Ut på tur i det flotte høstværet i den norske fjellheimen. 

Fettforbrenning til fjells

Med september kommer høsten. Den deilige høsten hvor årets fjellturer blir høydepunktet. Kom deg ut i marka eller fjellet, og følg Vektklubb-ekspertens spreke råd.

 

EKSPERT: Roger Holmedal anbefaler alle som kan å gå turer i fjellet.

Kanskje har du trent godt i det siste og fått en god start på semesteret, eller du sliter litt med å få hodet og kroppen til å dra i samme retning samtidig?

Treningssenteret kan bugne over av listepop og overambisiøse mennesker på denne årstiden, så om ikke dette frister er det fint å vite at en friskere og like god treningseffekt kan være i en mer naturlig setting, om du klarer å hanskes med uvissheten været har å by på.

Dropp treningssenteret: Styrketrening ute

Det trengs ikke et formål som sauesanking eller jakt for å nyte godene av den norske fjellheimen, derimot er gode sko et pluss, og klær må velges etter vær og terreng.

Så er du ute etter fastere lår og litt tøffere trening fremover kan du erstatte vanlige gåturer med fjellvandring.

Styrker og forbrenner 

Selv om gåturer alene vil hjelpe deg å forbrenne kalorier, vil fjellturer øke dette antallet betraktelig og tøffe turer tvinger i tillegg musklene dine til å jobbe hardere.

Selv om dette muskelarbeidet kan simuleres ved å gå i bratt oppoverbakke på en tredemølle eller i trappene i nabolaget ditt, kan ikke opplevelsen sammenlignes.

Pakkeliste fjelltur:

 

• Gode tursko.

• Liten, men behagelig sekk som sitter godt på ryggen.

• Drikkeflaske.

• Tørre ullsokker og tørt ullundertøy avhengig av vær og lengde på turen.

• Mat. Dette kommer også an på lengden for turen. Både termos med varm drikke, appelsin eller annet som kan friste til å ta seg ekstra ut og gå litt lenger. Uten å bli arrestert er det vel fortsatt godkjent med Kvikk Lunsj om turen er lang nok.

• Kart og hodelykt. Går du på kvelden kan lykt være nyttig.

• Toalettpapir. Ikke alt kan planlegges alltid. 

Ned i vekt med styrke: 9 øvelser som brenner fett

Å stå på stedet hvil trampende avgårde kan virke motløst. Da vil du kanskje heller bestige neste knaus, se landskapet åpenbare seg rundt svingen på stien eller erobre neste fjelltopp. Dette er både synlige, og langt mer inspirerende mål enn et lysende tall.

Fjellturene kan gjøre muskler såre om det er lenge siden de har blitt utfordret, særlig lår, legger og setemuskulatur får en økt belastning.

Tur i byen: Oslos beste gåturer

De er ikke vant med å bli pushet i opp og nedoverbakker som fjellet byr på, det ulendte terrenget vil også føre til at all støttemuskulatur i bein og mage/rygg-regionen må jobbe mer enn vanlig.

Men musklene vil tilpasse seg snart. Og ulikt fra løping vil heller ikke knærne få like stor belastning ved å vandre på lyng og myke stier.

God tur!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Mager og høstlig epledessert

Få en sterk overkropp helt uten vekter

Slik håndterer du kjærestekiloene