312190478
 

SUNNE ALTERNATIVER: Ta med sunne alternativer som frukt og grove wraps til pikniken. Barna elsker frukt som vannmelon og druer! Foto: Shutterstock / Scanpix.

Slankevennlig sommermat til piknikkurven

Unngå å ty til fristende øl og søtsaker når solen varmer. Her er den kalorivennlige og smakfulle maten som er perfekt å ha med på piknik i sommer.

 

TENK SMART I SOMMER: Vektklubbs ernæring og treningsekspert Silje Bjørnstad. Foto: Tiril Guttorm

Det er lettvint å ta med chips, kjeks og grillpølser når du skal i parken eller på stranden. I tillegg kan det bli fristende å slukke tørsten med øl eller sukkerholdig brus når solen varmer. Da er det fort gjort at det blir mange ekstra kalorier, men dessverre lite av gode, mettende næringsstoffer. Sunn og enkel nistemat trenger heldigvis ikke å være så komplisert. Det finnes mange kalorivennlige og smakfulle alternativer å ta med seg i piknikkurven!

Sunt og kjapt – rett fra butikken

Det er en fordel å velge sunn mat som ikke krever mye forberedelse og som tåler noen timer i sommervarmen. Hvis du ikke har hatt tid å planlegge piknik-maten har du mange muligheter på en helt vanlig dagligvarebutikk. Skal du grille finner du flere smarte og sunne foliepakker som er klare til å settes rett på grillen. De fleste butikkene har et godt utvalg av både ulike fiskestykker og marinerte kyllingfileter, grillspyd og grønnsakspakker. 

Grillmaten som vil få deg til å ville bli vegetarianer

Du finner også ferdige salater, oppskåret frukt og snacksgrønnsaker. Dette er både lett og smakfull sommermat, uten at du trenger å bekymre deg for at kaloriinntaket blir unødvendig høyt. Litt nøtter sammen med de fargerike grønnsaker og fruktsalater kan bidra til en bedre og mer langvarig metthetsfølelse. Velg gjerne nøtter i porsjonsposer, så får du bedre kontroll på mengden du får i deg.

piknikliten
 

VELG DET SUNNE: Om du er ute med venner, og noen velger å ha med for eksempel potetgull, er kunsten å holde seg unna dette. Ta med mat selv, og velg de sunne alternativene under pikniken. Det er selvfølgelig lov å kose seg - men alt med måte! Foto: Shutterstock / Scanpix.

Mettende sommermat

Hvis du har litt tid til å forberede piknikmaten hjemme kan du selv dandere dine egne sunne grillpakker. Bruk ulike fiskefileter eller renskåret kjøtt sammen med grønnsaker som du gjør klart i aluminiumsfolie. 

Fullkornswraps og lomper er også praktisk og sunn strandmat. Det samme er sandwicher med grovt brød og proteinrikt pålegg. Pakk gjerne brødmat og wraps inn i aluminiumsfolie, da holder maten seg fersk lengre. Har du ferdigkokt pasta til overs passer dette perfekt til å lage en deilig pastasalat som du tar med deg i en boks.

Matspaneren tester: Sunne ferdigsalater fra Fjordland som mellommåltid.

Slank med egg og muffins

roastbiffwrap
 

SUNNE WRAPS: Ta med deg en wrap med roastbeef og annet godt pålegg i piknikkurven. Oppskriften finner du her. Foto: Matprat.no

Eggeretter er et annet godt alternativ. Dette er sunn og mettende mat som holder seg fint noen timer i piknikkurven. Omelett smaker like godt kaldt som varmt og eggerøre sammen med spekemat eller røkelaks er en sommerklassisker. Noen skiver med spekeskinke eller laks egner seg også godt som pålegg i lomper og wrap. 

Er du glad i å bake, vil smakfulle matmuffins være et smartere alternativ sammenlignet med kaker og kjeks. Bruk grovt mel og gjerne litt frø i deigen for å få litt sunnere muffins som metter godt. Varier fyllet med ulike grønnsaker og urter. Bruk gjerne magert kjøttpålegg og litt ost hvis du ønsker.

Syv kjappe og sunne oppskrifter som ikke smelter i solen

Sunn sommersnacks

Hjemmelagde pannekaker og vafler med havregryn og grovt mel, er noe som både små og store setter pris på, men dropp rømme, fløteis og syltetøy. Bruk heller mager vaniljekesam og bær som topping når du har lyst på noe søtt som samtidig er sunt. Da kan du skeie ut med et dessertmåltid i sommersola uten at kaloribudsjettet sprekker. Oppkuttede grønnsaker og frukt er perfekt som sunn snacks. Hva er vel bedre enn noen saftige vannmelonskiver og en kurv med norske jordbær når solen steker? Husk også alltid å ha med vann i strandbagen eller i piknikkurven. Synes du vanlig vann kan bli litt kjedelig så forsøk å tilsette noen sitronskiver, oppkuttede jordbær eller appelsinbåter. Her kan du variere med de smakene du liker best. 

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play