sycf3443
 

UTFORDRING: Har du en drøm om å gjennomføre et triatlon? Sporten innebærer svømming, sykling og løping. Her fra et triatlon i Haugesund. Foto: Jan Kåre Ness/NTB scanpix.

– Alle kan delta på triatlon

Har du lyst til å gjennomføre et triatlon? Med litt planlegging og dedikasjon klarer alle å fullføre i hvert fall den korteste versjonen, mener ekspert.

– Alle aldre, fasonger, forskjellige typer fysikk - alle kan delta på triatlon, forteller generalsekretæren i Norges Triatlonforbund, Kari Uglem.

Kari_Uglem-380x380
 

NORGES TRIATLONFORBUND: Kari Uglem er generalsekretær i forbundet. Foto: Norgestriatlonforbund.no/Privat

De siste årene har det blitt flere som deltar i triatlon. Det har vært en synlig økning, blant annet i kortere distanser, slik som sprint, forteller Uglem. Det finnes mange forskjellige lengder, men sprintdistanse er en av de «enklere» å fullføre da den er relativt kort.

Norges Triatlonforbund omtaler triatlon som en «folkesport», og det er nettopp det det har blitt. Det er flere som prøver seg, og hun sier det er ingenting å være redd for.

– Folk har lyst til å prøve noe nytt! Vi ser at det er en økning på verdensbasis, i alle aldersgrupper og blant forskjellige typer folk.

Vil du delta på triatlon eller maraton i sommer? Sjekk ut listen vår over konkurranser som motiverer deg! 

Hva er triatlon?

 

Supersprint: 375 meter svøm, 10 kilometer sykling, 2,5 kilometer løp.

Sprint: 750 meter svøm, 20 kilometer, 5 kilometer løp.

Normaldistanse: 1500 meter svøm, 40 kilometer sykkel, 10 kilometer løp.

Halv ironman: 1900 meter svøm, 90 km sykkel, 21 km løp

Full ironman: 3800 meter svøm, 180 kilometer sykkel, 42 kilometer løp

Kilde: Norges triathlonforbund/triathlon.no

For en person som har trent og føler seg i god form, skal en måned i forkant være tidlig nok å starte opptreningen.

Noen av konkurransene annonserer at de er perfekt for de som prøver første gang, men Uglem sier at stort sett alle konkurransene fungerer for en førstegangsdeltaker.

– Dra på hvilket som helst, alle er tilrettelagt for nybegynnere, sier hun.

Hun legger til at man kan klare å trene seg opp til et triatlon selv, men det kan være fint å søke hjelp i din lokale klubb.

– I en triatlonklubb vil du få hjelp og tips. Noen drar sammen på konkurranser, men det går også an å melde seg opp som enkeltperson.

Av utstyr trenger du joggesko, helst en våtdrakt og en sykkel. Det trenger ikke å være nytt. Fokuser heller på treningen fremfor å ha det beste utstyret.

– Det spørs på ambisjonsnivået, men du kan delta med den sykkelen du har, forklarer Uglem.

Uglems tips:

• Oppsøk en klubb i ditt nærområde

• Ta kontakt med en arrangør

• Kom og prøv!

Løpeguide: Slik forbereder du deg til konkurranseløp

Landets eldste

Oslo Triatlon foregår rundt Sognsvann i Oslo og er Norges eldste triatlon. De hadde sitt første arrangement allerede i 1983. Stevneleder Jonas Sundet sier at alle kan gjennomføre et sprint-triatlon.

Det de fleste sliter mest med er svømming. Han mener at det bare er en måte å bli god på: å trene målrettet.

– Selv om folk kan svømme, er det stor forskjell på å bade, og å svømme 750 meter. Noen kan ha nytte av et crawlkurs, sier Sundet.

(Saken fortsetter etter bildet)

sz508ec2
 

VANNMANN: Norseman Xtrem Triatlon i Eidfjord. Foto: Daniel Sannum Lauten/VG. 

Han understreker at de kortere distansene er overkommelige hvis du svømmer med vanlig teknikk. Det er på de lengre strekningene at bryst-svømming kan ta for lang tid og bli for tungt. Bruken av våtdrakt hjelper ikke bare på kulden i vannet. Han anbefaler å bruke våtdrakt da den gir bedre oppdrift og vannføring.

Jonas Sundet Oslo tri.jpeg
 

OSLO TRIATLON: Stevneleder Jonas Sundet. Foto: Privat

– Våtdrakten «redder» deg hvis du er bekymret for å synke. Mange blir redde for det mørke vannet på Sognsvann og er redde for å få panikk, men en våtdrakt vil faktisk hjelpe deg med å flyte hvis panikken skulle ta overhånd, forklarer stevnelederen.

Vinn tid

Det kan virke overveldende å skulle delta på et triatlon hvis du i tillegg til å gjennomføre også tenker på tiden. Den mest effektive måten å «vinne» tid på, er faktisk å øve på byttet mellom de forskjellige øvelsene.

– Hvis du vil klare en bedre tid er det best å øve på kombinasjonen av å komme opp av vannet, og deretter sykle. Som for eksempel å ta av seg våtdrakten allerede når man er på vei opp av vannet. De fleste vinner mer tid på å bli god på dette enn de rekker ved trening.

I Norge er det naturlig at man øver i basseng, men før du skal delta så kan du ha nytte av å prøve vannet hvor triatlonet skal være. Bli en trygg svømmer i bassenget før du gjør det i naturen. 

Uken før

– Hold deg til det du allerede har prøvd, orienter deg - gjør deg kjent med løype, skiftesone og sett deg inn i regelverk. Dette er noen av de tingene du burde gjøre uken før konkurransen, forteller Sundet.

I denne tiden kan det også være lurt å trappe ned treningen. Det kan være greit å halvere treningen, men hold det ved like. Du når ikke formtopp ved å ligge på sofaen! Du kan hovedsaklig gjøre alt du har trent på, men i redusert mengde.

Dagen før

Lett trening er lurt, og bedre enn å ikke gjøre noe. Sjekk utstyret: passer det og er alt på plass?

– Spis normalt, ikke stapp inn på noe bare fordi du har hørt det er «bra». Prøv å få en god natts søvn to dager før, da konkurransedagen ofte innebærer å stå opp tidlig.

Tips fra Sundet:

• Start med en kort distanse første gang, vær realistisk med tanke på hva du klarer. Ikke start første triatlon med iron man-distanse.

• Det er alltid lurt å trene sammen i grupper. Det er lettere å skulke trening hvis det bare er deg selv.

• Sjekk utstyret ditt! Det er kjipt å møte opp på dagen med svømmebriller som dugger, tar inn vann og ikke passer på hodet.

• Lag en plan for skiftesonene: Plasser hjelmen på sykkelen, legg startnummeret inni, gjør det som skal til for at du kan være raskest mulig! Her kan du spare mye tid.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen. Bli medlem her!


Les også:

Fem ferieaktiviteter som holder deg i form

Drikker du nok vann på trening?

Karianne gikk ned 19 kg uten trening: – Jeg føler meg frisk og flott.