Litt mat klynge
 

TRE SMAKER: Nyheten «Litt mat» fra Fjordland tilbyr tre forskjellige vegetarsalater. Foto: Eli Anne Blomkvist Myrvoll.

Matspaneren: Er nyheten «Litt mat» et sunnere mellommåltid?

Fjordland har kommet med vegetariske salater for folk i farta. Matspaneren testet de tre ulike variantene.

 

TESTER VEGETARSALATER: Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist tester nyheten «Litt mat» fra Fjordland. Følg @matspaneren på Instagram. FOTO: PETTER EMIL WIKØREN

Alle kjenner til problemstillingen: Du er supersulten, og må haste videre til et møte eller venter på et tog som er forsinket. Da er det lett å ty til usunne alternativer som pølser på kiosken eller halvsunne, men søte alternativer som skyr eller yoghurt med musli. Fjordland har nå kommet med en annen type raske, små måltider i form av tre ulike kalde, spiseklare og vegetariske salater.

Innhold:

«Litt mat» er spiseklare salater i et lite plastbeger hvor både gaffel og dressing medfølger. Salatene består av 32 prosent korn (byggryn og bulgur), pasta eller ris blandet med ulike grillede grønnsaker og krydderier. To av salatene inneholder også belgfrukter i form av edamamebønner og linser.

Tips: Slik øker du forbrenningen

Smak:

Dette synes jeg var smakfulle nyheter. Når jeg er sulten så har jeg oftere lyst på salt mat enn søt mat, så slike salatblandinger som dette passer min gane godt. Alle salatene har god tyggemotstand og de er godt krydret med mye smak. Jeg synes nesten det er vanskelig å velge en favoritt blant disse tre og jeg kommer nok til å prøve de flere ganger.

Litt mat stablet
 

SUNNERE: Endelig et godt alternativ til mellommåltidet i farta. Foto: Eli Anne Blomkvist Myrvoll.

Selv om salatene er ganske små så synes jeg de metter godt til å være et mellommåltid. Dressingene smaker ok, men jeg synes faktisk de er ganske overflødige da salatene oppleves som saftige og smakfulle nok i seg selv. Hvis du er litt lei av å spise skyr, yoghurt eller knekkebrød som mellommåltid så kan jeg absolutt anbefale disse salatene.

4 sunne oppskrifter med chiafrø

Hvor sunt er det?

Kalorimessig ligger de tre rettene mellom 220 og 280 kcal. Dette vil for mange tilsvare mellom 10 og 15 prosent av det totale energibehovet i løpet av en dag, og kan passe som et mellommåltid. For de med lavt energibehov kan disse salatene også fungere som en lett lunsj med for eksempel en frukt eller en yoghurt til dessert. 

Thai 2
 

GOD SMAK: Varianten Thai fra «Litt mat» falt i smak hos Vektklubbs matspaner. Foto: Eli Anne Blomkvist Myrvoll.

Salatenes sammensetning er ikke så verst, med lite mettede fettsyrer og et akseptabelt saltinnhold. Hvis jeg skal plukke på noe så kunne jeg nok ideelt sett tenkt meg en litt lavere andel pasta og ris på bekostning av litt mer belgfrukter og grønnsaker.

Treningsprogram: Tren opp rumpa med trappeløp

Alle salatene er vegetariske, men Italia og Orient inneholder melk og egner seg derfor ikke for veganere. Orient har imidlertid melk kun i hummusen, så hvis den droppes er selve salaten vegansk. Men kjære Fjordland; hvorfor har dere puttet matyoghurt i hummusen? Hummus lages tradisjonelt uten melkeprodukter, så denne retten kunne vært et rent plantebasert produkt, noe stadig flere etterspør, dersom dere byttet ut matyoghurten i hummusen med tahini (sesampasta).

Orient
 

BULGUR: Varianten «Orient» ser slik ut. Foto: Eli Anne Blomkvist Myrvoll.

Alt i alt er «Litt mat» både gode og relativt sunne nyheter på ferdigmatfronten. Jeg ser ikke bort fra at jeg kommer til å plukke med meg en av disse neste gang jeg har glemt nista eller trenger et lite påfyll i løpet av dagen.

Pris:

Mellom 25 og 27 kroner for et beger á 170 gram. Til sammenligning koster et beger skyr med musli mellom 20 og 25 kroner, mens ulike varianter av yoghurt med musli koster fra 15 til 25 kroner avhengig av type.

Næringsinnhold per 100 gram og per porsjon med dressing:

*Thai: 130 kcal, 5,9 gram fett hvorav mettet fett 2,3 gram, 15 gram karbohydrat, 1,9 gram kostfiber, 3,7 gram protein og 0,8 gram salt. En porsjon gir 220 kcal.

*Orient: 153 kcal, 5,3 gram fett hvorav 0,9 gram mettet fett, 20 gram karbohydrat, 3,7 gram kostfiber, 4,2 gram protein og 0,7 gram salt. En porsjon gir 260 kcal.

*Italia: 165 kcal, 5,4 gram fett hvorav 1,8 gram mettet fett, 23 gram karbohydrat, 1,6 gram kostfiber, 4,3 gram protein og 0,7 gram fett. En porsjon gir 280 kcal.

Sammenlignet med noen andre spiseklare mellommåltider:

*Go’ morgen yoghurt zero jordbær/lime: 104 kcal, 4,3 gram fett hvorav 2 gram mettet fett, 11 gram karbohydrat, 2,1 gram kostfiber, 4,6 gram protein og 0,1 gram salt. Et beger á 175 gram gir cirka 180 kcal.

*Go’ morgen yoghurt jordbær: 126 kcal, 2,9 gram fett hvorav 1,7 gram mettet fett, 20 gram karbohydrat, 4,4 gram kostfiber og 0,1 gram salt. Et beger gir cirka 220 kcal.

*TINE 14 havregrøt: 149 kcal, 7,5 gram fett hvorav 2,2 gram mettet fett, 14 gram karbohydrat, 3,1 gram kostfiber, 6,2 gram protein og 0,3 gram salt. Et beger á 170 gram gir cirka 250 kcal.

*Skyr skogsbær med musli: 101 kcal, 0,5 gram fett hvorav 0,1 gram mettet fett, 13 gram karbohydrat, 2,2 gram kostfiber, 10 gram protein og 0,1 gram salt. Et beger gir cirka 170 kcal.

*Propud proteinpudding sjokolade: 72 kcal, 1,5 gram fett hvorav 1,1 gram mettet fett, 4,6 gram karbohydrat, 10 gram protein og 0,3 gram salt. Et beger á 200 gram gir cirka 145 kcal.

*Nutrilett måltidserstatter smooth caramel: 357 kcal, 12 gram fett hvorav 5,3 gram mettet fett, 40 gram karbohydrat, 7,3 gram kostfiber, 24 gram protein og 0,86 gram salt. En bar gir cirka 200 kcal.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les flere matspaner-artikler her:

Hoff Liv Laga vegetarburgere

«Bare bra» superris fra Toro

Biola med frukt og grønt

Piano vaniljesaus Zero