200 kaloerier
 

200 KALORIER: Så mye av de diverse varene kan du få for 200 kalorier. Nederst i saken finner du en stor oversikt.

Så mye får du for 200 kalorier

Sjekk mengdeforskjellene på disse matvarene! Mange vil få seg en overraskelse.

DAGSBEHOV

 

En gjennomsnittsperson skal ha et inntak på rundt 2000 kalorier hver dag. Et mellommåltid skal være på ca. 10% av dagsbehovet, noe som vil si at en gjennomsnittsperson skal ha rundt 200 kalorier til mellommåltid. Dagsbehovet for kalorier bestemmes ut i fra flere faktorer, blant annet kroppsstørrelse, alder, kjønn, muskelmasse og aktivitetsnivå.

Av: Silje  Bjørnstad,  Foto: Tiril Guttorm

Kalorier er en måleenhet for energi og kalorier finnes i ulike mat- og drikkevarer. Det er dette som gir kroppen vår energi og vi er med andre ord helt avhengige av kalorier for å overleve.

Ulike behov
Mange lurer på hvor mange kalorier man bør spise hver dag og dette vil variere fra person til person. Kaloribehov avhenger av blant annet kroppsstørrelse, alder, kjønn, muskelmasse og aktivitetsnivå for å nevne noe. Vit også at det er andre faktorer som spiller inn slik som for eksempel søvn, hormoner og stressnivå i kroppen. For å gå ned i vekt må kroppen din bruke mer energi enn det du tar inn. Spiser du mer enn det du forbrenner i en lenger periode så ligger du i kalorioverskudd. Dette vil sakte, men sikkert føre til at du går opp i vekt.

En kalori her og en kalori der...
Det er ikke lett å vite eksakt hvor mange kalorier du får i deg hver dag og det er heller ikke noe poeng å bli helt opphengt i dette. Likevel kan det være greit å vite hvor store forskjeller det kan være på energiinnholdet i ulike matvarer. For eksempel kan to ulike produkter som begge bidrar med rundt 200 kcal, variere veldig i mengde og volum selv om energiinnholdet er det samme. En kakebit eller et par sjokoladebiter kan kanskje virke ubetydelig der og da, men mange blir overrasket når de faktisk får oversikt over hvor mange ekstrakalorier all småspisingen kan føre til i løpet av en dag.

Mellommåltid

For å gå ned i vekt er det smart å velge mat som gir få næringsrike kalorier på stort volum og som bidrar til å fylle opp magen. Det er fort gjort å bomme på hvor lite, eller hvor mye, energi en matvare eller en porsjon faktisk inneholder. Som tidligere nevnt har vi alle ulike energibehov og ulike måltidsvaner, men for mange vil 150-250 kcal være et passe stort mellommåltid. Et bra mellommåltid skal bidra til å gjøre deg passe mett uten at det blir for mye av det gode mellom hovedmåltidene.


Her kan du selv se en visuell oversikt med 40 ulike matvarer som alle bidrar med cirka 200 kcal:

Bringebær
 

BRINGEBÆR: Dette viser 200 kalorier

Mørk sjokolade 86 prosent kakao – 31 gram
Melkesjokolade – 36 gram
Olje – 2 spiseskjeer
Smør – 2 spiseskjeer
Brokkoli – 715 gram
Stangselleri – 1,8 kilo
Lettrømme – 106 gram
Seterrømme – 60 gram
Brødskive – 2,5 stykk
Mandler – 32 stykk
Yoghurtnøtter – 7 stykk
Chicago Pølsebrød - 1,1 stykk
Potetgull – 38 gram
Melk ekstra lett – 5,3 dl

Skinke
 

KOKT SKINKE: Dette viser 200 kalorier

Coca-cola – 4,8 dl
Brunost – 2,8 skiver
Gulost – 3,8 skiver
Salami – 5,5 skiver
Kokt skinke – 15 skiver
Tacolefse – 1,1 stykk
Lompe – 4 stykk
Bringebær – 700 gram
Peanøttsmør – 1,5 spiseskje
Fullkornspasta - 55 gram
Tacoskjell – 3,5 stykk
Energibar – 55 gram
Kjeks, stor størrelse – 1,5 stykk
Eple – 3 stykk
Banan – 2,25 stykk

Smågodt
 

SMÅGODT: Dette viser 200 kalorier

Solfrokost frokostblanding – 45 gram
Gulrøtter – 7 stykk
Frukt & Nøtteblanding – 42 gram
Havregryn – 57 gram
Ostebriks – 70 gram
Wienerbrød – 55 gram
Poteter – 3,5 middels store
Grillpølse – 1,5 stykk
Smågodt – 44 gram
Kick Lakris – 2,7 stykk
Kremfløte – 0,55 dl