EKTE MENN: Anders Mostue måtte melde seg på et TV-program for å komme i gang med endringen av livsstilen. 

Anders spiste grillpølser og drakk Cola til frokost

Anders Mostue (28) spiste pølser og drakk cola til frokost. Nå er han en ny mann etter å ha vært med på innspilling av programmet «Ekte menn», som har premiere på TV 3 torsdag 9. mars.

ANDERS MOSTUE

 

Alder: 28

Bosted: Eidsvoll

Sivilstatus: Samboer og to barn

Yrke: Lastebilsjåfør

Startvekt: 95 kg

Nåvekt: 83 kg

I «Ekte menn» følger vi fem typiske mannfolk som har et bedrøvelig kosthold og som ikke holder seg aktive. De skal gjennom en livsstilsendring og jobbe seg mot det ultimate målet: triatlon i Sør-Afrika.

Anders Mostue er en av karene som er med i serien. Før innspillingen startet trente han så å si aldri, og spiste akkurat det han ville, når han ville og hvor mye han ville.

– Som regel endte det med at jeg omtrent trilla av stolen. Jeg spiste heller ikke de sunneste alternativene. Fordi jeg er mye på veien gikk det mye i pølser, hamburgere og cola, forteller Mostue som jobber som lastebilsjåfør.

andersmosue
 

FØR: Slik kunne du gjerne se Anders før. Med usunn mat og drikke, og 12 kilo tyngre. Nå er hverdagen en annen.

Barna først

Det hele startet med at Anders så en annonse på Facebook der de var på utkikk etter menn han mente var akkurat som han selv. Han meldte seg på og fikk heldigvis være med. Motivasjonen bak påmeldingen var nemlig ikke for egen vinning. Anders så seg nødt til å gjøre en forandring for å kunne være mer tilstede for barna.

– Jeg har to barn på tre og seks år. Når de vil leke er det kjedelig at jeg ikke orker å være med. Det å kunne løpe i hagen og hoppe på trampolinen med de er en stor motivasjon. Å kunne være mer aktiv med barna mine er viktig for meg.

Det å kunne orke mer selv og ha sine egne interesser har også vært en motivasjon for Anders. Han har alltid likt å spille fotball og ville gjerne gjøre mer av det. I tillegg har han vært mye trøtt og sliten, og har orket lite etter han kom hjem fra jobb. Det ville han gjøre noe med.

Ble satt ut

Når Anders meldte seg på programmet hadde han aldri sett for seg utfordringen de skulle få.

– Jeg så for meg at målet skulle være å gå opp en topp, jeg var absolutt ikke forberedt på triatlon. Det er jo galskap, jeg hadde aldri i verden meldt meg på om jeg hadde visst det, forteller han.

Han bestemte seg likevel for å gjøre en innsats, og gjennom programmet fikk han god oppfølging, selv om det også var mye trening på eget initiativ.

Saken fortsetter under bildet

 

ETTER: I dag er Anders en ny mann, med både energi og overskudd til å trene og leke med barna.

Fra junkfood til frukt

Fra å ha mange uvaner når det gjelder både kosthold og trening har Anders nå endret en hel del. Fra å spise pølser til frokost og drikke opptil 3 liter cola om dagen, er han nå bevisst på både hva han putter i seg og mengden han putter i seg. Til frokost spiser han nå brød og frukt, og colaen er byttet ut med vann eller Farris. Til middag er Anders påpasselig på å legge mindre porsjoner på tallerken og å kun forsyne seg én gang.

Treningsmessig har Anders hatt en stor forbedring. Han spiller fotball og innebandy, og han både sykler og løper i terrenget. Han er glad for at han har fått til disse endringene.

– Jeg fant ut at hvis jeg skulle gjennomføre dette, så måtte jeg bare skjerpe meg. Jeg måtte prioritere trening over Play Station og andre unødvendige ting. Jeg er mye mer pigg og våken nå. Jeg er også mer aktiv hjemme og hjelper samboeren min litt mer. Også orker jeg å være med på ting jeg syns er morsomt, som for eksempel fotballen.

5 kjappe med Anders:

 

Hva liker du best å spise? En god biff

Hva koser du deg helst med? Øl og ostepop

Hva blir du motivert av? Barna mine

Hva liker du best å trene? Sykle i terrenget

Hvordan skal du beholde vekten? Ved å fortsette akkurat som nå

Sett deg et mål

Anders sine beste tips for alle som ønsker å gjøre en forandring er å først og fremst bestemme seg for at du vil gjøre det. Hvis du ikke klarer det på egenhånd oppfordrer han til å ta kontakt med profesjonell hjelp, for eksempel en personlig trener. I tillegg mener han det er viktig å være bevisst på at man skal spise mindre og oftere. Han oppfordrer også til å finne en treningspartner:

– Motiver samboeren din, kameraten din, søsteren eller broren din. Det er mye lettere når man er to. Sett deg et mål som kanskje virker litt uoverkommelig, men som likevel er realistisk. Det er viktig å ha et mål å jobbe mot, forteller han.

Livsstil, ikke diett

Drømmen videre er at hele familien kan være aktive sammen. Han håper det blir noen sykkelturer med piknik en lørdag eller søndag sammen med hele familien. Ellers har Anders nå satt seg et nytt mål, nemlig å melde seg på enda et triatlon.

– Jeg hadde lyst til å gjøre en forandring, det er derfor jeg meldte meg på. Men trenerne, gruppa og programmet ga meg det sparket jeg trengte for å komme i gang. Nå skal jeg fortsette som jeg har gjort. Jeg trener og spiser bedre og det føles bra. Dette handler ikke om en slankediett, men en livsstilsendring. Nå har jeg endret livet, så nå skal jeg fortsette sånn!