Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 379,-
12 måneder: kr 719,-
 

UT PÅ TUR: I ferien er skiturer, gåturer og andre utendørsaktiviteter perfekte alternativer til treningen.

Slik kan du planlegge for å møte ferieutfordringene

Ferie kan være en utfordring når man endrer livsstilen, men for å lykkes er det noen spørsmål du kan stille deg selv i forkant. Svaret kan hjelpe deg planlegge din ferie. 

Mange har forventninger til hva som hører ferien til, samtidig er det mange av de faste rutinene som uteblir. Det kan være vanskelig å planlegge godt og matvareutvalget er ofte annerledes. Tenk på forhånd gjennom hvordan du ønsker at ferien skal bli med tanke på kosthold og fysisk aktivitet.

Hvis du er blant dem som har dårlig erfaring med ferier fordi livsstilen i feriene ikke stemmer overens med den livsstilen du ønsker, så kan du gå inn for at vinterferien blir annerledes. 

ANNONSE: Trenger du hjelp til å endre livsstil? Bli medlem av Vektklubb her (kommersiell lenke) 

Finn ut hva du ønsker å forbedre eller gjøre annerledes. Har du for eksempel lyst til å ha et lavere inntak av godteri, bestem deg for hvor lite du er fornøyd med. Skal du spise godteri kun på lørdags kveld, en passe porsjon hver kveld eller skal du holde deg til en sjokoladebit på de lange skiturene? Hva som passer for deg og dine preferanser, er det bare du som kan finne ut.

Innekos: Tips til å gjøre den sunnere (saken er åpen for medlemmer)

Alle rutiner trenger ikke å forsvinne

Tenk gjennom hvilke rutiner det kan være godt å ta med inn i vinterferien. Er for eksempel faste måltider noe som fungerer fint for deg, sørg for å få inn de måltidene du ønsker også i ferien. Pakk med en matpakke om nødvendig. 

Trenger du å opprettholde fysisk aktivitet, så sørg for å bruke skiløypa utenfor hytta, treningsrommet eller svømmebassenget på hotellet, eller andre treningsformer du liker. Det bør være god tid til å få til litt bevegelse i ferien.

Tren hele kroppen uten utstyr på kun 15 minutter:

Hva med nok søvn? Kan gode søvnrutiner også være bra i ferien? Det trengs kanskje litt innsats for at rutiner som er viktige for deg skal prioriteres, men legges de inn tidlig i ferien har du et godt utgangspunkt.

Siden ferie betyr 7,5 timer «ekstra tid» om dagen, så kan du også legge inn mer av det du i hverdagen ikke føler du har nok tid til. Det kan være lesing, soving, matlaging eller trening.

Sunn start: Næringsrike frokoster

Energioverskudd kan resultere i økt muskelmasse

I ferier med mye god mat og drikke kan resultatet være at kroppen ligger i energioverskudd. Det vil si at vi inntar mer energi fra mat og drikke enn det kroppen har behov for. Overskuddsenergien lagres som fett- og muskelmasse. 

Studier viser at når kroppen ligger i energioverskudd kan muskelmasse utgjøre 30–40 prosent av vektøkningen uten styrketrening. Med styrketrening kan andelen muskelmasse utgjøre 75–100 prosent av vektøkningen. Ferien kan derfor være en gunstig periode for å øke muskelmasse og styrke. 

La noen av kvarterene i døgnet gå med til å bruke kroppen. Om det er styrkeøvelser, aking, lek med barn, svømming, yoga eller en skitur. All fysisk aktivitet er positivt for helsen. Kanskje du til og med kan gjøre noe nyttig som å hugge og stable ved? Hva med å lage nye ferierutiner med litt stretching, styrke eller yoga før morgenkaffen?

 

MORGENSTREKK: Å starte dagen med en yogastrekk før frokosten kan være en god start på dagen i ferien. Her viser Vibeke Klemetsen en øvelse. 

Ferien er også til for å lade batteriene og å slappe av, så ikke la disse målene for ferien bli stress. Kanskje det du trenger i ferien nettopp er å la krav til deg selv få ligge. Da er det  som bør prioriteres. Tenkt gjennom og kjenn på hva som er riktig for deg i denne fasen.

200 kcal: Så mye snacks får du 

Hvordan unngå mat – og godterifellene

Unngå å spise når du ikke har lyst på. Har du en plan, så hold deg til denne. Du trenger ikke å takke ja til et kakestykke om du ikke har veldig lyst på det. Tør å takke nei, selv om det er svigermor som har bakt. Si gjerne ifra på forhånd hva målene dine er. Planlegg gjerne sammen med de andre du er på ferie med når det skal settes frem snacks eller godteri.

Ferie skal være hygge og kos, men det trenger ikke å være ensbetydende med alkohol, potetgull og sjokolade. Sett pris på god mat, det sosiale og stress ned. Kanskje du skal fokusere på velvære som ansiktsmaske, hårkur, fotbad og egenpleie som du sjelden eller aldri tar deg tid til?

Tips til kosthold i ferien:

– Ha faste måltider, så du unngår å bli for sulten

– Ha med frukt og sunn og fristende matpakke på tur

– Varier tilberedning, men bruk alltid stor porsjon grønnsaker til middag

– Finn ut hvor ofte og mye søtsaker du er interessert i å spise i ferien

– Kjøp inn gode alternativer til kaker, snacks og godteri

– Drikk moderate mengder alkohol.

Sunne matvarer som kan serveres som snacks:

– Grove vafler

– Oliven

– Popkorn

– Nøtter

– Appelsin

– Bær, oppskåret frukt og vaniljekesam

– Smoothie

– Fennikelsalat (se oppskrift)

Fennikkesalat

Kutt opp en stor fennikel

Legg i kaldt vann noen minutter

La vannet renne av

Press saften av en sitron over

Ha i noen biter med serranoskinke