toppbilde
 

LETTERE HVERDAG: Stine-Andrea var 30 kilo tyngre for bare litt over ett år siden. Foto: Privat/Ole Martin Halvorsen. 

Endret livsstil: Gikk ned 30 kilo

Stine-Andrea W. Fluør (27) har gått sakte, men sikkert ned i vekt siden april 2016. Vektnedgangen pågår fortsatt, men hun tar seg god tid. For henne handler det mer om å legge om livet enn å gå på diett. 

Stine-Andrea W. Fluør

 

Alder: 27

Jobb: Sykepleier

Bosted: Grimstad

Høyde: 167

Før vekt: 125,7

Nå vekt: 94,3

Vektmål: Har ingen spesifikke mål, men kanskje rundt 75 kg

Instagram: @min_livsstilsendring

– Det var etter jeg fikk barn at jeg merket det på vekta. Det handlet ikke om utseende, men kroppen min fungerte ikke som jeg ville, forteller Stine-Andrea.

Når datteren var blitt ett år, merket Stine-Andrea at hun ikke kunne henge med så godt som hun ville. Hun synes det var tung å leke på gulvet eller springe etter datteren.

– Jeg ønsket å være en mamma som har overskudd i hverdagen, og som klarer å henge med på familiens aktiviteter uten å bli begrenset av vekta.

Livsstilsendring

Hele veien har hun vært fokusert på at det skal være en livsstilsendring. De endringene hun gjør mens hun går ned i vekt skal også fungere resten av livet. Hvis det kommer en dag der hun har lyst på sjokolade, så spiser hun det. Til tross for at lysten gradvis har blitt borte, da hun har blitt flink til å spise ofte nok.

Johnny gikk fra XXL til M: – Endelig gøy å shoppe!

stine4
 

FØR: Det var da Stine-Andrea fikk barn og merket at hun ikke hadde like mye overskudd til å leke med datteren sin, at hun valgte å endre på livsstilen. Foto: Privat.

– Jeg spiser hver tredje time. På kvelden lager jeg frokost og lunsj til jobb, og det er veldig viktig. Det har blitt en rutine. I tillegg må jeg ha et mellommåltid når jeg drar fra jobb slik at jeg spiser en passelig porsjon middag.

Planlegging har vært viktig for å få hverdagen til å gå rundt. Hun og mannen lager en plan for hver uke. Slik får de planlagt treninger, middager og felles familieaktiviteter. Denne planleggingen er viktig for å få satt av tid til treningen, og for Stine sin del blir det som regel en treningsøkt før jobb eller etter at datteren har lagt seg.

Småbarnsmamma Marthe Victoria gikk ned 16 kilo på et halvt år

– Jeg har på en måte omorganisert hele livet. Før kunne jeg se på TV en hel kveld, men nå bruker jeg tiden på andre ting, forklarer Fluør.

Sunn mat og trening har alltid vært en del av livsstilen, bare i en annen grad. Hun presiserer at hun ikke er på en diett, men at dette er en ny og bedre livsstil.

 

FORTSETTER MOT MÅLET: Stine-Andrea Fluør er fornøyd med vektnedgangen så langt, men er enda ikke helt i mål. Hun ønsker å gå ned 20 kilo til. Foto: Ole Martin Halvorsen, Styling: Cornelia Brunasso, Makeup & Hår: Sara Schultz

– Jeg spiste for lite i løpet av dagen. Det gjorde at jeg spiste alt for store porsjoner til middag, eller spiste sjokolade på kvelden.

Holder seg aktiv

Stine-Andreas tips:

 

– Vær realistisk.

– Finn balansen som fungerer for deg. Ikke tenk på hva som fungerer for andre.

– Tenk at endringene du gjør skal vare. Stine-Andrea går ned på samme måte som hun vil leve resten av livet. 

Før kunne hun trene tre dager i uka. Nå ligger antallet på rundt tre til fem dager i tillegg til turer med hunden, men hun har nå fått opp øynene for hverdagsaktivitet.

Lagt på deg? Slik går du ned feriekiloene

– De treningsøktene har ikke så mye å si hvis jeg sitter stille resten av uka. Jeg har en fitbit og går 10 000 skritt hver dag. Den sier i fra hvis jeg må røre på meg, noe jeg synes er veldig motiverende.

Når det gjelder trening er hun veldig nøye på at man skal finne noe man trives med. Selv drar hun ofte på spinning, og trener styrketrening. I juni fullførte hun sitt aller første triatlon.

– Det var veldig gøy! Jeg skal absolutt gjøre det igjen. Det er gøy å utfordre seg selv, forteller hun energisk.

3Q5A0994
 

SPORTY: Trening har alltid vært en naturlig del av Stine-Andreas hverdag. Nå trener hun 3-5 ganger i uken. Foto: Ole Martin Halvorsen, Makeup & hår: Sara Schultz. (Stine-Andrea har på seg sine egne treningsklær på bildet)

Opptreningen mot triatlon tok hun med venninner, slik at det ble sosialt og motiverende. I tillegg går de mye turer sammen, istedenfor å bare møtes hjemme hos hverandre. Støtten fra familie og venner har hatt mye å si. Et av de første stegene Stine-Andrea tok før hun bega seg ut på vektnedgangs-reisen, var å ta det opp med familie og venner. Hun forklarte hvorfor det var viktig for henne, og hvorfor hun gjorde det.

– Jeg kunne sikkert gått ned raskere, men jeg synes det er viktig å ha det fint hele veien.

Vektnedgangen pågår fortsatt. Noe konkret sluttvekt har hun ikke. Fokuset ligger heller på fordelingen av muskler og fett enn på vekten i kilo. Tiden hun har brukt på vektnedgangen har vært viktig. Selv mener hun det er viktig å være fornøyd med egen innsats hele veien, og la hodet henge med i endringene. 

– Jeg har tenkt å nå rundt 75 kilo, det tilsvarer totalt en nedgang på 50 kilo.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen. Sjekk når du kan nå din idealvekt!


Les også:

Gjør du disse feilene på treningssenteret?

Treningsbloggerens beste tips

– Alle kan delta på triatlon