martin
 

LETTERE: Martin er 24 kilo lettere og føler seg bedre enn før. Foto: Privat, Ole Martin Halvorsen.

24 kilo lettere:

Martin fant nøkkelen til et sunt liv

For Martin Svennæs (37) gjaldt det å moderere matmengdene for å gå ned i vekt. Han har også funnet treningsmetoden som funker for han, og er på god vei mot målet.

Martin Svænnes

 

Alder: 37 år

Bosted: Hamar

Yrke: Lærer

Høyde: 186

Før vekt: 110 kilo

Nå vekt: 86 kilo

Tiden det tok: Cirka to år 

Etter å ha vært aktiv hele sitt liv, kom vendepunktet da han ble jobbsøker, og deretter far. Tidligere har Martin Svennæs drevet med kampsport, og det var vanskelig å finne en ny idrett som fristet like mye. En dag ble han presentert for Lasse Tufte, Calisthenics og Tuftepark gjennom TV, og der vokste interessen for egenvektstrening.

– Det dukket opp noen parker i nærheten, og da kom interessen. Jeg begynte å lese, trene og fant endelig noe jeg trivdes med, forteller Svennæs til Vektklubb.

Artikkelen fortsetter under bildet.

2017-08-14 VG VK25185
 

MINDRE KLÆR: Martin Svennæs synes det er gøy å se tilbake på de store jeansene han bruke tidligere. Foto: Ole Martin Halvorsen, Styling: Cornelia Brunasso, Makeup & Hår: Sara Schultz.

Vi møter han 24 kilo lettere og mer tilfreds med seg selv, men veien tilbake til trivselsvekta har ikke bare vært lett.

– Det var vel da jeg var rundt 30 år at jeg så hvor det bar. Treninga gikk bort i tidsklemma, da jeg prioriterte jobb og papparollen, sier Svennæs.

før02
 

TYNGRE: Martin veide 110 kilo da han skjønte at han måtte gjøre noe med livsstilen. Foto: Privat.

Han merket det på vekta, og var ute etter en rask løsning på vektproblemet. På veien mot et slankere liv ble det mye prøving og feiling. Snarveiene er ikke alltid like enkle.

– Jeg gikk på en pulverdiett, og det var noe av det dummeste jeg har gjort i hele mitt liv.

Gjør det enkelt: Gå ned i vekt uten å bli diettslave.

For å gå ned de kiloene han hadde gått opp, ble løsningen en pulverdiett som skulle få han raskt ned i vekt. Martin gikk ned 10 kilo, men det var ikke en varig livsstil.

– Du lever på pulver. Jeg spiste en lett middag hver dag og det var det eneste ordentlige måltidet jeg hadde. Jeg ser på pulverdietten som en av de største tabbene jeg har gjort, forteller han.

Tok seg god tid

Etter at han sluttet på dietten, smøg kiloene seg tilbake og motivasjonen forsvant. For Martin har løsningen vært å ta tiden til takke.

– Snarveier er bare tull. Det gjelder nok uansett hva du driver med. Det er ingen kort vei til målet, da skal du ha flaks.

Artikkelen fortsetter under bildet.

3Q5A0954
 

TRENINGSGLAD: Nå er det gøy for Martin å løpe. Før klarte han så vidt å løpe 3 kilometer. Foto: Ole Martin Halvorsen.

Nå har han endelig funnet sin måte å leve et lettere liv på. Han spiser nødvendigvis ikke så annerledes nå enn før, men modererer seg veldig. Hvis det blir pølser til middag, så spiser han heller to enn ti. Det var en liten periode hvor Martin spiste sin egen mat rundt middagsbordet, men det funket ikke i lengden.

– Med familie og barn er det vanskelig å starte et så hardt sunnhetsregime. Jeg prøvde det en liten periode, men jeg skjønte selv og fikk signaler om at det ikke funket, forklarer Svennæs.

Prøv denne: Sunt og saftig bananbrød

Gode rutiner

Matrutinene har vært viktig. Sammen med familien prøver han å spise sunnere middager, men hvis den i ny og ne blir usunn lar han ikke det påvirke seg for mye. Til frokost og lunsj velger han ofte sunt og hjemmelaget.

etter2
 

SPREK: Nå trener Martin jevnlig. Både egenvektstrening og løping. Følg Martin på Instagram @aldriforsent. Foto: Privat. 

– Det går mye i salat og kylling. Jeg lager også mine egne energibarer, som jeg gjerne spiser rett etter jobb. Det er greit å ha noe mellom lunsj og middag, slik at det ikke blir overspising av middag, forklarer Svennæs.

Til tross for at han ikke har kuttet ut noe fra kostholdet, er det fortsatt noe han er litt ekstra svak for.

– Nøttefabrikken-nøtter og Cola Zero er nok mine største svakheter i matveien. Ellers har jeg sluttet å se på svakheter i meg selv.

Satte seg et mål

For snart ett år siden satte han seg et treningsmål: å delta på Obstacle race-løpet, «Toughest». Det er et hinderløp hvor du springer åtte til ni kilometer med flere hindre underveis. For ett år siden klarte han så vidt å løpe tre kilometer, nå konkurrerer han stadig, både mot seg selv og andre.

– Jeg søkte hjelp hos en god venn for å få råd til løpingen og meldte meg på løpet for et år siden slik at jeg ikke kunne trekke meg.

Han forklarer at dette har økt motivasjonen for å holde helsa ved like.

– I tillegg prøver jeg å delta på alle ti kilometer-løpene jeg kommer over, men det er fortsatt ingen nedtur hvis jeg ikke får tid til å delta. At jeg noen gang skulle springe ti kilometer hadde jeg aldri trodd.

Endret livsstil: Stine-Andrea gikk ned 30 kilo

Vil gå ned mer

2017-08-14 VG VK25182
 

PÅ FOTOSHOOT: Martin på fotoshoot for VG Vektklubb. Foto: Ole Martin Halvorsen Styling: Cornelia Brunasso Makeup & Hår: Sara Schultz.

Svennæs har et lavere vektmål enn akkurat der han er nå, men har ikke dårlig tid med å gjennomføre resten av vektnedgangen. Erfaringen hans er at det ikke funker å skulle gå ned fort i vekt. Han tar det rolig, og prøver heller å finne en måte å stabilisere vekta på.

– Jeg har ikke noe hastverk, og jeg har brukt noen år på å finne en vekt som går sakte, men sikkert ned istedenfor å bruke noen uker på å gå ned 20 kilo. Min erfaring er at det funker når man tar tiden til takke.

Martin Svennæs tips:

-Finn noe som motiverer deg, og som du kan se fram til. Bruk gjerne en konkurranse.

-Vær mikro-ambisiøs og ikke bare sett deg store mål du skal nå på kortest mulig tid. Ha små mål på veien og når du når de, setter du deg nye.

-Bruk tid. Jeg har et vektmål jeg vil nå, men det har ingenting å si når jeg når det.

-Ikke tenk ensporet. Finn det som funker for deg.

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen. Sjekk når du kan nå din idealvekt!


Les også:

Gjør du disse feilene på treningssenteret?

Treningsbloggerens beste tips

– Alle kan delta på triatlon