"SJOKOHOLIKER": Sjokolade fører til uskilling av lykkehormoner i kroppen vår, og det er bare en av flere grunner til hvorfor sjokolade er det vanskeligste å holde seg unna ved en livsstilsendring.

For de som elsker sjokolade

Få den samme, deilige sjokoladesmaken på et mye sunnere vis. 

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Er du en sjokoladeelsker? Da kan det være vanskelig å unngå fristelsen av å fråtse i sjokoladen som ligger i skapet. Heldigvis finnes det noen måter å holde seg unna den verste sjokoladen på. Vektklubbs matspaner og klinisk ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist gir oss sine beste tips. 

– Jeg er selv en" sjokoholiker", og er ikke villig til å nekte meg sjokolade. Det behøver man heller ikke gjøre, uansett om man skal ned i vekt eller ikke. Men som med alt annet, så er det også her to stikkord som gjelder: Hyppighet og mengde. Hyppigheten kan gjerne være hver dag så lenge mengden er liten. En liten bit eller to hver dag er uproblematisk så lenge man har et sunt, variert kosthold som står i forhold til energiforbruket. Hvis du i tillegg til nytelsen vil få med deg de antatt positive helseeffektene av sjokolade - for det er det jo en del forskning som tilsier at det er - så må du velge mørke sjokoladetyper med minst 70 prosent kakao, forteller hun. 

Om du er av de som er mer glad i den mer usunne melkesjokoladen forteller Blomkvist videre at det fullt er mulig å endre smakspreferanse over litt tid. 

– Hvis du begynner å ta en rute mørk sjokolade i stedet for melkesjokolade vil det ikke gå så lang tid før du plutselig synes den mørke sjokoladen er god og at melkesjokoladen nesten er blitt for søt. 

Dessuten mener ernæringsfysiologen at det er lettere å stoppe og spise den mørke sjokoladen, fordi den lyse og søte sjokoladen gjerne forsvinner i gapet før du vet ord av det. Hun har et ekstra tips for deg som er skeptisk til den mørke sjokoladen:

– Hvis du synes den er bitter kan du prøve å ta en usaltet nøtt, for eksempel valnøtt, sammen med sjokoladebiten. Det er en utrolig god kombinasjon som gjør at den mørke sjokoladen smaker mindre bittert. Gi det noen forsøk og jeg kan nesten love deg at du blir glad i den mørke sjokoladen også! Så kan du fortsette å nyte den gode sjokoladesmaken med god samvittighet og få både mineraler, antioksidanter og andre sunne stoffer "på kjøpet".

Les også: Slik kutter du ut sjokolade

Savner du likevel den gode sjokoladesmaken kan du også prøve deg på noen av sjokoladerettene under, og kose deg med litt bedre samvittighet! Trykk på titlene for å komme til oppskriftene. 


Sjokoladeis (209 kcal per porsjon):

superis3
 


Kanskje Norges sunneste sjokoladekake (232 kcal for kakestykke 1/16):

Go_Green_sjokoladekake_6
 


Sunn snickersmuffins (140 kcal per stykk): 

snickersmuffins3_jpeg
 


Skumbollekake med sjokoladeglasur (80 kcal for kakestykke 1/12):

IMG_7124
 


Sjokolademousse av blomkål (100 kcal per porsjon):

IMG_1080
 

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.