12
 

HVERDAGSTRENING: Finn tilbake til en aktiv hverdag. Foto: Shutterstock/Scanpix.

Få opp formen etter ferien

Litt ekstra bevegelse om dagen gjør godt på mange måter. Sjekk ekspert-tipsene for en mer aktiv hverdag.

Akkurat nå! Fra kun 50,- per måned.Klikk her og bli medlem i dag!

Sommeren kan for mange innebære late dager på stranda og gode timer i solstolen. Det kan være greit å få vekket kroppen fra feriens goder og få i gang litt bevegelse igjen nå som august er her!

Hverdagen er for flere rett rundt hjørnet. Da kan det være greit å starte litt lett.

tbd28871
 

Personlig trener og Vektklubb-ekspert, Silje Bjørnstad. Foto: Tiril Guttorm

Vektklubb-ekspert og personlig trener ved Sterk Helse og trening, Silje Bjørnstad, forklarer at hverdagsaktivitet har en positiv effekt på den fysiske helsen, men ikke minst også mentalt.

– Ikke bare føles det godt å strekke på kroppen, men mange merker også at

arbeidskapasiteten og energinivået får et løft etter noen minutters avkobling fra skjerm og kontorstol.

Hun legger til at fysisk aktivitet øker humøret, man får bedre selvfølelse etter å ha brukt kroppen, i tillegg til at det gjør det lettere å ta smarte kostholdsvalg når man føler seg bedre.

– Det er selvfølgelig viktig hvis man ønsker å gå ned i vekt, sier hun.

Les også: Trapp opp formen

Siljes enkle tips til en aktiv hverdag: 

Påminnelse

• Sett på en alarm på mobilen eller klokka som minner deg om å ta 5 minutters avbrekk hver time når du sitter ved kontorpulten og arbeider. Reis deg opp og hent deg et glass vann eller gå en runde rundt bygget du er i. Det viktigste er at du får beveget litt på deg. Avtal gjerne med en kollega om å gjøre det samme slik at dere kan «passe på hverandre» og ikke dropper disse små, men viktige pausene.

Tips fra Vektklubb-redaksjonen: 

 

- Gå av bussen ett stopp tidligere 

- Sett deg i statisk knebøy eller ta vanlig knebøy når du pusser tennene, morgen eller kveld

- Bruk trappa når du kan

Parker lengre unna

• Når du kjører bil og skal parkere, så velg bevisst en parkeringsplass som er lenger unna inngangen så får du noen gratis ekstraskritt her også.
Sjekk ut: Effektiv styrkeøkt utendørs

• Når du snakker i telefonen så gjør det til en vane å gå rundt i rommet. Hvis du vet du skal ta en lengre samtale så kombiner gjerne dette med en utendørs gåtur.

Stå!

• Stå mer oppreist! Generelt bruker kroppen flere kalorier på å stå oppreist enn å sitte. Mange med kontorjobb har en hev-senk-pult - bruk den! Er du på treningssenteret og skal trene styrke så velg bevisst stående varianter av øvelser der det er mulig. Stå når du tar buss eller trikk.

Bruk pausene

• Når du ser på TV så bruk reklamepausene til å bevege på deg. Synes du det er rart å bare tusle rundt i rommet så kan du for eksempel skifte på senga, vanne blomster, gå ut med søpla og så videre. Det viktigste er at du regelmessig får vekket opp kroppen fra sofadvalen.

Ut på tur? Fjellturtips for nybegynnere

Dans

• Sett på en skikkelig godlåt som du vet får deg i god stemning og som kan gi deg et lite energikick. Slå deg løs med en liten danseoppvisning hjemme i din egen stue eller ta en rask gåtur og la kroppen bare følge musikkens rytme og takt.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Kalorikontroll overalt? Last ned Vektklubb-appen i App Store eller i Google Play

Les også :

- Alle kan delta på triatlon

Gjør du disse feilene på treningssenteret?

Øvelsene du faktisk tar deg tid til å gjøre

Ni apper som gjør det enklere å vær aktiv

Akkurat nå! Fra kun 50,- per måned.Klikk her og bli medlem i dag!

12 mnd. medlemskap

Nå kun 599,- (Før 719,-)

Deretter 99,- pr. mnd.

6 mnd. medlemskap

Nå kun 499,- (Før 549,-)

Deretter 109,- pr. mnd.

Vår best- selger

3 mnd. medlemskap

Nå kun 399,- (Før 439,-)

Deretter 129,- pr. mnd.

Samtlige abonnement fortsetter å løpe etter valgt innmeldingsperiode.
Medlemskapet løper inntil du selv sier det opp.