261293462
 

FÅ KALORIER: Spis vegetarisk for å spare inn på kaloriene i sommer. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Sunne vegetarretter til grillen

Sommeren skal være en tid med god mat, drikke og sene kvelder. Det trenger ikke å bety at vi skal spise usunt eller fråtse.

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Klikk her og bli medlem i dag!

ta3edbb2
 

Vektklubb-ekspert klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: FRODE HANSEN, VG

Når det kommer til grillmat, ender man ofte opp med fete pølser og masse rødt eller bearbeidet kjøtt. Det kan være lurt å styre unna de feteste dressingene og kjøttet, og heller fokusere på fargerik og frisk mat som fisk, grønnsaker og frukt på grillen om du ønsker å tenke på vekta.

Alt du trenger er noen tips til sunne fristelser som både dekker behovet for kos og samtidig gir behagelig metthetsfølelse og masse god næring. For mange kan denne planleggingen og viten om at kroppen får det den trenger, bidra til å få inn noen flere gåturer eller treningsøkter. Fyll på med energi fra næringsrike matvarer, så du kan nyte sommeren som du ønsker!

Sommerens sunneste: Isen under 100 kcal

Grønt på grillen

Det å spise mer grønnsaker er en fordel for alle og spesielt for de som ønsker å redusere vekten. Grønnsaker inneholder helsebringende stoffer og er svært lave på kalorier. Du kan derfor spise et stort volum grønnsaker uten at det blir for mye energi. Grønnsaker det er godt å grille er for eksempel aubergine, sopp, paprika, maiskolber og squash.

Spis ute: Slankevennlig sommermat til piknikkurven

Dersom du ikke liker kjøtterstatningsprodukter som for eksempel soya, så bruk gjerne andre matvarer istedenfor. Grill en hel portobellosopp og bruk den som burger. Ha gjerne chevreost på, så smaker det ekstra godt. Dette er et enkelt og smart alternativ når du griller sammen med andre som skal spise hamburger.

261293462
 

GRØNT PÅ GRILLEN: Pakk grønnsakene du liker i aluminiumsfolie og grill til de er møre. Foto: Shutterstock / Scanpix,

Grønnsakspakke

Det er også godt å kutte opp grønnsaker og ha i folie på grillen. Her er det nesten ubegrenset hvilke grønnsaker og kombinasjoner du kan bruke. Kutt for eksempel opp kål, fennikkel, paprika og hvitløksbiter. Krydder og urter kan fint puttes oppi for å heve smaken.

Treningekspertenes beste tips til en aktiv ferie

Bakt potet er en klassiker som kan spises alene eller som tilbehør avhengig av hva som puttes oppi. Bakt potet kan lages vegansk med olje, krydder, løk, mais og hvitløk. For de som spiser meieriprodukter kan den lages med hvitløkssmør, rømme og ost i tillegg til grønnsaker.

Metthetsfølelse

I tillegg til å spise en stor porsjon med grønnsaker er det godt å kombinere måltidet med matvarer som bidrar med mer protein som bønner, erter og linser. Disse kan brukes i salater eller som dip eller mos. Grønnsaker bidrar lite med fett, så det er rom for å bruke noen gode oljebaserte dressinger som for eksempel chiliolje eller sitron-og sennepsdressing (se oppskrift).

Tenk alternativt

Siden grilling for mange betyr primært kjøtt på grillen, kan det i sommermånedene fort bety at den maksimale anbefalte inntaket av rødt kjøtt overskrides. Det er anbefalt å spise mindre enn 500 gram rødt og bearbeidet kjøtt i uka. Så for de som spiser kjøtt, er det fortsatt fornuftig å lage flere vegetariske retter, slik at kjøttinntaket totalt sett reduseres. 

Les også: Derfor bør du spise vegetarisk

For pescetarianeren:

Det kan for mange være en fordel å spise mindre mengder kjøtt. Det er mange gode alternativer til den tradisjonelle grillmiddagen. Bytt pølse, hamburgere og biff med grillet fisk, sopp, aubergine eller squash.

Lakselompe

618912527
 

LAKSEMIDDAG FRA GRILLEN: Mens de andre spiser grillpølser kan du (om du er pescetarianr) grille en laksefilet og noen sprø asparges på grillen. Legg tilbehøret du ønsker i en lompe og nyt. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Kutt opp rødløk og cherrytomater i en boks
Grill laksefileter
Fyll lompe med laks, løk og tomat
Krydder: salt og pepper
Skvis litt sitron over
Bruk de grønnsakene du måtte ønske i wrappen, slik som fersk spinat eller grillet asparges.

Quinoasalat med granateple

avokado
 

SUNT OG GODT: Smell sammen en enkel, og mettende salat før du drar ut i parken. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Den enkleste formen for quinoasalat er å koke quinoa, kjøle den ned og blande den med avokado og råkostsalat av for eksempel gulrot, hodekål og purre (gjerne en pose med ferdig oppkuttede grønnsaker). Deretter strø over litt granateple. Denne salaten er enkel å lage og smaker godt. Quinoa er rik på fiber, protein og umettet fett og metter også derfor godt. Quinoa er et frø som er naturlig fri for gluten, så dette er også en fin rett å servere personer som ikke tåler gluten. Det er godt med stekt søtpotet, sopp eller ristede mandler i også.

Dressing: olivenolje/rapsolje, sitron, honning og dijonsennep. Ristes i boks slik at dressingen får en kremet konsistens.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Stram opp på 6 uker

Ned i vekt? Derfor er sol bra!

4 rumpeøvelser som øker forbrenningen

Start nå! Fra kun kr 60/mnd.Bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

719,-

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

549,-

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår bestselger!

3 mnd. medlemskap

439,-

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.