SUNT OG GODT: Gjør matpakken din mer spennende, og spe på med masse pålegg for å gjøre lunsjen sunnere. Foto: Ine Larsen / godt.no

Sunne og fristende matpakker som metter

Back to reality! Det er på tide å bytte ut feriekosthold med gode og sunne matvaner. 

tbd28871
 

Vektklubbs ekspert Silje Bjørnstad. Foto: Tiril Guttorm

Nå er mange tilbake fra feriemodus og skolefri, og det betyr at vi skal tilbake til hverdagslige rutiner. Matpakken er en viktig del i hverdagen - både for store og små. En sunn og næringsrik niste er smart for å holde energinivået oppe i løpet av skole- eller jobbdagen.

Vær raus med pålegget

Både brød og knekkebrød er tradisjonelle valg i nordmenns matpakker. Sørg for å velge de grove brød- og kornproduktene da dette kan gi en bedre og mer langvarig metthetsfølelse sammenlignet med de lyse variantene. 

Les også: Matpakketips til skole - og jobbstart

Ikke vær redd for å ha på litt ekstra med pålegg. Du kan for eksempel droppe en brødskive eller et knekkebrød, og i stedet ta på litt mer pålegg på de andre skivene. Mange opplever at brødmåltidet blir mer mettende når pålegget får bidra med mer protein og fett. 

Ha fokus på å velge pålegg som er gode kilder til protein og sunne fettsyrer. Dette er blant annet fisk, kalkun, kylling, ost og egg. Prøv også gjerne hjemmelaget nøttesmør eller avokado på skiva. Da får du i deg sunt fett, samt flere viktige vitaminer og mineraler. 

Sunne og smarte påleggsvalg

 

- Magert kjøttpålegg: kokt skinke, roastbiff, kalkun- og kyllingpålegg, hamburgerrygg
- Lettere gulostvarianter
- Fiskepålegg, tunfisk, makrell i tomat
- Egg
- Avokado
- Nøttesmør
- Skiver av agurk og tomat
- Hjemmelaget syltetøy med lavt sukkerinnhold
- Styr unna sjokoladepålegg og syltetøy som har et høyt innhold av tilsatt sukker.

Synes du den klassiske brødmaten kan bli kjedelig, kan du teste ut vafler og pannekaker laget med grovere mel og havregryn. Dette er nisteforslag også barna gjerne setter stor pris på.

Grøt på farten

Hvis du har liten tid til å ordne matpakker om morgenen så lag de klare kvelden før. Kjøleskapsgrøt er et perfekt alternativ i en hektisk hverdag. Dette er nemlig en grøtvariant som krever minimalt med tid og forberedelse. 

Alt du trenger å gjøre er å blande sammen havregryn med litt melk og yoghurt. Ha blandingen i en beholder med lokk og la det stå i kjøleskapet over natten. Neste morgen har du frokosten eller matpakken din klar! Kjøleskapsgrøt smaker ekstra godt med topping som bær, fruktbiter og litt hakkede nøtter.

Oppskrift: Digg kjøleskapsgrøt med kokos

Middag i matpakka

Har du igjen rester fra en tidligere middag eller salat så passer dette ypperlig som nistemat. Ikke bare unngår du å kaste mat, men med full matboks i veska er det også større sjanse for at du styrer unna dyre og usunne impulskjøp når sultfølelsen kommer. 

 

FRISTENDE: La matpakken være noe du kan glede deg til. Ta gjerne med deg middagsrester på jobb dagen etter. Foto: Ine Larsen / godt.no

Fargerikt tilbehør

 

Husk å få i deg grønnsaker, frukt og bær når du spiser matpakken. Dette er sunt tilbehør som er med på å fylle opp magen med få kalorier. Med frukt og grønt i matboksen ser nistematen også mer fristende ut.
Fyll opp matboksen med for eksempel:
- Gulrøtter
- Biter av kålrot, brokkoli og blomkål
- Sukkererter
- Cherrytomater
- Minimais
- Paprikaringer og snackspaprika
- Druer
- Epler, pærer, fersken, plommer
- Bær

3 deilige lunsjretter: Ida Gran-Jansens mettende salater

En salat blir straks mer spennende hvis du tilsetter litt ekstra av belgfrukter, kokt egg, fullkornspasta eller magert kjøttpålegg. Avokado eller ost smaker også godt i salater. Middagsrestene kan spises som det er, eller du kan lage en middagswrap ved å fordele restene i grove wrapslefser og lomper. Ulike eggeretter som omelett og eggerøre egner seg også godt i matboksen. Kokt egg er et fint alternativ som pålegg eller mellommåltid.

Sunt, kjapt og enkelt

Har du tilgang til et kjøleskap på jobben kan det være lurt å ha et lite lager med kesam, yoghurt eller cottage cheese stående der. Ta med deg en miks av ulike bær og nøtter hjemmefra og bland dette sammen med meieriproduktet. Da får du en smakfull, mettende og næringsrik lunsj på null komma niks. Varier med ulike bær og toppinger som for eksempel kokosflak, fruktbiter, kornblandinger, frø og kjerner.

Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play