ENDELIG: Tone har jobbet hardt for å nå sitt mål. Nå er hun endelig der hun ønsker å være. Foto: Privat/Ole Martin Halvorsen.

Gikk ned 14 kilo på fire måneder

Etter å ha forsøkt å gå ned i vekt på egenhånd, meldte Tone Nerjordet seg inn i Vektklubb i mars i fjor. Etter fire måneder hadde hun nådd idealvekten.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Tone Nerjordet fikk en sønn i oktober 2014, og etter at ammetåken hadde lagt seg og permisjonslivet var over, skjønte hun at hun måtte ta i et tak for å gå ned i vekt. Hun hadde lagt på seg en del under svangerskapet, og i tiden etterpå ble det mye babykos og hyggelige sofakvelder med mannen. Selv om hun fikk inn en del trilleturer med sønnen hjalp det ikke så mye når det ble chai latte og sjokolade hver dag.

Tone Nerjordet

 

Alder: 28 år

Bosted: Hamar

Yrke: Miljøterapeut

Sivilstatus: Gift

Høyde: 164 cm

Startvekt: 75 kg

Nåvekt: 55 kg

Omtrent hvor lang tid tok det: Hele prosessen tok ca. 1,5 år, men det var først etter hun ble medlem i Vektklubb hun raste ned 14 kg på 4 måneder. 

- Sønnen min hadde blitt mye mer aktiv, våren var her og jeg ønsket å gi ham gode opplevelser i naturen. Samtidig som jeg ville være et godt forbilde for ham, forteller Tone.

For Tone var det ikke første gangen hun hadde gjort en innsats for å gå ned i vekt. Heller ikke første gangen hun har brukt Vektklubb. Faktisk hadde hun hatt såpass suksess med metoden hun lærte i Vektklubb første gangen, at hun denne gangen først ville prøve seg på egenhånd. Hun hadde jo lært seg metoden tidligere og tenkte at hun kunne klare det selv. Men etter halvannet år hadde hun bare gått ned seks kilo.

- Jeg har tidligere gått ned mange kilo ved hjelp av Vektklubb, og tenkte at nå kunne jeg bruke den kunnskapen jeg hadde fått derfra igjen. Jeg begynte å trene på treningssenter, men det ble nok kanskje litt halvhjerta; og så begynte jeg å gå flere turer, men det var nok kanskje litt mer kosete turer i rusletempo, på isbelagte fortau. Jeg kuttet også ned på inntak av snop og kjeks. Kuttet ned, ikke ut.

Eksperter tipser: Slik unngår du overspising

Kiloene raste ikke av som Tone hadde forventet og hun skjønte egentlig ikke hva hun gjorde galt. Motivasjonen gikk til bunns. Tidligere syns hun at det hadde vært så enkelt å gå ned. Hun ble med på «godteristopp i tre måneder sammen med ei venninne, og gikk bare ned to kilo.

Tone var nære på å gi opp. Men som et siste krafttak meldte hun seg nok en gang inn i Vektklubb og begynte å loggføre alt. Hun sluttet helt å spise godteri. Satset på skikkelig trening på treningssenter, danset zumba og økte til mange, lange gåturer i høyt tempo i ulendt terreng. På fire måneder gikk hun ned 14 kilo.

FØR: Tone i familieselskap før hun tok tak i kiloene. Foto: Privat.
ETTER: Tone har blitt glad i å trene. Foto: Ole Martin Halvorsen.

- Endelig slapp det taket! Hver uke kunne jeg registrere lavere tall på vekta, etter to måneder måtte jeg kjøpe helt nye bukser! På et og et halvt år hadde jeg gått ned 6 kg. Så gikk jeg ned 14 kilo på 4 måneder, jubler Tone.

Det er dagboken som har vært den viktigste hjelpen for Tone. Å holde nøye oversikt over hvor mye hun spiser og hvor aktiv hun er. For hun har fokusert på økt aktivitet. Hun har trent mye ute. Vært ute i naturen, gått turer – gjerne til en topp. Topper kan fungere som gode mål for en tur, og virke motiverende. Også går det oppover. I tillegg bør man øke aktiviteten i hverdagen på alle måter; gå mer, beveg seg mer, sitte mindre stille.

- Og fyll på med større treningsøkter i en form du faktisk liker og trives med. Noen ganger må man gjøre ting man ikke liker, og selvsagt er det slitsomt å dra seg ut innimellom, men for hver gang blir man sterkere, raskere, bedre - og det er en investering i en velfungerende kropp!

Hun har brukt helgene sammen med familien, vært aktiv med mannen og sønnen – de har skaffet seg bæremeis og sykkelvogn, og Tone har insistert på at hun var den som skulle bære eller trekke. Ellers har hun trent svømming og styrke på treningssenter.

Nå har trening blitt en del av hverdagen. Og feriene. Hun har akkurat vært noen uker på ferie i Florida, og da jogget hun. Hun tenker som så, at skal man kose seg på ferie, med god mat, da gjelder det å trene først, så man ikke får dårlig samvittighet når man koser seg.

For å sikre at hun holder matinntaket i sjakk har hun sørget for å lage seg gode matvaner. Hun starter dagen med en smoothie, til lunsj blir det gjerne brødskiver og knekkebrød til kveldsmat. Noen ganger koser hun seg med en fruktsalat. Og så lager hun middag fra bunnen av.

