DSC_1286
 

ISKAFFE: Test av sukkerfrie iskaffetyper. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Matspaneren: Lett iskaffeduell

Er det blitt litt mye iskaffe og andre kaloririke drikker i løpet av sommeren? Heldigvis har det kommet noen sukkerfrie varianter på markedet. Her er Matspanerens dom.

 

Ernæringsfysiolog Eli Anne Myrvoll Blomkvist. Følg @matspaneren på instagram.

Tine har nærmest monopol på iskaffe i butikken, men også Starbucks har en liten andel av det norske iskaffemarkedet. Etter leting i noen butikker i nærheten fant jeg tre «lette» iskaffevarianter fra Tine, og en lett iskaffe fra Starbucks. Disse har jeg sammenlignet med en hjemmelaget, usukret variant.

Innhold:

Hovedbestanddelen i alle disse iskaffene er cirka 2/3 melk og cirka 1/3 kaffe. I tillegg kommer en rekke tilsetningsstoffer i form av stabilisatorer, emulgatorer, surhetsregulerende midler og aroma. 

Tre av typene (Cappuccino, Caffe Latte og Skinny Latte) er både laktosereduserte og inneholder søtningsmidler, mens Barista er uten tilsatt søtstoff. Den siste er ikke laktoseredusert.

Utskeielser i sommer? Derfor bør du gå på vekten nå

Ved å lage iskaffen selv så har du full kontroll på hva du har i, både med tanke på type melk, forholdet mellom kaffe og melk, og om du vil tilsette søtstoff i form av suketter eller annet kunstig søtningsmidler, vanlig sukker eller ingenting. 

Du kan lage en «skinny» latte av skummet melk, eller du kan fleske til med både helmelk og sukker om du vil. Den jeg lagde inneholdt 2/3 lettmelk med 0,7 prosent fett (den grønne melken) og 1/3 espressokaffe.

DSC_1292
 

HJEMMELAGET ER SUNNEST: Helt til venstre ser du den hjemmelagde iskaffen. Den blir noe lysere enn de andre variantene. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Hva smaker det?

Jeg brukte litt tid på å bli enig med meg selv om hvilken iskaffe jeg likte best, men jeg brukte kun én slurk på å avgjøre hvilken jeg ikke likte i det hele tatt. Starbucks Skinny Latte ligner ikke på noen av de andre iskaffetypene i smak. Den lukter ufriskt, har lite kaffesmak, er altfor søt og er både kvalmende og utvannet på en gang. 

DSC_1288
 

Skinny Latte fra Starbucks. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Jeg synes rett og slett den var forferdelig. Det er nesten så jeg lurer på om jeg hadde fått med meg en dårlig/sur iskaffe, selv om holdbarheten var langt fram i tid, for denne hadde jeg ikke kjangs til å drikke opp.

Les også: 6 gode råd for å komme tilbake til hverdagen

Tine sine lette iskaffetyper smaker bedre, selv om heller ikke de helt kan måle seg med iskaffe fra en god kaffebar. Både Cappuccino og Latte er søte, og Cappuccino har en anelse kanelsmak for de som liker det. Begge er søtet med acesulfam K, noe som kan gi en litt emmen ettersmak for følsomme ganer, men jeg vil tro begge disse iskaffetypene har sine tilhengere blant vektklubbs medlemmer. 

DSC_1291
 

Kaffe Latte fra Tine. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

DSC_1289
 

Cappuccino fra Tine. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Barista er usøtet og har derfor, i min gane, den reneste og beste kaffesmaken. Men også denne har tilsetning av aromastoffer som gjør at den smaker litt annerledes enn iskaffe lagd på mitt eget kjøkken av kun kaffe og melk.

DSC_1290
 

Barista fra Tine. Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

For sammenligningens skyld lagde jeg iskaffe med omtrent samme blandingsforhold mellom kaffe og melk som de kjøpte typene. Den ble lys i fargen og smakte litt lite av kaffe synes jeg. Vanligvis lager jeg iskaffe «på slump» og jeg har nok litt mer kaffe i forhold til melk enn dette siden jeg liker en litt kraftig kaffesmak. Jeg pleier ofte å lage med vanlig lettmelk (1,5 prosent fett), da blir den fyldigere og rundere i smaken, men også noe mer kaloririk. Av og til tilsetter jeg en teskje sjokoladesaus i kaffen for en mokkavariant. En ts sjokoladesaus gir faktisk ikke mer enn cirka 25 kcal ekstra, og det er nok til at iskaffen blir litt søtere og rundere i smaken.

Opp i vekt? Slik går du ned feriekiloene

Hvor sunt er det?

Det er klart at disse iskaffetypene uten tilsatt sukker har mindre kalorier enn sukkerholdig iskaffe. Fettinnoldet er jevnt over lavt, med 0,9 prosent fett i den magreste (Skinny latte) og 1,7 prosent fett i den feteste (Barista). Skal du først velge en iskaffe fra butikken, så vil en av disse «sukkerfrie» variantene være å foretrekke, skjønt helt sukkerfri kan en iskaffe med melk aldri bli, da det er et naturlig innhold av sukker (melkesukker) i melken. 

Porsjonene er store, særlig Tine sine iskaffebokser, så en del kalorier blir det uansett. Men som et lite mellommåltid kanskje?

Blant de iskaffevariantene jeg kjøpte kommer Starbucks Skinny Latte best ut hva gjelder innhold av kalorier og fett, både per 100 gram og per enhet da denne har den minste boksen (220 ml mot 330 ml i Tine sin iskaffe). Bare så synd den ikke var noe god…

Den sunneste iskaffen lager du imidlertid selv.

DSC_1286
 

Foto: Eli Anne Myrvoll Blomkvist.

Pris:
Prisen på en og samme iskaffe kan variere med opptil 5 kroner per boks hos ulike butikkjeder. Prisen på de jeg kjøpte lå på mellom 17 kroner for den billigste (Barista på Coop Obs) til 23 kroner for den dyreste (Skinny Latte på Meny).
Prisen på den du lager på ditt eget kjøkken kommer an på hvilken kaffe du bruker, men du skal fint klare å lage et glass iskaffe for under 5 kroner.

Næringsinnhold per 100 gram, per glass (1,5 dl) og per enhet/boks.
* Starbucks Skinny Latte: 35 kcal, 0,9 gram fett, 4 gram karbohydrat og 2,8 gram protein. Et glass gir cirka 52 kcal og en boks gir 77 kcal.
*Iskaffe Cappuccino Zero: 41 kcal, 1,1 gram fett, 5 gram karbohydrat og 2,8 gram protein. Et glass gir cirka 62 kcal og en boks gir 135 kcal.
*Iskaffe Caffe Latte Zero: 49 kcal, 1,3 gram fett, 5,5 gram karbohydrat og 3,1 gram protein. Et glass gir cirka 73 kcal og en boks gir 162 kcal.
*Iskaffe Barista Uten: 43 kcal, 1,7 gram fett, 4,4 gram karbohydrat, 2,5 gram protein. Et glass gir cirka 65 kcal og en boks gir 142 kcal.
*Hjemmelaget iskaffe med 1/3 kaffe og 2/3 ekstra lett melk: Et glass på 1,5 dl gir 38 kcal, 0,7 gram fett, 4,6 gram karbohydrat og 3,4 gram protein. Et større glass på 3 dl gir cirka 76 kcal. Med en teskje sjokoladesaus i blir det totalt 100 kcal i et stort glass.