GOD MAT: Måltidene er en stor del av kosen i julen. Og de skal nytes. Selv om man passer vekten. Foto: Sara Johannessen.

Hold kiloene ute når julen ringes inn

Her er tipsene du trenger for nyte julen uten at kiloene også sniker seg med på lasset.

Desember er i ferd med å nå sitt crescendo, og hjem over hele Norge fylles opp med syv slag, polkastenger, sild og smågodt. Unnskyldninger som «vi må jo kose oss» og «det er jul bare en gang i året» brukes over en lav sko, men dersom målet er å holde vekta, anbefaler jeg deg å også ta fornuften med inn i høytiden. Det er nemlig ikke så mye som skal til for å slippe unna de ekstra hullene i beltet når 2017 melder sin ankomst!

1. Bruk små skåler til det søte

Søtsaker og jul går hånd i hånd for de aller fleste, men for å unngå at du bytter ut både frokost, lunsj og kveldsmat med sjokolade, kan det lønne seg å sette frem litt mindre skåler med nettopp dette. 

LITT AV GANGEN: Det er ikke slik at man skal kutte ut alt det gode til jul. man må bare begrense seg litt. Foto: Magnar Kirknes.

Tips: Bruk små boller til å sette frem både kake, chips og smågodt, og la de store stå igjen i skapet. Dette vil gjøre deg litt mer bevisst på hvor mye du konsumerer da du vil se at bollen tømmes, i tillegg til at det blir litt vanskeligere å nappe med seg både 2 og 3 biter av gangen!

2. Ha mye frukt tilgjengelig

Du skulle kanskje ikke tro det, men søtsuget som ofte dukker opp sammen med pakkene på julaften lar seg veldig enkelt kue med et par klementiner, en neve druer eller et eple kuttet i biter. Dette vil gi deg en liten smak på «det søte» samtidig som du får den tilfredstillelsen som oppstår når man faktisk spiser noe.
Tips: Ha et stort fat med fristende frukt stående ved siden av alt det søte. Må du reise deg opp, gå til kjøkkenet og åpne døra til kjøleskapet for å komme til frukten er sjansen for at du velger en sjokoladebit istedenfor mye større.

3. Husk grønnsakene til middag!

Det er veldig fristende å fylle opp hele tallerkenen med julepølser og medisterkaker både første, andre og tredje juledag, men husk at det grønne også smaker ganske godt! Det kan til og med fremheve de andre smakene, og ikke minst gjøre at du sitter igjen med en litt bedre følelse etter at måltidet er over. 

GODT VED SIDEN AV: Ta for deg av tilbehøret til julemiddagen, og spar heller på kjøttporsjonene. Foto: Stian Broch.

Tips: Server grønnsaker du faktisk liker, og forsøk å fylle opp halve tallerkenen med dette. Alle julens kåltyper faller innunder denne kategorien, så det trenger på ingen måte bli smakløst!

4. Hold sofasittingen til kveldstid

Ja, det er deilig å slappe av når ferien endelig er her, men det er også verdt å huske at kroppen bruker veldig lite energi på å bevege seg fra sofaen til kjøleskapet. Det å komme seg ut en time eller to hver dag vil bidra til veldig mye, og fort gjøre opp for den ekstra kosen som julen byr på.

Tips: Trener du på senter er det veldig fint å fortsette med dette, men det er også helt supert å ta treningen utendørs. Ta med familien på skitur, gå en god runde i nærområdet eller dra i akebakken!

UT PÅ TUR: Ta deg en skitur med familien i julen, der er hyggelig sosialt samvær og så forbrenner du noen kalorier samtidig. Foto: Kyrre Lien.

Vil du trene hjemme kan du jo også forsøke deg på dette treningsprogrammet!

5. Spis kaloriene - ikke drikk dem!

Juice, brus og øl smaker alle godt, men husk også at kaloriinnholdet her er betydelig. Det gjør lite for kosen å bytte ut colaen med en zero-variant, eller juice mot vann, men for det totale kaloriinntaket kan dette være avgjørende!

Tips: Bestem deg for hva du vil nyte av drikkevarer i julen, og forsøk å holde deg til vann eller sukkerfrie leskedrikker utenom dette. Vil du gjerne ha øl til maten, så er det kanskje verdt å droppe juicen til frokost?

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sniktitt på Vektklubb.no og bli medlem her.

Les også:

8 knep for å stoppe å spise i tide

Slik blir du lurt til å spise mer

Gå deg slank