- Jeg har kuttet ut saus og heller fokusert på å lage deilige varianter av grønnsakstilbehør. Det finnes så mye gode oppskrifter der ute, også inne på Vektklubb, så hvis man investerer litt tid på det, kan man spise masse deilig mat selv om man skal gå ned i vekt!

Søtsug på kvelden? Slik tar du kontroll over kveldskaloriene

Tones syn på mat og godteri har endret seg helt, og nå tenker hun bare på hva hun ønsker å gi kroppen sin for at den skal ha det bra. Hun har kuttet ut alt av godteri og kaker. Selv om hun vet at hun i prinsippet kan spise hva hun vil så lenge hun har kontroll på mengden og kompenserer med aktivitet.

- Hvis man utfordrer seg på å gå uten godteri og kaker i to-tre måneder, vil man få et helt annet syn på det! Jeg var totalt avhengig av godteri før, men etter tre måneder uten ville jeg ikke ha det lenger en gang. Jeg smakte på melkesjokolade igjen, min tidligere bestevenn, og det bare smakte helt annerledes!

Tones beste tips til andre som ønsker å gå ned i vekt, er å føre logg over matinntak og trening. Slavisk.

- Å føre logg krever innsats, men det fører til at man virkelig ser realiteten i øynene. Særlig gjør det deg oppmerksom på når du har skeiet ut! Det er jo lov til å gjøre det innimellom, men kanskje blir det sjeldnere eller en mindre utskeielse hvis man ser tallene foran seg?

Den største utfordringen for Tone har vært den snikende tanken om at når hun har vært flink en periode, så kan hun belønne seg selv med å unne seg ting. Det kan være noe ekstra på kino eller i helgen etter en aktiv uke. Men hun prøver å hente seg inn, fordi hun skjønner at hvis dette skjer stadig oftere, ødelegger hun bare for seg selv. Særlig på kinoturer med venninner og kaffebesøk hos besteforeldre og foreldre er det ofte man blir fristet til å kose seg litt. Og når det serveres kake på jobben.

- Det er mange fristelser i sånne situasjoner. Men det føles så verdt det hvis man enten begrenser inntaket eller dropper å spise. Man fokuserer plutselig mye mer på selve opplevelsen og samtalene, og etterpå føler man seg så mye bedre!

Tone understreker at det er viktig å være klar og tydelig når andre prøver å friste. Selv om folk ikke mener noe vondt med å tilby kaker eller godteri, er det mange som rettferdiggjør sin egen spising ved at andre også spiser, så de er raskt ute med å også tilby deg et stykke.

- Ikke vær nølende. Bare vær klar og tydelig på at du jobber med å gå ned i vekt, eller prøver å opprettholde en vekt. Jo oftere du sier det, jo mer overbevist blir du selv også.

 

NY LOOK: Tone har gått ned 14 kilo - og er svært fornøyd med å ha nådd målet sitt. Foto: Ole Martin Halvorsen.

Et godt tips fra Tone er å gjøre avtaler med deg selv i forkant av situasjoner der du vet at du kan bli fristet. Hun pleier å avtale med seg selv hvor mange kakestykker hun kan spise før hun går på besøk til besteforeldrene sine. På den måten unngår hun å få dårlig samvittighet, og opplever at det er lettere å takke nei når kvoten er nådd.

- Og så kan jeg kompensere med trening!

Hun forteller sin historie til Vektklubb fordi hun selv har funnet inspirasjon i andres historier.

- Man finner en historie man kan relatere seg til, en på samme alder eller i samme livssituasjon, og så tenker man at «kan de, kan jeg!».

I tillegg har hun jobbet hardt for å oppnå målet sitt.

- Denne gangen har jeg faktisk nådd målet mitt - og litt til! Istedenfor å nesten komme dit og så nøye meg med det. Denne gangen er jeg stolt av meg selv! Jeg har lyktes ved å investere denne tiden og energien på å få det bedre med meg selv, for å være et godt forbilde for sønnen min og for å kunne gi ham gode opplevelser.

Tone nådde sitt mål for noen måneder siden, og jobber nå med å holde vekten stabil. Det syns hun har gått veldig bra. Det var uvant å justere opp kaloriinntaket etter å ha hatt en periode med lavt kaloriinntak for å redusere vekten. Hun har hatt nytte av kalorikalkulatoren for å justere kaloribudsjettet, og har klart å finne en god balanse mellom inntak og aktivitet, slik at hun kan klare å holde vekten. Nå fokuserer hun på å etablere de gode vanene skikkelig, slik at de blir en naturlig del av hverdagen.

- Jeg har jo fortsatt en jobb å gjøre. Den største utfordringen er jo å holde vekten!

5 kjappe med Tone

Liker best å spise: Ovnsstekt laks med gulrot og søtpotet frittes.

Koser meg helst med: Fruktsalat med krem laget på kokosmelk.

Jeg blir motivert av: Sønnen min.

Liker best å trene: Gåturer, ski, sykkel, svømming.

Slik skal jeg beholde vekten: Fortsette å ha fokus på aktivitet i hverdagen og helgene.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.