topp
 

FØR OG ETTER: Nina lot seg sjeldent fotografere da hun var på sitt tyngste. Nå - 4 måneder senere og 20 kilo lettere føler hun seg endelig bra! Foto: Ole Martin Halvorsen.

Nina gikk ned 20 kilo på 4 måneder

Et ubehagelig besøk i svømmehallen tvang Nina til å ta et oppgjør med sin egen frykt – og sin egen livsstil. 

Nina Sandberg (29)

 

Høyde: 173 cm

Før-vekt: 102,7 kg

Nå-vekt: 82,7 kg

– Det var en jævlig opplevelse, minnes Nina Sandberg (29).

Hun var godt utenfor komfortsonen, nærmere bestemt ikledd badedrakt i den lokale svømmehallen. Det var mange år siden sist hun hadde vært på en strand eller i en svømmehall. Hun veide 102,7 kg.

Slik holder Sissel vekta: Ned 50 kilo på ett år

– Det var ikke noe gøy å være meg. Jeg følte meg stor og tung, og jeg følte at folk så på meg, selv om de kanskje ikke gjorde det, sier hun.

Barna til Nina er 3 og 5 år gamle. Nina, som jobber som hjemmesykepleier i Asker, sier hun alltid har vært overvektig, men at det ble verre etter to svangerskap. Livet som småbarnsmor har også vært slitsomt, og det har vært for stort tiltak å begynne å bevege seg etter at barna var i seng.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

PÅ FOTOSHOOT: Nina Sofie Sandberg ønsker fremdeles å gå ned noen kilo til, men føler seg allerede bedre og sprekere enn før. Her er hun stylet opp av Vektklubbs team med Cornelia Brunasso på styling og Sara Schultz på makeup og hår. Foto: Ole Martin Halvorsen. 

– Jeg spiste veldig feil til feil tider, jeg droppet ofte frokosten og var skrubbsulten til lunsj, spiste ikke før middag, og da var det gigaporsjon, for da var jeg kjempesulten igjen. Om kvelden var jeg sliten og ville belønne meg selv, og da ble det gjerne sjokolade eller potetgull, forteller Nina.

Stram opp rumpa: 4 styrkeøvelser som øker forbrenningen

Det var i svømmehallen hun bestemte seg: Slik ville hun ikke ha det lenger. Samme kveld gikk hun til verks. Hun fant ut hvilken BMI hun burde ha, og satte seg som mål å veie et sted mellom 70 og 75 kilo. Det andre hun gjorde var å konfrontere sin egen frykt: Hun meldte seg inn i svømmehallen.

 

SPREKERE HVERDAG: Nina holder seg aktiv med svømming og jogging. Foto: Ole Martin Halvorsen.

– Da får jeg trent både fysisk og psykisk, smiler Nina.

Livsstilsendring

Da hun først kom i gang var det mye enklere enn hun trodde å gå ned i vekt.

– Vektklubb hjalp meg med å komme i gang og holde fokus, sjekke kaloriinnholdet i maten og vite at det jeg spiste var ok. Kiloene har bare rent av. Jeg har ikke vært sulten, og jeg føler ikke jeg går på diett. Alt har gått overraskende bra, sier hun.

Siden februar har hun gått ned 20 kilo, og hun har 10 igjen før hun har nådd målet sitt. Nina understreker at dette er en livsstilsendring. Etter å ha svømt og brukt Vektklubb en stund, så begynte hun med noe annet hun aldri hadde gjort før: Hun begynte å jogge.

– Jeg trodde ikke jeg kunne jogge, men det kunne jeg, sier hun.

Sjokolade og potetgull som kveldskos har blitt byttet ut med svømming og jogging, og Nina nærmer seg målet sitt med stormskritt. 

Ninas beste tips til den som vil ned i vekt

1. Bestem deg
• Du må være bestemt, ellers går det ikke. Du må virkelig VILLE gjennomføre en endring.
2. Gjør noe du liker
• Finn en aktivitet du liker. Det nytter ikke å begynne å jogge hvis du hater å jogge.
3. Tenk over hva du putter i munnen
• Det er veldig vanskelig i starten, for da har kroppen vent seg til sukkeret, og da er man på en måte avhengig av det. Men det går ganske greit når du først har kommet over den terskelen. Da er det ikke så vanskelig lenger. 

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Bak proteinrike rundstykker på 20 minutter

Stram opp rumpa med trappeløp

SOS! Når vekta står bom fast