SiljeBjørnstad
 

UTETRENING: Silje Bjørnstad mener det er flere fordeler med utetrening. 

Slik bruker du naturen som treningsstudio

– uten at du tenker over det!

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Flere fordeler
Vi går mot lysere tider og for mange bidrar dette til å gjøre det litt enklere å komme over den berømte dørstokkmila, og ut i frisk luft. Du trenger nemlig ikke å tilbringe flere timer på et treningssenter for å kjenne at du har brukt kroppen. Å være ute i naturen gjør godt for både kropp og sinn, og uteaktiviteter kan faktisk ha en stor treningsverdi i seg selv. I tillegg slipper du å forholde deg til bestemte åpningstider eller overfylte treningssentre, og ikke minst så er det jo helt gratis! Samtidig er det å være aktiv utendørs en flott måte å utforske naturen på.

SiljePushup1
 

PUSH-UP: Begynn push-upen i denne posisjonen. Husk å holde hele kroppen rett, og vær rak i ryggen.

Sosialt og moro!
Selv om du kanskje ikke tenker over det så vil både skiturer med familien eller en dag i akebakken gi god mosjon. Det kan fort bli mange turer oppover akebakken med kjelken på slep. Både løping og gåing i motbakker kan få det til å brenne godt i både rumpe og lår. Tar du noen runder på skøyter trener du både balanse og koordinasjon. Samtidig vil skøyteaktivitet bidra til å styrke bein- og kjernemuskulatur. Er dere flere på isen kan dere spille ishockey eller konkurrere om å gå en viss distanse på best tid. Før du vet ordet av det har du fått en fin treningsøkt på isen.

SiljePushup2
 

PUSH-UP: Senk deg deretter ned til denne posisjonen, før du presser deg selv opp til startposisjon. Gjenta flere ganger.

Lek deg i form
Balanse og koordinasjon får du også trent når du fyker nedover slalåmbakken, enten du velger å kjøre snowboard eller stå på slalåm. Er du nybegynner så kan det være smart å melde seg på et kurs eller leie en instruktør til å hjelpe deg i begynnelsen. Har du bedre teknikk vil du få både bedre treningseffekt og større glede av å være i bakken. Ønsker du å trene en mer spesifikk styrkeøkt kan du bruke snøkanter og snøhauger til å utfordre deg selv. Styrkeøvelser og spensttrening i snø blir ekstra tungt! Prøv for eksempel hoppende utfall, høye kneløft og burpees. Bruk benker og stativer til å trene kroppsvektøvelser som bulgarsk splittknebøy, armhevinger og step-ups. Flere steder i landet er det også satt opp utendørs treningsparker som er åpnet for alle døgnet rundt. Tenk på treningsparkene som voksne lekestativ og bruk kreativiteten til å leke deg i bedre form!

SiljeKneløft
 

KNELØFT: Denne øvelsen og andre spenstøvelser er ekstra gunstig i snøen, fordi det gir ekstra motstand. 

Bruk kroppen
Er du mer gira på en kondisjon- og utholdenhetsøkt så vil korte spurteøkter i snøen garantert få opp pulsen. Ønsker du å ta en langtur vil det å løpe på snø være en ekstra utfordring i seg selv med tanke på underlaget, både for koordinasjon og balanse. Har du en bakke i nærheten av der du bor så bruk denne til å kjøre noen korte drag med motbakke-intervaller. Du kan også lage din egen «boot camp» med ulike stasjoner og øvelser for å virkelig få opp blodpumpa. En slik type sirkeløkt kan være et ypperlig alternativ når du og familien er på hytta, men skiføret ikke er optimalt. Og selv om det å måke snø kanskje ikke er den morsomste uteaktiviteten å gjøre på vinterstid, kan du trøste deg med at også dette kan ses på som en treningsøkt. Mange opplever å bli skikkelig god og varm når man rydder unna snø, men pass på ryggen! Ta heller mange små spadetak enn å risikere at det blir for mye belastning på hvert tak. Bøy knærne, bruk beina og hold ryggen rett. Uansett så vil det å være aktiv utendørs gjøre det ekstra deilig å komme inn i en varm dusj etterpå! 

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.