108833690
 

FORBILDE: Ta smarte matvalg foran barna! Foto: Scanpix/Shutterstock

6 grep du kan ta for å bli et godt forbilde

Et sunt forhold til kropp og vekt grunnlegges i barndommen. Derfor er det viktig å være et godt forbilde for barna dine. 

1. Vær stolt av deg selv

Barn ser på foreldrene som forbilder, og det vi gjør og sier påvirker dem. Forskning viser at måten voksne snakker om kropp påvirker barns kroppssyn og spiseadferd. Du er ditt barns viktigste forbilde. Du bør derfor være bevisst på hvordan du snakker om deg selv. Kommentarer om kroppen, vekten og forhold til mat kan påvirke barna. Vis fram og vær stolt av hva som er bra med deg selv og dine vaner. Dersom den positive følelsen eller helseadferden kan ”smitte” over på barna, så er ingenting bedre enn det!

ta3edbb2
 

Vektklubb-ekspert klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: Frode Hansen/VG

2. Ha et avslappet forhold til mat

En viktig oppgave voksne har er å legge til rette for at barna skal få et avslappet forhold til mat. Unngå derfor å snakke om at man egentlig ikke burde spise ulike typer mat eller vise skam over å spise noe. Ikke spis godteri eller snacks delvis i smug. De gangene du spiser godteri eller snacks, vis at du nyter disse matvarene og at det er helt greit. Utfordringen er at hyppigheten og mengden som spises skal være passe. Det er bedre å spise en is som nytes sammen med barna, enn å si at ”jeg egentlig ikke har godt av det, men jeg tar en likevel”. Forsøk å være avslappet med matvarer og ikke vis skam over å spise. Det er en unødvendig påvirkning på barn. For å være et godt forbilde, så bør voksne ha et avslappet forhold også til godteri og snacks. Gi gjerne barna tydelige, forståelige grenser rundt godteri og snacks, men unngå påvirkning som fører til et anstrengt og negativt forhold til matvarer.


3. Pakk bort godteri, kjeks, brus og andre fristelser

Blir det for mye godteri og snop i familien, så bør det tas noen grep. Du som forelder skal være den som finner en løsning på dette. Jo yngre barna, er jo mindre bør de forholde seg til om de bør, eller ikke bør, spise godteri og snacks. Når lørdagen er ferdig, pakk bort godteri, kjeks, brus og andre fristelser. Ute av syne, ute av sinn. For et barn kan det å se godteri og snacks uten å få lov å spise, oppleves vanskelig. Det blir også unødvendig mas om å få. Dette kan også gjelde for barn som vet hvor kjeksen eller isen er. Kanskje det er enklere å fjerne disse fristelsene, slik at barna slipper å tenke på disse matvarene som et alternativ?

Artikkelen fortsetter under bildet.

sx50713c
 

SNACKS: Tilgjengelig og oppskåret frukt og grønt er smart snacks for store og små. Foto: Linn Cathrin Olsen/VG


4. Du bestemmer hva som serveres, barna bestemmer hvor mye som skal spises

La maten som er tilgjengelig være næringsrik, slik at barn kan velge selv uten å være redde for å velge ”feil”. Styrk barnets mestringsfølelse og egenbestemmelse. Sørg for at den maten som er tilgjengelig er ok for barna å velge. Legg til rette for selvstendig tenking, men ikke kritiser valgene. Det å ha frukt, grønnsaker og nøtter stående fremme kan være en fin måte å øke inntaket av disse næringsrike og helsefremmende matvarene på. Setter du frem for eksempel staver med gulrøtter, cherrytomater eller sukkererter før middag, så kan det være fristende for både store og små, og bidra både med økt grønnsaksinntak og gode vaner. Du bestemmer hva som serveres, og barna bestemmer hvor mye som skal spises av det.

Meld deg på Vektklubbs påskekonkurranse.


5. Vær grådig i grønnsakskjelen

Barn legger merke til om du lever slik du lærer. Det er derfor viktig at det er en sammenheng mellom det du sier og det du gjør. En utfordring for mange er å spise nok frukt og grønnsaker. Siden utallige studier viser at et høyt inntak av frukt og grønnsaker beskytter mot sykdommer, så vil det være helsegevinst i å etablere gode frukt- og grønnsaksvaner tidlig. Foreldre bør derfor gå foran som gode eksempler på at et høyt frukt- og grønnsaksinntak er mulig. Spis en stor porsjon grønnsaker til middag. Ta gjerne grønnsaksrestene fra barnas tallerken om de ikke spiser opp. Hva med å ha med fristende bær på tur? Eller å sette deg ned i sofaen ved siden av barna med et eple eller en gulrot? Denne adferden kan både friste barna der og da, samt gjøre det å spise frukt, bær og grønnsaker vanlig.

Artikkelen fortsetter under bildet.

414686653
 

FARGERIKT: Vis barna at grønnsaker er godt, og ikke bare noe de MÅ spise. Foto: Shutterstock/Scanpix


6. Styrk barnets mestringsfølelse på valg av mat

Lær barna å lage noen enkle, men sunne retter. Får barnet mestringsfølelse på å lage seg mat selv, kan dette føre til et selvstendig og sunt kosthold. Det å la barna få lov til å smøre seg en brødskive eller ta havregryn med melk selv, kan gi et mer selvstendig barn som føler mestring over å spise riktig. Er den maten de har tilgang på sunn, så vil kostholdet automatisk være bra. For små barn kan det for eksempel være tilgang på oppskåret frukt. Etter hvert kan de lære å lage en omelett eller hjemmelagde fiskepinner. Hva med å eksperimentere med ulike smoothier? Smaker smoothien bedre om barnet har puttet ingrediensene oppi selv? Kanskje de spiser litt ekstra godt om de har vært med på å kjøpe inn og tilberede middagen? Eller hva med at barna får lage matpakken sin selv?


7. Vær en god rollemodell

Mer av

- vær stolt av deg selv

- vis hvor bra kroppen din fungerer

- nyt maten

- legg til rette for gode matvarevalg

Unngå å

- snakke negativt om egen kropp

- snakke om kroppsvekt

- snakke om slanking

- bruke ”ja- og nei-matvarer”

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play