mat2
 

Velg de sunne alternativene på matbordet, og hold deg unna alkohol og sukker, så slipper du å skli helt ut i mai måned. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Slik tar du sunne valg i selskap

Mai er en måned fullspekket med fridager, fest og god mat, og det blir vanskelig å holde på de gode rutinene. Her er de beste tipsene for å unngå å falle for fristelsene.

Fridager byr på mer uforutsigbarhet, mindre rutiner og flere selskaper. Fristelsene i mai kommer på løpende bånd, og mange kan føle at de har tatt to skritt tilbake når mai-

ta3edbb2
 

Vektklubb-ekspert klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: FRODE HANSEN, VG

måned er ferdig. Derfor gjelder det å planlegge og legge til rette for at disse dagene ikke skal ødelegge for mye for målet ditt.

Hold på noen gode rutiner

Klarer du å holde på de faste måltidene kan dette være redningen. Når vi har det hektisk kan dette gå utover måltidsrytmen som igjen påvirker appetitten. Går vi for eksempel sulten til et selskap med mat, drikke og kaker, er det vanskelig å begrense inntaket. Møt heller opp etter å ha inntatt normale mengder mat tidligere på dagen. Glem det å «spare kalorier» tidligere på dagen fordi det er selskap på kvelden. Spis regelmessig og fornuftig gjennom dagen og spis med måte i selskapet.

Sunt koldtbord: Disk opp med frisk og sunn mat på bordet.

Ha med nødproviant

Når det er mye som skjer gjennom dagen, kan måltider utebli eller forskyves. Da er det lurt å ha en snack i bakhånd. Går spisingen ikke helt etter planen, sørg for å ha tilgang på et lite og næringsrikt måltid. Nøtter er perfekt for en slik situasjon. De er både næringsrike, tar liten plass og er enkle å ta med. Andre matvarer er fornuftige mellommåltider som banan, tørket frukt, brødskive med peanøttsmør eller smoothie. Legg inn et mellommåltid dersom du ser det blir for lenge til neste måltid.

 

Ha alltid en neve nøtter med deg i vesken eller i en pose i jakkelommen. De er enkle å ta med seg hvor som helst. Foto: Nils Bjåland/VG.

Stopp å spise når du er mett!

Når vi er sultne er det fort gjort å ta til seg for mye mat. Legg gjerne opp til å forsyne deg to runder, hvor den første tallerkenen ikke trenger å være overlesset. Nyt maten, spis sakte og kjenn på metthetsfølelsen før du tar til deg neste porsjon. Velg gjerne mest av grønnsaker, frukt og bær. Målet er at den andre porsjonen skal være tilpasset den mengde mat du faktisk trenger. 

Sunnere maikaker: Festkakene du kan unne deg. 

Tips i perioder med mye selskaper:

 

1. Spis regelmessig

2. Fråts i grønnsaker, frukt og bær

3. Stopp å spise når du er mett

4. Begrens alkoholinntaket

5. Vær fysisk aktiv

Det er helt klart bra og lov å kose seg! Klarer du å droppe det ekstra inntaket av mat og drikke etter at du er mett, så er det heller ingenting i veien for å nyte annerledes mat i denne måneden. Det kan være så enkelt som å halvere inntaket av kake. Dersom du tidligere spiste to store kakestykker, så reduserer du på energiinntaket ved å kutte ned til ett kakestykke. Følger du metthetsfølelsen og unngår å spise for mye, så trenger ikke alle fristelsene i mai å bety et høyere energiinntak enn det du vanligvis har.

Beveg deg!

Fortsett med fysisk aktivitet. Til tross for at det kan føles hektisk, bør ikke treningstiden nedprioriteres. Trening er dessuten bra for den mentale helsen, noe som kan være viktig å prioritere i en hektisk tid. Får du lagt inn en gåtur eller noen styrkeøvelser i løpet av dagen, så er det veldig bra for kroppen. Resulterer selskapene i mai i at du ligger i energioverskudd, så er det en kjempefordel å trene styrketrening samtidig. Perioder med positiv energibalanse er nemlig en gunstig periode for muskelvekst. Sørg for at muskelvev utgjør størst mulig andel av det du legger på deg ved å trene styrke parallelt.

Alkohol

Alle alkoholholdige drikker inneholder energi. For de som ofte takker ja til vin eller øl, så kan dette utgjøre en større andel av energiinntaket i perioder med mer fridager og fester. Alkohol kan også påvirke dømmekraften som kan føre til økt matinntak i forhold til det som er planlagt. Tenk gjerne gjennom om det er noen av dagene som du kan unngå å drikke eller om det er noen av enhetene som kan kuttes ut. Finn et nivå som passer for deg.

Visste du at….

Jordbær har lav energitetthet og er rik på vitamin C. Spiser du 100 gram jordbær får du dekket omtrent 90% av det anbefalte inntaket av vitamin C per dag og energiinntaket utgjør kun 34 kcal.

Prøv dette…

Spis jordbærene som de er eller som pynt på kjøleskapsgrøt eller havregryn og melk. Det er også godt sammen med banan som pålegg på brødskiven.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play