DSC_1110
 

EKSTRA PROTEINRIK: Kjøleskapsgrøt laget med AXA Proteinhavregryn. Her toppet med hakkede nøtter og fibersirup. 

Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist

Matspaneren: AXA Proteinhavregryn

Havregryn står på mange frokostbord, enten som grøt eller gryn.  Havregryn er bra i seg selv, men kan det gjøres enda sunnere ved å tilsette mer proteiner? Matspaneren har sett på AXAs nye proteinhavregryn.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Innhold:

AXA proteinhavregryn inneholder først og fremst havregryn. Mer konkret inneholder det 88 prosent lettkokte havregryn fra norsk havre. Resten er noe AXA kaller proteinkrisp laget av erteprotein, rismel og hveteprotein. Denne tilsetningen gjør at proteininnholdet i proteinhavregryn blir 40 prosent høyere enn i vanlig havregryn.

Hvordan smaker det?
De små proteinkrispene smaker ikke så mye i seg selv, derfor er smaken er som vanlig havregryn. Det som derimot er annerledes er konsistensen. Hvis du spiser gryn med melk så knaser de små krispbitene festlig i munnen. Hvis du koker grøt, vil krispbitene trekke til seg væsken, og du vil få en vanlig havregrøt.

DSC_1097
 

Pris: En pakke med 425 gram gryn koster 25 kroner.

Hvor sunt er det?

At havregryn er sunt kan vi være nokså sikre på. For et par år siden hadde to kliniske ernæringsfysiologer og en professor i ernæring en uhøytidelig kåring av de sunneste matvarene for programmet Forbrukerinspektørene. På tredjeplass rangerte de havregryn, kun slått av fet fisk og gulrot.

Havregryn er rikt på blant annet kostfiber, langsomme karbohydrater, vitaminer og mineraler. En del av kostfibrene i havregryn er det vi kaller betaglukaner, som har en ekstra gunstig virkning på kolesterolinnholdet i blodet. Havregryn er, som andre fullkornsprodukter, nokså proteinrike i seg selv. Mange tenker nok først og fremst på kjøtt, fisk og egg som proteinkilder, men også fullkornsvarer er viktige bidragsytere til proteiner i kostholdet vårt.

AXA proteinhavregryn er gjort ekstra proteinrik med tilsetning av blant annet erteproteiner. Dette nye produktet er populært blant de som av ulike årsaker er opptatt av et høyt proteininntak. Om det er nødvendig å berike kostholdet vårt med ekstra proteiner stiller jeg meg heller tvilende til. Vårt typisk norske kosthold er stort sett proteinrikt nok for de aller fleste av oss. Du skal dessuten spise en del havregryn i løpet av en dag før de ekstra grammene med proteiner (3 gram ekstra protein per porsjon) utgjør en betydelig forskjell. Men for all del: både havregryn og erter er jo sunne matvarer, så hvorfor ikke spise de sammen i proteinhavregryn. Du kan også velge å fortsette med din vanlige havregrøt til frokost og heller velge erter og andre belgfrukter litt oftere til middag. Det vil i alle fall helt sikkert være en sunn berikelse for kostholdet.

NB! Produktet inneholder hveteprotein og er derfor ikke glutenfritt.


Næringsinnhold:

DSC_1100
 

Anbefalt porsjonsstørrelse (1 dl/ca. 40 gram) gir 150 kcal.

Per 100 gram vare:

370 kcal, 6,9 gram fett, 53 gram karbohydrat, 19 gram protein og 8,9 gram kostfiber.

Anbefalt porsjonsstørrelse for grøt (40 gram) gir cirka 150 kcal, 7,6 gram protein og 3,5 gram kostfiber.

Sammenlignet med lignende matvarer:

Vanlig lettkokte havregryn: 370 kcal, 7,5 gram fett, 60 gram karbohydrat, 11 gram protein og 10 gram kostfiber. 40 gram gryn gir cirka 150 kcal, 4,4 gram protein og 4 gram kostfiber.

Coop Gullbygg lettkokte bygg- og havregryn: 349 kcal, 3 gram fett, 65 gram karbohydrat, 10 gram protein og 10 gram kostfiber.

AXA 4-korn: 340 kcal, 3,5 gram fett, 60 gram karbohydrat, 11 gram protein og 12 gram kostfiber.

Følg @matspaneren på Instagram eller tag bilder av matvarer du ønsker at vi skal teste med #matspaneren. Du kan også sende oss mail.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

718,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

548,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

438,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.