TA TRENINGSØKTEN UTENDØRS: Treningsekspert i Vektklubb, Roger Holmedal, oppfordrer deg til å løpe i trapper. Foto: JAN PETTER LYNAU, VG

Treningsprogram:

Stram opp rumpa med trappeløp

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

Løping i trapper er en av de beste kondisjonsøktene du kan ha. Du får opp pulsen, du får bedre utholdenhet og du styrker lår - og setemuskulatur. Finnes det en hoppbakke i nærheten av der du bor er det bare å starte å klatre. Bor du i Oslo er trappene i Holmenkollen virkelig noe å bryne seg på.
Å gå opp bratte bakker i ulendt terreng gir samme nytta. Bare vær kreativ - og bruk motbakkene for det de er verdt! 

Camilla tar utfordringen: Skal delta i motbakkeløp.

Pass på at trappene du finner er lange nok slik at du kan løpe/gå i 1-2 minutter. Trappene vil gjøre treningen langt tøffere enn løp på flat mark, men du vil ved jevnlig utførelse merke en rask fremgang, særlig om dette ikke er noe du har hatt på din treningsplan tidligere.

Les også: Øvelsene som er best for forbrenningen.

Start forsiktig om dette er første gang du løper i trapper. Jeg advarer på forhånd om at dette vil svi i lårene og du vil bli tvunget til å gå, men ikke gi deg selv om lårene «brenner». Det er ikke farlig! Tvert imot, det er da du blir sterkere.
Artikkelen fortsetter under bildet.

 

Deltakere i trappeløp høsten 2016, fotografert for en tidligere artikkel i VG. Utsikten fra Holmenkollen er overveldende! Foto: MATTIS SANDBLAD, VG

Motivasjon:

Trenger du motivasjon kan du sikte deg mot et mosjonsløp som en gulrot. Hva med å satse på et motbakkeløp i år? Trenden viser et stadig voksende miljø for trappeløp over hele verden om du virkelig blir bitt av basillen. Liker du treningen skal du først og fremst nyte den gode følelsen av din stadige forbedring i løp og form.

Trappeløp program:

Løp ti runder opp en trapp eller en bratt motbakke. Hvr tur opp skal vare i 1-2 minutter. Pausene er den tiden det tar å gå ned igjen fra toppen av trappene eller øverst i bakken.

Finn en motbakke eller trapper som tillater deg å jogge/gå raskt kontinuerlig i 1-2 minutter.

Slik får du en aktiv ferie: Treningsekspertenes beste tips.

 

Treningsekspert i Vektklubb, Roger Holmedal, viser hoppeøvelse i trapp. Foto: JAN PETTER LYNAU, VG

De første 2 rundene skal føles lette, og du blir kjent med hvordan det føles å løpe i trapper. Hold litt igjen i starten, for melkesyra kommer før du aner! Husk at målet ditt er å fullføre 10 hele runder.
De neste rundene øker du tempoet og innstiller deg slik at du vet at du klarer å hente deg inn igjen. Bruk tiden fra toppen av trappene og ned til å hente deg inn.
De siste rundene blir tøffe, men det er nå du blir sterk. Motiver deg selv på vei ned fra toppen, pust dypt og rolig. Ikke la pulsen falle helt ned før du starter løpene fra bunnen av trappa, men fullfør de ti rundene som best du kan. Når du er ferdig vil det svi i lårene, og du kan klappe deg selv på skuldra for en kjapp, effektiv og utrolig bra økt!

Trapp opp formen: Komplett trappetreningsprogram.

Visste du at ...

Du forbrenner betraktelig bedre ved trening i trapper! En kvinne på 60 kg vil forbrenne ca 20 kcal ved å spasere i 10 minutter, men om hun i stedet løper i trapper vil forbruket av kalorier øke syv ganger så mye, opp til hele 140 kcal.

Prøv dette ...

Styrk rumpe og lår ved å kjøre en runde med spensthopp i trappene før løperunden. Dette vil kunne øke din styrke og hurtighet. 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Storeeller i Google Play

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

718,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

548,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

438,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.