PERSONLIG TRENER: Treningsekspert og PT Roger Holmedal med kunde på PT-time. 

Dette er treningstrendene for 2017

De største treningstrendene for 2017 er spådd, og treningseksperter forteller oss hvorfor vi trener. 

Hvert år kommer American College of Sports Medicine (ACSM) ut med en rapport over treningstrender for det kommende året. Christina Gjestvang fra Norges idrettshøyskole (NIH) forteller hvorfor akkurat disse treningsformene står høyt på listen.


1. Teknologi

På toppen av listen til ACSM ligger bærbar teknologi. I følge Christina Gjestvang innebærer det alt fra aktivitetsmålere, smartklokker, pulsklokker og GPS, altså utstyr som kontrollerer og kvalitetssikrer treningen din.

– At bærbar teknologi ligger på topp kan ha en sammenheng med den tiden vi lever i, der teknologien er en naturlig del av vår hverdag. Vi bruker telefon og andre teknologiske apparater til alt fra å slå på lys i hjemmet til å sende mail. Vi bør likevel huske at kroppen vår får like god effekt av treningen, selv om den ikke blir loggført elektronisk. Hver og en må finne sitt hjelpemiddel for å opprettholde motivasjonen, forteller Gjestvang.

 

2. Kroppsvekt

Trening med egen kroppsvekt ligger på andre plass, og har vært på topp på listen i flere år.

– Mennesker har alltid brukt sin egen kroppsvekt innenfor styrketrening, men med økende popularitet de siste ti årene, fordi den kommersielle treningssenterbransjen har fremmet ulike gruppetimer med bruk av egen kroppsvekt, sier Gjestvang.


3. Høy-intensitets intervalltrening (HIIT)

I følge Gjestvang er våre travle liv, hvor mange bruker mangel på tid som unnskyldning for å ikke trene, en av grunnene til at HIIT er populært.

– Det å trene kort og intensivt kan for noen være mer attraktiv enn å bruke lang tid på trening. Mindre tid på trening betyr mer tid til familie og fritid, sier hun.

Usikker på intervalltrening? Her finner du vår intervallguide


Derfor trener vi

Prosjektet «Treningssenterbransjen. - En arena for folkehelse. Hvem, hva og hvorfor?» gjennomføres ved seksjon for idrettsmedisinske fag på Norges idrettshøyskole. De følger 250 nyinnmeldte medlemmer på treningssenter. Deres resultater hittil viser at grunnen til at majoriteten ønsker å trene er for å bedre sin fysiske form. Over halvparten av deltakerne ønsker å få økt kroppslig velvære. Flottere, mer veltrent kropp, vekttap og større muskelmasse er også en hovedårsak for at folk vil trene. Lenger ned på listen kommer punkter som å forebygge smerte eller ubehag, samt opptrening og rehabilitering.

– Når vi ser på hovedmotiver for å trene fant vi foreløpig ut at over halvparten av deltakerne ønsket å ha en sunn kropp, føle seg mer sunn, unngå dårlig helse og forebygge helseproblematikk. Halvparten av deltakerne ønsket også å bedre sin utholdenhet.

Prosjektet «Treningssenterbransjen. En arena for folkehelse» holder fortsatt på med datainnsamling, derfor er svarene på bakgrunn av preliminære resultater.

Nysgjerrig på de andre punktene i rapporten? Her finner du hele listen 


Økende søken etter kunnskap og hjelp 

PT-sjef for Sats Elixia, Atle Arntzen ser en stadig stigning av interessen for trening med personlig trener. En tendens han ser er at kommunikasjonen mellom kunde og PT øker.

– I år er det innført en egen PT-app for å iverata forholdet mellom kundene, de personlige trenerne og treningssenteret.

De største endringene Arntzen ser hos Sats Elixia er at det er en større trend for frivekter kontra apparater og maskiner, og at PT i grupper er mer populært. Da går gjerne en vennegjeng på tre til seks personer sammen om å trene med en personlig trener.

Randi Christensen er sjef for gruppetrening i Sats Elixia. Hun forteller at 55 prosent av medlemmene går på gruppetreninger.

– Det mest populære er timer som inneholder både styrke og kondisjon i samme time. Syklingen har hatt en nedgang, men rolige timer med mentalt fokus er blitt mer populært, forteller hun.

Hos Stamina er derimot sykling en av de mest populære gruppetimene, sammen med styrke, høyintensitetstrening og yoga/body and mind-trening. Det forteller administrerende direktør for Stamina Trening Norge, Hilde Anita Sandvoll. Hun ser også at trening med fokus på helse står sterkere, og tror det henger sammen med at folk er blitt mer opptatt av at treningen skal gi økt livskvalitet.

– Å trene for å forbedre sin egen helse handler om langt mer enn å komme tilbake etter sykdom eller skade, det handler om at trening og fysisk aktivitet skal bidra til å istandsette seg selv til det livet man ønsker å leve, forteller hun.

Videre forteller Sandvoll at de hos Stamina opplever at flere mennesker søker kunnskap om hvordan de kan trene og være mer aktive i hverdagen, og hun tror enda flere vil søke hjelp for å komme i gang med trening fremover.