de du er sammen med om å komme først ned til vannet når dere skal bade. Er vannet kaldt blir det og naturlig løping tilbake til et tørt og varmt håndkle.

Bad masse i sommer!

 

Vektklubb-motivator Camilla Lorentzen. Foto: Privat

Blogger, personlig trener, foreleser og treningsekspert i Vektklubb, Camilla Lorentzen (26) har to fuktige råd som garantert gjør sommerbadene enda mer aktive:

1. Aldri si nei til muligheten for et bad! Særlig om vannet er litt kaldt, for da må du legge inn en spurt fra vannkanten tilbake til det varme håndkle ditt. Da vil du også garantert få ristet av deg litt vann og slippe et klissvått håndkle.

2. Svømming er bedre trening enn du tror, og inkluderer alle musklene i hele kroppen! Jeg utfordrer deg til å svømme så langt ut du tør (så lenge du er svømmedyktig og forholdene tillater det) og tilbake igjen en 2-3 ganger når du først dupper deg. Ta gjerne med deg en svømmekompis på turen så dere er to, og sørg for at noen andre passer på og holder øye med dere. Hold deg på grunt vann om du føler deg utrygg, og svøm eller gå parallelt med vannkanten, det er også en fin måte å bevege seg på.

Camilla tok utfordringen: Skal delta i motbakkeløp!

 

Vektklubbs PT og treningekspert Roger Holmedal. Foto: Privat

Vær både grillsjef og strandløve

Personlig trener, foreleser og treningsekspert i Vektklubb, Roger Holmedal, oppfordrer deg til å unngå å sitte for mye. Her er to alternativer som får deg opp fra baken:

1. Glad i å være grillsjef? Mens kotelettene steker på den ene siden kan du gjøre 10-20 tåhev eller knebøy. Unngå campingstolen, en grillmester må stå for å få godt overblikk på kjøttet.

2. Ekte strandløver sykler eller går til stranden fremfor å kjøre bil. Ikke bare slipper du overfylte parkeringsplasser, men ekstra sol og spaserturen vil gjøre både kondisjon og sinnet godt!

Er du grillkongen? Her er grillmaten som får deg til å ville bli vegetarianer!

Myk opp kø-kroppen

 

BØY OG TØY: En funksjonell kropp kan komme godt med på lange reiser. Foto: Elisabeth Stigum / VG

Ikke så glad i trening? Hvor lite trening er nok?

Ingenting er så kjedelig som å sitte i bilkø eller å være lenket til et trangt flysete på vei mot feriedestinasjonen. Personlig trener og blogger Bettina Kojan har en øvelse som myker opp den stive kroppen.

1. Ass to the grass-knebøy. Som navnet sier skal du få rumpa så langt ned mot gulvet som overhodet mulig, nesten helt nedi! For mange er dette svært utfordrende både med tanke på bevegelighet og styrke, men man kan bare bli bedre! I starten kan du holde tak i en stolrygg eller noe annet for støtte. Det er ypperlig for å få i gang blodsirkulasjonen etter timesvis i bil- eller flysetet!

2. Pakk alltid med deg treningstøy og for eksempel en treningsstrikk. Det holder med en shorts og trøye, så har du alltid med deg et ekstra skift og en ting mindre å tenke på. Treningstøyet bør også bli med på ferie.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Matspaneren tester: sunnere müslibar?

Stram opp på 6 uker

Småbarnsmamma Nina gikk ned 20 kg