diagonale1
 

STRAM OPP: Det er viktig med en sterk kjerne som et fundament i kroppen din. Foto: Marthe O. Reienes / VG.

3 øvelser for en slank midje

Sliter du med vond korsrygg og dvask mage? Styrk kjernen med disse tre øvelsene!

Mange av oss jobber på kontor, og det blir lange dager med timer foran skjermen, før det bærer hjem og rett på sofaen. Mennesker er ikke skapt for å sitte på rumpa hele dagen, og dette kan føre til vond rygg, stiv nakke og dårlig holdning.

4 styrkeøvelser som øker forbrenningen

Det er viktig å fokusere på å stramme kjernen uansett hvilke styrkeøvelser man utfører. Og det er spesielt viktig å trene selve kjernemuskulaturen. Dette for å komme seg gjennom de vanligste dagligdagse gjøremålene som å bære handleposer hjem fra butikken, eller løfte små og større barn ut og inn av bil for eksempel. 

Med en sterk kjerne vil ting kanskje føles lettere i hverdagen. 

Rumpehev

10 x 3

rumpeloft
 
Legg deg på ryggen med korsryggen godt plantet i underlaget. Legg hendene dine ned langs siden, og strekk beina opp mot taket. Stram kjernen godt og løft rumpa opp fra bakken rolig og kontrollert før du senker den igjen. Gjenta ti ganger. Her trener du nedre del av magen.

Rygghev

10 x 3
rygghev
 
rygghev1
 

Ligg på magen med armene opp over hodet. Løft overkroppen forsiktig opp så langt du klarer, og skvis skulderbladene sammen på toppen. Hold posisjonen i ett til to sekunder. Føttene skal ligge helt avslappet på gulvet gjennom hele øvelsen. Gjenta 10 ganger.

Diagonalløft

10 x 3 
diagonale
 
diagonale1
 

Stå på alle fire på bakken, og hold en naturlig svai i ryggen samtidig som du trekker magen inn.  Stram kjernen godt under hele øvelsen. Strekk høyre arm frem og venstre fot bak, og strekk deg så lang du er. Hold posisjonen i ett sekund før du bytter arm og fot. Gjenta 10 repetisjoner på hver fot før du tar en kort pause. Gjenta tre ganger.

En liten utfordring:

Hvor lenge klarer du å holde en 90-graders vinkel inntil en vegg? Utfordre deg selv, familie, venner eller kolleger til en liten konkurranse, hvor det er om å gjøre å holde posisjonen lengst. Dette svir i lårene!

challenge
 

Ta en pause fra kontorpulten, og tren litt beinstyrke hver eneste dag. Kanskje klarer du 45 sekunder en dag, og et helt minutt neste? Det er gøy å se progresjon, og styrken kommer kjapt om man jobber kontinuerlig.

Lykke til!

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også:

Sunnere piña colada-softis

Sunn pasta for deg som passer vekten

Få magen tilbake etter fødsel