122174494
 

SPREK PÅ STORBYFERIE: Visste du at noe så gøy som sightseeing kan være en super måte å holde seg i form på i sommer? Om du holder deg unna buss og segway selvfølgelig ... Foto: Shutterstock / Scanpix.

5 ferieaktiviteter som holder deg i form

Hold deg sprek i sommer og gjør det gøy å forbrenne kalorier. Her er sommeraktivitetene som holder feriekiloene unna.

tbd28871
 

Vektklubbs treningsekspert Silje Bjørnstad. Foto: Tiril Guttorm

Selv om det er sommer og du har kommet i feriemodus, så vil kroppen sette pris på regelmessig bevegelse. Det å ta seg helt fri fra fysisk aktivitet vil ikke være det smarteste hvis du er opptatt av å holde formen vedlike. 

Les også: 9 apper som gjør det enklere å være aktiv

Derfor kan sommeren være en perfekt tid for å øke aktivitetsnivået og teste ut alternative treningsformer. Mange sommeraktiviteter kan faktisk være like bra som en vanlig treningsøkt!

Sjekk ut disse tipsene som gjør det gøy å forbrenne kalorier:

Vær i aktivitet, hver dag!  

 

Norske helsemyndigheter anbefaler at voksne bør være i moderat fysisk aktivitet i minst 150 minutter hver uke. Med høy intensitet kan man få tilstrekkelig dose på halve tiden, tilsvarende 75 minutter. Du kan også kombinere moderat og høy intensitet. Økt dose gir større gevinst - litt er bra, mer er bedre!

Gratis sightseeing

Å utforske nye og ukjente omgivelser kan være en motivasjon i seg selv til å bevege på kroppen når du er på ferie. Slå to fluer i en smekk og bruk beina samtidig som du får en liten sightseeing-tur med på kjøpet. Å gå eller å jogge rundt i nytt terreng kan gi deg mange fine naturopplevelser. 

Les også: Derfor bør du gå mer!

Er du på storbyferie vil du garantert få sett mye av byen og lokale spesialiteter ved å rusle rundt i gatene. Sammenlignet med å ligge stille øker energiforbruket fra fysisk aktivitet med omtrent 150 prosent ved å rusle rolig, og 200 prosent ved å gå rolig, ifølge Helsenorge.no. Rask gange kan faktisk gi nær tre ganger så høy forbrenning som når du er i hvile. Så ta beina fatt når du skal utforske feriestedet.

122174494
 

Ta bena fatt og hold det gående på årets storbyferie. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Trampolinetrening

Å hoppe på en trampoline kan være et genialt verktøy for å få en effektiv treningsøkt. Det er ikke vanskelig å få opp pulsen og her må du hele tiden jobbe med å stabilisere kroppen for å holde balansen. I tillegg får du trent både spenst og koordinasjon. Er du ukjent med å bevege deg på en trampoline anbefales det å starte rolig. Kjenn at du har kontroll før du eventuelt prøver deg på noen mer avanserte hoppkombinasjoner.

Aktiv sammen med barna: Treningen som går som en lek 

Vær spesielt forsiktig om du har skader eller smerter i ryggen. Husk også å ta hensyn til hverandre hvis det er flere personer som hopper samtidig. Det er fort gjort å miste kontrollen og det er større risiko for ulykker hvis flere personer hopper samtidig, spesielt hvis man har ulik vekt og kroppsstørrelse.

 

Hold deg i form med trampolinehopping i sommer. Her illustrerer Lillian Möller hvordan det kan gjøres på en mindre trampoline. (Bildet er tatt i forbindelse med et tidligere portrettintervju for VG Helg). Foto: HELGE MIKALSEN, VG

Frisbeegolf

Frisbeegolf har sakte, men sikkert blitt mer og mer populært de siste årene. Aktiviteten er akkurat det det høres ut som. Sporten ligner på golf hvor man skal treffe ulike kurver som fungerer som mål, men du bruker en frisbee i stedet. Man skal kaste en frisbee fra A til B og bruke så få kast som mulig på en bane som oftest består av 9 eller 18 ulike kurver. Etter første kast går du bort og kaster videre fra der frisbeen ligger, helt til frisbeen ligger i kurven. Man noterer antall kast og går videre til neste «hull». Her får du brukt både armer og bein til å forbrenne noen ekstra kalorier, samtidig som du får testet ut hvordan det står til med koordinasjonen.

 

Frisbeegolf med Frogner Frisbeeklubb på Frogner Frisbeegolfbane. Erik Hansson putter. FOTO: KRISTER SØRBØ / VG

På stranden

Vær forberedt

 

Pakk alltid med deg gode joggesko og treningstøy når du skal reise bort. Da kan du ikke unnskylde deg med at du «glemte gode sko å gå med» eller at «du har ikke noen klær som passer å svette litt i».

Svømming er en effektiv treningsform, men du trenger slettes ikke å legge ut på noen langtur for å forbrenne noen ekstra kalorier i vannet. Når du bader må du også flytte på store mengder vann, noe som koster energi. Med andre ord er det ikke så mye som skal til for å få opp pulsen. Er dere en større gjeng så kan vannvolleyball eller vannaerobics være en ypperlig aktivitetsform på varme sommerdager. 

Les også: Nina gikk ned 20 kg på fire måneder

Når du er på stranden vil du også kjenne at det er tyngre å bevege seg i sand sammenlignet med å gå på gress eller asfalt. Her synker man lenger ned i det myke underlaget, og derfor må du bruke mer styrke og kraft på hvert skritt. Dette gjelder enten du går, jogger, spiller volleyball eller kaster frisbee. Resultatet er at du forbrenner flere kalorier samtidig som bein- og setemuskulatur faktisk kan få en skikkelig styrkeøkt.

571167859
 

Bading eller turer på stranden funker fint som daglig mosjon. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Kubb eller boccia

Hvorfor ikke invitere sommergjestene dine med på en runde kubb eller boccia når dere sitter ute og nyter sene sommerkvelder? Bare det å stå oppreist fremfor å sitte kan bidra til at du forbrenner flere hundrevis av ekstra kalorier hver dag. Med ulike sommerspill kan man enkelt få både store og små i aktivitet. I tillegg får dere testet ut koordinasjonsevnene og ikke minst konkurranseinstinktet!

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!