UT PÅ TUR: I ferien er skiturer, gåturer og andre utendørsaktiviteter perfekte alternativer til treningen.

Velg riktig vinterferie for deg!

De neste par ukene er det duket for vinterferie over hele landet. Ferier kan være en utfordring under en livsstilsendring. Nøkkelen er å tenke gjennom og planlegge godt på forhånd. 

Det er mange forventninger som hører med til ferien, samtidig som de faste rutinene uteblir. Det kan være vanskelig å planlegge godt og matvareutvalget er ofte annerledes. Tenk på forhånd gjennom hvordan du ønsker at ferien skal bli med tanke på kosthold og fysisk aktivitet.

Hva er viktig for deg i ferien?

Hvis du er blant de som har dårlig erfaring med ferier fordi livsstilen i feriene ikke stemmer overens med den livsstilen du ønsker, så kan du gå inn for at vinterferien blir annerledes. Finn ut hva du ønsker å forbedre eller gjøre annerledes. Har du for eksempel lyst til å ha et lavere inntak av godteri, bestem deg for hvor lite du er fornøyd med. Skal du spise godteri kun på lørdags kveld, en passe porsjon hver kveld eller skal du holde deg til en sjokoladebit på de lange skiturene? Hva som passer for deg og dine preferanser, er det bare du som kan finne ut.

Les også: De fem vanene som får deg ned i vekt og holder deg der

Alle rutiner trenger ikke å forsvinne

Tenk gjennom hvilke rutiner det kan være godt å ta med inn i vinterferien. Er for eksempel faste måltider noe som fungerer fint for deg, sørg for å få inn de måltidene du ønsker også i ferien. Pakk med en matpakke om nødvendig. Trenger du å opprettholde fysisk aktivitet, så sørg for å bruke skiløypa utenfor hytta, treningsrommet eller svømmebassenget på hotellet, eller andre treningsformer du liker. Det bør være god tid til å få til litt bevegelse i ferien. Hva med nok søvn? Kan gode søvnrutiner også være bra i ferien? Det trengs kanskje litt innsats for at rutiner som er viktige for deg skal prioriteres, men legges de inn tidlig i ferien har du et godt utgangspunkt.

Bruk tiden til det du trenger

Siden ferie betyr 7,5 timer ”ekstra tid” om dagen, så kan du også legge inn mer av det du i hverdagen ikke føler du har nok tid til. Det kan være lesing, soving, matlaging eller trening.

Les også: 10 enkle tips for en sunnere hverdag

Energioverskudd kan resultere i økt muskelmasse

I ferier med mye god mat og drikke kan resultatet være at kroppen ligger i energioverskudd. Det vil si at vi inntar mer energi fra mat og drikke enn det kroppen har behov for. Overskuddsenergien lagres som fett- og muskelmasse. Studier viser at når kroppen ligger i energioverskudd kan muskelmasse utgjøre 30-40 prosent av vektøkningen uten styrketrening. Med styrketrening kan andelen muskelmasse utgjøre 75-100 prosent av vektøkningen. Ferien kan derfor være en gunstig periode for å øke muskelmasse og styrke. La noen av kvarterene i døgnet gå med til å bruke kroppen. Om det er styrkeøvelser, aking, lek med barn, svømming, yoga eller en skitur. All fysisk aktivitet er positivt for helsa. Kanskje du til og med kan gjøre noe nyttig som å hugge og stable ved? Hva med å lage nye ferierutiner med litt stretching, styrke eller yoga før morgenkaffen?

 

MORGENSTREKK: Å starte dagen med en yogastrekk før frokosten kan være en god start på dagen i ferien. Her viser Vibeke Klemetsen en øvelse. 

Les også: Åtte effektive yogaøvelser som alle kan gjøre

Ikke ha for høye krav til livsstilen i ferien

Ferien er også til for å lade batteriene og å slappe av, så ikke la disse målene for ferien bli stress. Kanskje det du trenger i ferien nettopp er å la krav til deg selv få ligge. Da er det det som bør prioriteres. Tenkt gjennom og kjenn på hva som er riktig for deg i denne fasen.

Hvordan unngå mat – og godterifellene på hytta

Unngå å spise når du ikke har lyst på. Har du en plan, så hold deg til denne. Du trenger ikke å takke ja til et kakestykke om du ikke har veldig lyst på det. Tør å takke nei, selv om det er svigermor som har bakt… Si gjerne ifra på forhånd hva målene dine er. Planlegg gjerne sammen med de andre du er på ferie med når det skal settes frem snacks eller godteri.

Ferie med mye kos

Ferie skal være hygge og kos, men det trenger ikke å være ensbetydende med alkohol, potetgull og sjokolade. Sett pris på god mat, det sosiale og stress ned. Kanskje du skal fokusere på velvære som ansiktsmaske, hårkur, fotbad og egenpleie som du sjelden eller aldri tar deg tid til?

Les også: 13 enkle måter å spise sunnere på

Tips til kosthold i ferien:

-Ha faste måltider, så du unngår å bli for sulten

-Ha med frukt og sunn og fristende matpakke på tur

-Varier tilberedning, men bruk alltid stor porsjon grønnsaker til middag

-Finn ut hvor ofte og mye søtsaker du er interessert i å spise i ferien

-Kjøp inn gode alternativer til kaker, snacks og godteri

-Drikk moderate mengder alkohol.

 

Sunne matvarer som kan serveres som snacks:

-Grove vafler

-Oliven

-Popcorn

-Nøtter

-Appelsin

-Bær, oppskåret frukt og vaniljekesam

-Smoothie

 

-Fennikkelsalat (se oppskrift)

Fennikkesalat

Kutt opp en stor fennikel

Legg i kaldt vann noen minutter

La vannet renne av

Press saften av en sitron over

Ha i noen biter med serranoskinke

nde frukt i, som du kan huske å skrelle, dele opp og servere. Det kan være frukt og bær du ikke spiser hver dag som melon, mango, ananas, lichi mangostan eller blåbær.