618484613
 

Når du trår på vekten etter helgen, kan det hende at det er noe vann som ikke vil ut av kroppen. Prøv å kutte ned saltinntaket i helgene. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix.

Salt binder vann

Ikke la deg lure av «vannvekta»

Viser kiloene mandag morgen litt mer enn du trodde? Ikke la deg lure, det trenger ikke å være fett.

Helgene består ofte av litt ekstra kos. Kanskje har du spist potetgull, taco og ferdigsauser. Det er mange matvarer vi gjerne nyter i helgene, som inneholder mye salt. Generelt sett får nordmenn i seg for mye salt, og for helsemessige årsaker kan det være smart å passe på inntaket.

Ikke vei deg for ofte

Etter en helg med et høyt inntak av salt kan det derfor hende at vekta viser et tall du gjerne skulle sett var lavere mandag morgen. Salt binder vann, som igjen kan føre til at du veier noen kilo ekstra etter helgas kos.

 

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius gir råd om salt og vektnedgang.

– Det er viktig for de som ønsker å gå ned i vekt, at de ikke veier seg så ofte. Det kan være lurt å veie seg til samme tid hver uke, forklarer ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius.

Pass kaloriinntaket i helgene: Deilig lørdagsmeny under 1300 kalorier

Hun legger til at vekta kan påvirkes av vann på andre måter, spesielt for kvinner. Faktisk kan en oppleve å gå opp en til to kilo i dagene før menstruasjonen. Dette er ikke fett, men væske.

Det kan være lett å tro at å drikke vann skal hjelpe å få bukt med vannsamlingen ved et overforbruk av salt. Dette er nødvendigvis ikke den rette metoden.

APJørgensen portrett nov 14
 

Lege Anders Palmstrøm Jørgensen uttaler seg om salt mat og vektnedgang for Vektklubb. Foto: Privat

– Hvis du prøver å kvitte deg med salt ved å drikke mer vann kan du oppleve ødem-dannelser. Det er begrenset hvor mye salt nyrene klarer å skille ut, og ved stort saltinntak vil ekstra mye vann binde seg i kroppen, forteller endokrinolog Anders Palmstrøm Jørgensen.

Kutt ned på saltet

Palmstrøm Jørgensen nevner at hvorvidt salt er farlig for friske folk er omdiskutert. Det er rapportert at det i kulturer med lavt saltinntak er mindre hjerte- og karsykdommer, men om dette direkte skyldes lavere saltinntak eller andre forhold kan være vanskelig å si.

Tips til å spise mindre salt:

 

Lag potetgullet selv slik at du kan kontrollere saltinntaket.

Smak på maten før du tilsetter salt.

Sjekk baksiden på de ulike tacokrydderblandingene, her finnes det store 

– Den rådende holdningen er fortsatt å begrense saltet. Du kan tenke litt over hva du spiser. Et par overtredelser er ikke farlig, men hvis du føler deg hoven i kroppen hver mandag så er det en indikasjon på at du må gjøre endringer i kostholdet, sier Jørgensen.

Sitter kiloene? Slik går du ned feriekiloene

Dersom du opplever en vektøkning, hovenhet eller dårlig form trenger det nødvendigvis ikke å være fett eller en varig vektøkning. Det trenger heller ikke kun å merkes på vekta. Hevelser i bein, fingre og øyne er ikke uvanlig. Dette trenger ikke å være farlig, men er gjerne en indikasjon på at du har for mye salt i kostholdet, ifølge Jørgensen.

– Vann følger tyngdekraften. Hvis du en natt sover ti timer, kan det gi ekstra hevelse under øynene. Sitter eller står du stille over lengre tid, for eksempel under en flytur, kan du bli hoven i beina, sier han.

Unngå ferdigmat

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius forklarer at det er mange måter å unngå for mye salt i maten. Blant annet å følge med på ernæringsdeklarasjonen på baksiden av varene.

– For å redusere saltinntaket kan det være lurt å lage brød, knekkebrød, supper og sauser selv. Urter, krydder, hvitløk, chili og løk i maten gjør at du trenger mindre salt, tipser Borchsenius. På den måten blir tallet mer nøyaktig når du har veiedag på Vektklubb mandag.

Les også: 

Yoga for nybegynneren

Høstens beste grønnsaker

Brenn fett til fjells