MELLOM MÅLTIDENE: Hold blodsukkeret oppe med et enkelt mellommåltid. 

5 mellommåltider under 200 kalorier

Det er lett å bli fristet til å ta sjokoladen når blodsukkeret synker mellom måltidene. Derfor er mellommåltider viktig for å holde sulten i sjakk gjennom hele dagen. 

Det er anbefalt med tre til fire hovedmåltider og ett til to mellommåltider om dagen. I følge helsedirektoratet bør et mellommåltid inneholde rundt ti prosent av kaloriinntaket ditt per dag. Det vil si at en person med et dagsinntak på 2000 kalorier bør spise ett til to mellommåltider på rundt 200 kalorier hver.

LES OGSÅ: Spis etter klokken og bli kvitt søtsuget

 

HJEMMELAGET: Lag knekkebrødet selv og du har full kontroll over hva de inneholder.

Mellommåltid (160 kcal): 1 knekkebrød med kalkunpålegg, litt italiensk salat og tomat. 10 druer.

LES OGSÅ: 11 oppskrifter med cottage cheese

Mellommåltid (192 kcal): 200 g fruktsalat og 150 g vaniljekesam

 

GODT OG BLANDET: Det deilige med fruktsalat er at du kan bruke dine favorittfrukter! 

Mellommåltid (166 kcal): 1 dl cottage cheese, 1 ss syltetøy, 1 kiwi

LES OGSÅ: Liten og sunn start på dagen til deg på farten

Mellommåltid (156 kcal): 1 beger Dobbel 0% yoghurt fersken/pasjonsfrukt (Yoplait), 1 eple, 10 stk. peanøtter 

 

ENKELT: Yoghurt med bær og nøtter er et enkelt, men godt valg. 

Mellommåltid (200 kcal): 4 stk. rugkjeks med sesamfrø, 1 kopp te 

Her kan du lese om flere anbefalte mellommåltider!


Kilde: Helsedirektoratet