92417803
 

FOR MYE: Har ferien satt sine sport? Følg ekspertenes tips til hvordan du kan gå ned i vekt igjen. Foto: aboikis / Shutterstock / NTB scanpix.

Slik går du ned feriekiloene

Med mye kos og god mat i ferien, kan tallet på vekta lett ha krøpet oppover. Her er vektklubb-ekspertenes hjelp på veien mot en lettere høst.

– Først og fremst: Ikke få panikk. Det er vanlig å gå opp i vekt i ferien fordi rutinene er helt annerledes, sier Vektklubb-ekspert og klinisk ernæringsfysiolog, Anette Skarpaas Ramm.

ta3edbb2
 

Vektklubb-ekspert klinisk ernæringsfysiolog Anette Skarpaas Ramm. Foto: Frode Hansen/VG.

Hun sier at vektøkningen, eller deler av den kan skyldes økt væskemengde i kroppen, noe som kan justeres på kort tid dersom kroppen går tilbake til det normale. Fokuset burde ligge på å komme tilbake til vanene dine.

– Spis grønnsaker! Grønnsaker inneholder nemlig kalium, som er bra hvis man har mye salt og veske i kroppen. Kalium justerer elektrolyttene som deretter gjør at du blir kvitt overflødig veske og gjenoppretter væskebalansen.

Ikke sett så høye krav

– Mitt tips er alltid å spise mer grønnsaker. Både på grunn av de helsemessige fordelene, og for de som vil gå ned i vekt, sier Ramm.

For noen passer det å gi alt, kutte ut alt usunt og legge om kostholdet brått. For andre fungerer det med en lettere nedtrapping. Ernæringsfysiologen forklarer at du skal se på hva du vil beholde videre i kostholdet, og hva du vil kutte.

Hun forklarer at en vanlig feil er å tenke at man skal spise så sunt som mulig, og så lite som mulig. Dette gir ofte motsatt effekt, og gir deg veldig stor appetitt som deretter gjør at du lett skeier ut med noe usunt.

Trenger du inspirasjon? Sjekk ut: Dagsmeny under 1300 kalorier

Få inn måltidsrytmen

Det er smart å komme tilbake til de gode matrutinene. Spis til faste tidspunkt, spis nok og spis sunt. Når du holder de faste rutinene i maten har du mulighet til å glede deg, og se fram til neste måltid.

– For noen fungerer det å ha alarm på mobilen for å huske mellommåltidet, forteller hun.

Hvis du spiser et måltid før du drar hjem fra jobb, kan det påvirke om middagen blir sunn eller ikke, forklarer ernæringsfysiologen.

(Saken fortsetter etter bildet)

 

SPIS FARGERIKT: Grønnsaker er viktig for både helsa og vekta. Bildet er tatt i forbindelse med en tidligere sak. Foto: Krister Sørbø/VG

Hun legger til at en matdagbok kan være nyttig for flere. Det er svært bevisstgjørende og den viser hva og hvor mye eller hvor lite du faktisk spiser. Samt hvor du har «sprukket», og hvorfor. Hvis det er lenge siden forrige måltid, kan det ofte være forklaringen på hvorfor du nettopp spiste en sjokolade.

Vanskelig å få i seg frokost? Se: Sunn frokost du vil ha

Pakk vekk godteriet

Hvis du sitter igjen med masse godteri etter ferien, kan løsningen faktisk være å pakke det bort. Det trenger ikke å være så drastisk at du kaster det, men hvis du legger det i en eske og setter det vekk så er det vanskeligere å småspise av det.

– Det er en plage for mange å ha godsaker i skapene. Opprensking i skap og kjøleskap er bra. Få fram de tingene som er friske og sunne, sier Vektklubb-eksperten.

Les også: 10 gode råd for å komme i gang med treningen

Treningen som forbrenner best

 

PERSONLIG TRENER: Vektklubb-eksper Roger Holmedal. Foto: Robert S. Eik/VG.

– Trener man styrke så er det øvelser for de store muskelgruppene som knebøy, markløft, utfall og så videre som gjelder, sier personlig trener og Vektklubb-ekspert, Roger Holmedal. Han forteller at styrkeøvelsene som krever en stor bevegelse med god belastning uten tvil er vinneren for å forbrenne mest. Når det kommer til kondisjon er

det en gammel kjenning som funker godt:

– Intervaller er en vinner for forbrenningen. Hvis du gjør det i trapper eller bakker vil det også utfordre musklene i sete og lår ekstra godt, forklarer Holmedal.

Kom i gang!

Til tross for at noen treningsmetoder er mer effektive enn andre, er det viktigste å komme i gang. Eksperten kommer med en klar oppfordring:

– Ikke utsett! Den vanligste og største fellen er å utsette oppstart. Hvilke metode du starter med er helt likegyldig. All aktivitet er bedre enn ingenting.

Han mener du må være ærlig med deg selv, og ikke start for hardt ut. Å starte litt for ambisiøst med flere treninger i uka er ikke uvanlig, men det gjelder å finne det du selv klarer, og deretter trappe opp.

– Etter at du har startet er det enklere å øke tempo. Start, og øk heller til mer trening etter hvert, sier Holmedal.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen. Sjekk når du kan nå din idealvekt!


Les også:

Gjør du disse feilene på treningssenteret?

Treningsbloggerens beste tips

– Alle kan delta på triatlon