Start i dag!

  3 måneder: kr 439,-
  6 måneder: kr 549,-
12 måneder: kr 719,-
160123214
 

HOLD DEG AKTIV: Kom deg ut på tur i helgene. Fjellet er nydelig nå på høsten, og de lange turene brenner mange overskuddskalorier du måtte ha etter litt ekstra kos på hytta. Foto: Shutterstock / Scanpix.

Ikke gå i «hyttefella»

Hold vekten på helgeturen

Hyttetur er synonymt med kos! Men dette skal ikke trenge å vises på vekta. Her er ekspert-tipsene for vektvennlige hyttedager.

 

Vektklubbs treningsekspert Silje Bjørnstad. Foto: Tiril Guttorm

Gode måltider og sosiale matopplevelser er en viktig del for mange når man er på hytta. Det blir gjerne litt småsnacks her og der, store middagsporsjoner og et ekstra vinglass eller to på kvelden. Da er det fort gjort at hyttekosen bidrar med litt flere kalorier enn det som kanskje var planlagt, og man ender opp med et høyere tall på badevekta enn man kanskje skulle ønske.

Planlegg på forhånd 

Selvfølgelig skal det være lov å kose seg på hytteferie. Likevel trenger ikke dette å bety at det skal serveres kaloririke middager, store poser med smågodt og sukkerholdig brus hver eneste kveld. Balanse er et viktig stikkord, både i hverdagen og i helgene. 

Les også: Handleliste for en sunnere hverdag

Sunn på hytta

 

Spis grønnsaker til hvert måltid.

Bruk små asjetter og glass.

Sett frem fargerike frukter og grønnsaker.

Kjøp heller små sjokoladeplater fremfor store sjokoladeposer.

Bruk eventuelle frukt- og grønnsaksrester til å lage fristende smoothies eller supper.

Drikk regelmessig med vann gjennom dagen.

Det finnes nemlig mye deilig kalorivennlig mat og snacks som passer perfekt som sunnere hyttekos. Først og fremst er det smart å ha en plan når du skal handle inn mat og dagligvarer til hytteoppholdet. Alle valg starter i hodet og derfor er det viktig å være forberedt.

Sunt og godt 

Lag gjerne en middagsmeny og handleliste før dere reiser på butikken. Er det mye snop og energirik mat som havner i handlekurven så blir dette også med videre. Dropp å ta med for mye av slike produkter. Da unngår du å bli fristet av fulle godteskap og chipsposer når du er på hytta. Sett heller frem sunnere snacks som fruktfat, bær, litt nøtter og grønnsaker med dipp. 

Snacks-tips: Sunn helgekos du enkelt lager selv

Bruk sesongens råvarer til å lage deilige og sunne måltider. Hva med for eksempel lam eller viltkjøtt med fargerike rotgrønnsaker? Eller kanskje en varmende høstsuppe til lunsj? Lag hjemmelaget kakao hvor du selv kan kontrollere sukkermengden. Kos dere med vafler laget med grovere mel og havregryn.

 

VILTGRYTE: Planlegg gjerne menyen på forhånd, da er det lettere å holde oversikt over inntaket. Foto: Magnar Kirknes / VG

Sett standarden 

Med en god og sunn start på dagen har du satt standarden for de kommende timene. Spis en næringsrik frokost som du vet gir deg god og langvarig energi. Når dagens første måltid består av sunne ingredienser er det også lettere å fortsette med gode matvaner utover ettermiddagen og kvelden. 

Digg hyttefrokost: Sunne cottage cheese-pannekaker

Bruk energien fra frokostmåltidet til å få unna eventuelt småarbeid som skal gjøres på hytta eller gå en lang tur – det viktigste er at du ikke blir sittende i sofaen etter frokost, og blir der. Når du kjenner at du har rørt på kroppen er det også enklere å kunne slappe av med god samvittighet senere på kvelden.

Aktiv på hytta 

Både brettspill og kortstokk er typiske hytteaktiviteter for mange, men det kan fort bli mange timer hvor man sitter stille på rumpa. Arranger gjerne en form for konkurranse eller aktivitet som øker aktivitetsnivået. Lag en quiz og gjennomfør den som en natursti. Lek boksen går eller heng opp en line mellom to trær hvor dere kan øve på balanse. Eller kanskje dere er en større gjeng som kan arrangere en stafett med to lag som konkurrerer mot hverandre? 

Kortstokk-trening

 

Bruk kortstokken til å få en enkel og effektiv treningsøkt. Her trener dere med egen kroppsvekt og kortstokk-trening er perfekt på hytta! Samle sammen hyttegjengen og finn frem kortstokken – gøy og sosialt!

La hvert symbol (hjerter, ruter, spar og kløver) representere ulike øvelser. Skriv dette ned på et ark – for eksempel: spar = knebøy. Tallet på kortet symboliserer antall repetisjoner. Trekker du spar 8 utføres åtte repetisjoner med knebøy. Knekt representerer 11 repetisjoner, dame 12, konge 13, og ess 14. Når man har trukket et kort og utført øvelsen, så går man rett på neste kort, og gjennomfører neste øvelse og antall repetisjoner. Fortsett til dere har vært igjennom alle de 52 kortene. Dere kan også dele kortstokken i to og gjennomføre 26 kort.  

Dette er lek og moro for både store og små! Man vil jo gjerne at dagene på hytta skal gi overskudd og mer energi. Det får du ved å være mer fysisk aktiv. Ikke bare føles det bra, men du sover gjerne bedre om nettene, og tar sunnere og smartere valg når det gjelder mat og drikke.

Sightseeing i nærområdet 

Hvor godt kjent er du egentlig i området og landskapet rundt hytta? Det kan være mange spennende naturopplevelser eller aktiviteter som er verdt å sjekke ut. Kanskje dere tar turen til et nytt fiskevann, oppsøker ukjente strender eller finner en ny lekeplass for barna. Les turistinformasjon og snakk med lokalbefolkning eller hyttenaboer for tips. Frister det med topptur eller en lengre fottur er dette en treningsøkt i seg selv. 

Turer styrker og forbrenner: Brenn fett til fjells

Å gå turer i mye kupert terreng øker forbrenningen samtidig som du trener kondisjon og muskelstyrke. Når du først er på tur så er det også hyggelig å spise utendørs, så ta gjerne med deg en næringsrik nistepakke. Skal dere på lengre turer er det også lurt å ha med seg litt påfyll i form av nøtter, frukt eller små energibarer. Husk å ta med nok vann som tørstedrikk!

I Vektklubb.no får du hjelp til å balansere energiinntak og energiforbruk, slik at du kan lykkes med vektreduksjon og å holde vekten stabil etter vektnedgangen.

Sjekk når du kan nå din idealvekt!

Les også:

Yoga for nybegynneren

Høstens beste grønnsaker

Brenn fett til fjells