terje header
 

SUKSESS: Terje gikk ned 28 kg med Vektklubb. FOTO: Privat/Ole Martin Halvorsen

Terje fikk seg hund og gikk ned 28 kilo

Terje Olsens usunne livsstil gjorde ham trøtt og overvektig. En firbeint venn ble vendepunktet.

Terje Olsen

 

Alder: 48

Høyde: 190 cm

Før-vekt: 123 kg

Nå-vekt: 95 kg

Vektklubb-medlem siden: desember 2016

Når Terje Olsen skal oppsummere grunnen til at vekten i desember viste tallet 123, så høres det enkelt ut:

– Latskap, drittmat og ingen mosjon, smiler han.

Han satt mye stille foran pc-en, og han spiste gjerne tre poser potetgull i uken. Fastlegen hans ga beskjed om at blodsukkeret var altfor høyt, og han lå an til å få diabetes type 2. En kollega foreslo at de skulle melde seg inn i Vektklubb sammen. Terje, som er vernepleier i Trondheim, meldte seg inn, og så begynte han å gå. Langt – og fort, som han sier.

Terje før
 

FØR: Stillesitting og dårlig kosthold satte spor hos Terje. FOTO: Privat.

– Jeg fulgte malen, telte kalorier, jeg veide mat og førte slavisk inn i dagboken. Jeg har prøvd lavkarbo et par ganger og gått ned noen kilo, men så har jeg gått rett opp igjen. Det går ikke an å spise egg og bacon hele tiden, det er ikke sunt heller. Men på Vektklubb spiser man jo vanlig mat, sier han.

Raste ned

De første 10–12 kiloene gikk overraskende fort, forteller Terje. Han fortsatte å gå langt og fort, halvannen mil om dagen. Med seg på tur hadde han labradoren Willy som han hadde skaffet seg tidligere på høsten for å komme seg mer ut.

– Jeg måtte la ham vokse opp litt før han kunne være med på de lengste turene. Til å begynne med så var han med på en runde, og så gikk jeg en ekstra runde selv. Nå er han med på alt. Han er blitt godt trimmet, sier Terje.

Les også: Nina gikk ned 20 kilo på 4 måneder

Terje og Willy
 

TURKOMPISER: Willy og Terje går lange turer hver dag. FOTO: Privat

Vekten gikk fort nedover til 100, men så gikk det plutselig tregere. Da meldte Terje seg inn i treningsstudio og begynte å trene med vekter. Med to styrkeøkter i uken greide han å få vekten ned til 95 kg, og det er han veldig fornøyd med.

– Målet nå er å holde vekten, jeg skal ikke ned noe mer. Jeg fortsetter med det jeg gjør nå, turgåing og trening. Dette er jo ikke en slankekur, det er en livsstilsendring, sier han.

Porsjonskontroll

I helgene er Terje og hunden ute på tur i skog og mark, og i tillegg er han mye strengere enn før på hva han spiser.

 

NÅ: Terje er veldig fornøyd med å ha gått ned til 95 kilo. FOTO: Ole Martin Halvorsen

Terjes 3 beste tips

 

1. Følg dagboka slavisk.

2. Kom deg ut og få mosjon. Gå gjerne tur, men ha litt tempo.

3. Begrens brødmengden, men spis ellers vanlig mat.

– Det har overrasket meg at jeg aldri, ikke en dag, har gått sulten. Og det er litt viktig å huske at man ikke må sulte for å gå ned i vekt. Man trenger ikke spise en hel boks med fiskeboller, man kan spise syv-åtte, og det er bra det og. Jeg har også kuttet ut mye brød og gått over til knekkebrød. Nå spiser jeg tre brødskiver til lunsj istedenfor tre til frokost, tre til lunsj og fire til kvelds.

Les også: Sunne vegetarretter til grillen

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play