KOMPISTRENING: Silje Thorstensen (rosa tights) ved Myrens Sportssenter og journalist Elisabeth Stigum (lyseblå jakke) trener sammen.

10 enkle tips til en sunnere hverdag

Noen ganger kan det være vanskelig å gi alt når det gjelder kosthold og trening i en hektisk hverdag. Her har vi samlet tipsene som gjør hverdagen sunn og effektiv på en enkel måte.

1. Gå mer

Å gå tur er godt for både kropp og sinn. Gå til jobb, skole og butikken, eller kanskje du har en hund du må lufte? Uansett er den daglige gåturen et enkelt og realistisk mål å sette seg. 

2. Pass på hva du har i skapene

Det er greit å ha en ukentlig opprydning i skap og kjøleskap for å kvitte seg med gammel mat og få en oversikt over hva du har - jo mer delikat maten i skapene er, jo lettere blir det å lage god og sunn mat. 

Følg denne linken for hjelp med opprydningen: - Ta en opprydning i skapet

3. Gjør kombinasjonsøvelser for å trene mer effektivt

Mer effektiv trening betyr mindre tid på trening. Du kan gjøre kombinasjonsøvelser både på treningsstudioet eller hjemme i stua. 
Følg disse linkene for forslag til øvelserMage og rumpe i samme øvelse - Spar tid, prøv denne kombiøvelsen

LES OGSÅ: Hvor lite trening er nok? 

kombiovelse_sit_up
 

KOMBOØVELSER: Gjør treningen mer effektiv med øvelser som trener flere muskler. 

4. Gjør enkle treningsøvelser i stua

Det kan være vanskelig å komme seg på treningssenteret, men det er fortsatt ingen unnskyldning. Hvis motivasjonen er lav hjelper det med bare noen enkle treningsøvelser i stua! 
Få tips gjennom disse linkeneKom i form på sofaen - "Netflix og chill"-strekk

5. Lag treningsavtaler eller turavtaler med en venninne eller kompis

Det kan være vanskelig å huske på at treningsavtaler er like viktig som alle andre avtaler, derfor er det lurt å avtale med en venn slik at du må avlyse med flere enn deg selv. I tillegg er det lettere å motivere hverandre om man er flere. 
Les mer: Kompistrening

6. Last ned diverse treningsapper for å booste motivasjonen og få flere ideer 

Når inspirasjonen er på bånn og du ikke aner hva du skal trene kan det være kjekt å kikke litt i diverse treningsapper. Det er utrolig hvor mye tips du kan få ut av noen minutters titting på mobilen. 
sweet_dreams
 

SOV NOK: Nok søvn er viktig for å holde vekten.

7. Få nok søvn! 

Forskning viser at for lite søvn gir en økning i appetitthormonene som styrer sult- og metthetsfølelse. Søvnmangel bidrar også til økt sug på mat som er rik på karbohydrater. Sov deg ned i vekt
IMG_20160328_135905
 

SUNN KOS: Lørdagskosen kan være like god selv om den er sunnere!

8. Lag din egen snacks

Det er vanskelig å holde kontroll over kaloriene når du kjøper snacks på butikken. Dersom du lager de selv har du derimot full kontroll over innholdet, i tillegg til at det blir sunnere og smaker like godt. 

Sjekk disse deilige oppskrifter på sunnere snacks

Sunn helgekos 

- Lag ditt eget potetgull

- Sunn lørdagsgodt du kan lage i kveld

- Slankevennlige sjokoladekuler

- Lag din egen yoghurtsnacks

9. Planlegg handleturen, og ikke handle når du er sulten 

De fleste vet at det ikke er lurt å handle når man er sulten, men det er like viktig å planlegge handleturen. Uten planlegging ender handleturen ofte med mange spontankjøp som kanskje ikke er så sunne. Det er altså både sunnere og mer økonomisk å planlegge godt! Følg linken for å få tips til hvordan du bør bygge opp handlelisten:

Slik bør du skrive handleliste for en sunnere hverdag

LES OGSÅ: Slik kan du trene opp viljestyrken

10. De små tingene teller mye!

Ofte er det de små endringene i hverdagen som teller. Små forandringer kan gi store resultater, her er noen forslag til endringer du kan gjøre:

- Ta trappen i stedet for heisen

- Gå to turer med handleposene

- Parker bilen noen minutter fra jobben

- Få inn litt bevegelse hver time på jobben - det er godt for både hodet og kroppen.