DSC_1222
 

Vektklubbs kliniske ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist stiller seg noe kritisk til innholdet i de nye, trendy proteinpuddingene. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Matspaneren:

Propud proteinpuddinger fra Njie.

Disse proteinpuddingene, som mange allerede har kjøpt i Sverige eller bestilt på Internett, har nå kommet til norske dagligvarebutikker. Jeg vet at de allerede har mange tilhengere, men er de egentlig så sunne?

Innhold:

Propud puddinger består av laktoseredusert melk, melkeproteiner, stabilisatorer,

 

Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist tester proteinpudding fra Nije FOTO: PETTER EMIL WIKØREN

søtningsmidler (acesulfam K og aspartam) og aromaer. Selv om puddingen ikke er tilsatt sukker så er den ikke karbohydratfri da den inneholder enkle sukkerarter fra melken.

Propud finnes i tre smaker: sjokolade, karamell og vanilje. I andre land er smaksutvalget noe større, så hvis puddingene blir populære i Norge kan det tenkes at det kommer flere smaksvarianter etter hvert.

Hvordan smaker det?

Jeg vet at Propud har en del tilhengere, kanskje særlig blant folk som trener en del og er opptatt av proteininnhold i mat, men jeg må innrømme at det ikke akkurat kjærlighet ved første skje for min del. Puddingen har en kremete og god konsistens, men den har også den litt metalliske ettersmaken som jeg ofte synes aspartam og acesulfam K gir. Sjokoladevarianten hadde en fremtredende kakaosmak, og siden jeg liker kakao så synes jeg for så vidt den var ganske god. Karamellvarianten smakte forferdelig, den klarte jeg ikke å spise opp, mens vaniljepuddingen minnet om tykk vaniljesaus og ga meg kanskje den beste dessertfølelsen av de tre variantene. Siden vi alle har ulike smakspreferanser må du nesten smake selv for å gjøre deg opp en mening.

DSC_1220
 

Propud selger tre forskjellige  varianter av proteinpuddingen: Vanilje, sjokolade og karamell. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Les matspaneren: Er vegetarburger sunnere enn vanlig burger?

Hvor sunt er det?

Propud proteinpudding er beregnet for å være en dessert eller et lite mellommåltid. Puddingene gir mye proteiner på relativt få kalorier og det er nok grunnen til at de har fått sine tilhengere, for å si at puddingene er veldig sunne synes jeg blir litt feil. Melk er i og for seg greit det, men alle tilsetningene i form av stabilisatorer, konserveringsmidler, søtningsmidler og aromaer gjør at puddingene er langt fra det jeg vil kalle ren, hel og spesielt sunn mat. Og behøver vi egentlig proppe i oss så mye «ekstra» proteiner? Hvis vi spiser variert «vanlig» mat til flere måltider om dagen får vi i oss mer enn nok proteiner, både til å dekke basale behov og eventuelt økte behov grunnet vekst eller mye trening. Det finnes dessuten både sunnere og mer smakfulle måter å dekke proteinbehovet på enn å kjøpe proteinrike spesialprodukter. Jeg må innrømme jeg er tilhenger av «hel» mat med litt kortere ingredienslister enn det disse proteinpuddingene har.

Les også: Lunsjen som holder deg mett lenge.

DSC_1224
 

Hvilken er din favoritt? Denne med karamell falt ikke helt i smak hos vår ernæringsfysiolog. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Jeg mener ikke å si at puddingene er direkte usunne, de er bare ikke spesielt sunne heller, hvis vi definerer «sunn mat» som næringsrik mat som tilfører kroppen mange nyttige stoffer den har bruk for, slik som for eksempel vitaminer, mineraler, antioksidanter, fytokjemikalier og kostfiber.

Hvis målet er å få i seg mest mulig proteiner på et så lite måltid som mulig, så greit nok, men personlig vil jeg nok heller da velge andre proteinrike mellommåltider slik som for eksempel naturell gresk yoghurt toppet med bær og litt nøtter, for det synes jeg smaker bedre og det gir meg dessuten et bredere spekter av næringsstoffer.

Sniktitt i kjøleskapet: Slik spiser slankeekspertene!

Pris: Jeg fant de på tilbud til 20 kroner begeret (200 gram), men de koster vanligvis cirka 30 kroner.

Næringsinnhold per 100 gram og per porsjon (beger 200 gram):
Propud sjokolade: 72 kcal, 1,5 gram fett hvorav 1,1, gram mettet fett, 4,6 gram karbohydrat, 10 gram protein og 0,28 gram salt. Et beger gir 144 kcal og 20 gram protein.

Sammenlignet med lignende produkter, per 100 gram:
*Synnøve gresk yoghurt naturell: 71 kcal, 2 gram fett hvorav 1,5 gram mettet fett, 4,9 gram karbohydrat og 8,3 gram protein. En porsjon på 200 gram gir 142 kcal og 16,6 gram protein.
*Skyr jordbær og lime (tilsatt søtstoff): 58 kcal, 0,2 gram fett, 4 gram karbohydrat og 10 gram protein. Et beger på 160 gram gir 93 kcal og 16 gram protein.
*Skyr kokos (tilsatt 4 prosent sukker): 77 kcal, 0,5 gram fett, 8 gram karbohydrat og 10 gram protein. Et beger på 175 gram gir 135 kcal og 17,5 gram protein.
*Tine yoghurt fyldig vanilje (tilsatt 5 prosent sukker): 83 kcal, 1,8 gram fett hvorav 1,2 gram mettet fett, 8 gram karbohydrat og 8,7 gram protein.
*Kesam mager naturell: 74 kcal, 1 gram fett, 4,3 gram karbohydrat og 12 gram proteiner.
*Tine Kvarg sitron (tilsatt søtstoff): 69 kcal, 0,9 gram fett, 4,3 gram karbohydrat og 11 gram protein. Et beger på 160 gram gir 110 kcal og 17,6 gram protein.

Følg @matspaneren på instagram!

Send mail til redaksjonen dersom du har forslag til matvarer som matspaneren bør sette under lupen.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!